Σε άνοδο επιβάτες και οχήματα στο λιμάνι του Πειραιά. Η εξάρτηση από το ΑΕΠ της χώρας, τον εισερχόμενο τουρισμό και τις πτήσεις τσάρτερ.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Η συνολική διακίνηση επιβατών στον ΟΛΠ, το 2017, στις εσωτερικές γραμμές κατέγραψε αύξηση της τάξης 2,5%, με 15.555.123 επιβάτες, έναντι 15.178.279 το 2016.
Η εν λόγω αύξηση προήρθε από τους βελτιωμένους όγκους διακίνησης για τα νησιά του Αιγαίου και τον Αργοσαρωνικό (5,6% και 7,2% αντίστοιχα), ενώ οι τομείς του πορθμείου και των άγονων γραμμών κατέγραψαν μείωση συνολικά κατά 95.447 επιβάτες.
Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζεται και στο τομέα διακίνησης οχημάτων, στις εσωτερικές γραμμές, με αύξηση διακίνησης κατά 2,3% (2.648.725 το 2017, έναντι 2.589.908 το 2016).
Μείωση καταγράφεται στη διακίνηση οχημάτων στις άγονες γραμμές (29,5%) και οριακή μείωση στο Πορθμείο (0,01%), η οποία υπερκαλύπτεται από σημαντική αύξηση (8,9%) στις γραμμές προς Αιγαίο και στα νησιά Αργοσαρωνικού (2,2%), όπου το 2017 συνολικά διακινήθηκαν 850.558 οχήματα, έναντι 789.267 την προηγούμενη χρονιά.
Σύμφωνα με στελέχη του Οργανισμού, η διακίνηση στον τομέα της ακτοπλοΐας επηρεάζεται κυρίως από την οικονομική κατάσταση της χώρας, που επιδρά στην διακίνηση επιβατών και φορτίων και σε μικρότερο βαθμό από τον όγκο τουριστών.
H διακίνηση επιβατών, από και προς τα νησιά, επηρεάζεται και από την ένταση του ανταγωνισμού των πλοίων και των αερομεταφορών χαμηλού κόστους.
Για την περίοδο 2018-2021, προβλέπεται μέσος ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης κατά 2,4% που εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην διατήρηση των ροών επιβατών και φορτίων για τα νησιά.
Οι αφίξεις τουριστών για το 2017 ανέρχονται, κατ’ εκτίμηση σε 28,5 εκ. και αναμένονται να φτάσουν τα 30 εκ. το 2018, με θετική επίδραση στη διακίνηση του λιμανιού.
Από την άλλη μεριά, η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων των νησιών μακροπρόθεσμα θα μπορούσε να αυξήσει τις απευθείας πτήσεις charter προς τα νησιά, μειώνοντας τους τουρίστες που επισκέπτονται τα νησιά, μέσω του Πειραιά.
Η ανοδική πορεία του πετρελαίου, μετά το χαμηλό του Νοεμβρίου 2016, θα μπορούσε να επιφέρει μείωση στην ανταγωνιστικότητα του πλοίου, έναντι του αεροπλάνου και άρα και στους όγκους διακίνησης τουριστών προς τα νησιά.
Με βάση τα ανωτέρω, στην βραχυπρόθεσμη περίοδο, η μεταβολή διακίνησης επιβατών προβλέπεται να είναι οριακή.