Μεικτή εικόνα παρουσιάζουν οι επιδόσεις του ΟΛΠ. Το 2016, σε επίπεδο εσόδων, καταγράφηκε άνοδος στην κρουαζιέρα, το car terminal και στην παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ. Αντίθετα, πτώση σημειώθηκε στην ακτοπλοΐα, την ναυπηγοεπισκευή και τον προβλήτα Ι.
Συνοπτικά, η κύρια πηγή εσόδων του ΟΛΠ αποτελούν τα μισθώματα από την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, τα οποία έφτασαν τα 43,9 εκατ. το 2016, έναντι 13,1 εκατ. των εσόδων του προβλήτα Ι.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Στον τομέα της κρουαζιέρας, το 2016, καταγράφηκε σημαντική αύξηση του διακινηθέντος επιβατικού έργου, τόσο για τους επιβάτες home, όσο και για τους επιβάτες transit.
Το συνολικό διακινηθέν επιβατικό έργο αυξήθηκε κατά περίπου 12%, σε σχέση με το 2015, από 980.149 σε 1.094.135 επιβάτες, κυρίως λόγω της αύξησης κατά 24% (από 284.241 σε 352.663 επιβάτες) του αριθμού των επιβατών κρουαζιέρας που χρησιμοποίησαν τον Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας ή τελικού προορισμού, αλλά και σε μικρότερο βαθμό, λόγω της αύξησης των διερχόμενων επιβατών (τράνζιτ) κρουαζιέρας κατά 7% (από 695.908 σε 741.472 επιβάτες).
Αν και ο αριθμός των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σχεδόν σταθερός, εμφανίζοντας οριακή αύξηση από 621 προσεγγίσεις το 2015, σε 625 προσεγγίσεις το 2016, τα έσοδα αυξήθηκαν στα 12,9 εκατ., έναντι 11,9 εκατ. το 2015.
Το car terminal
Η καταγεγραμμένη, ως και το πρώτο πεντάμηνο του 2016 ανοδική πορεία του σταθμού αυτοκινήτων ανακόπηκε προσωρινά, λόγω απεργιών του προσωπικού, με αποτέλεσμα το διακινηθέν έργο, του α’ εξαμήνου, να κλείσει με αρνητικό πρόσημο (-9%).
Αμέσως μετά την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του τερματικού σταθμού, το διακινηθέν έργο ανέκαμψε, σημειώνοντας σημαντικά ποσοστά αύξησης.
Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, η διακίνηση φορτίου παρουσίασε, κατά το β΄ εξάμηνο του 2016, αύξηση της τάξης του 21%, με συνέπεια την αντιστροφή του αρνητικού πρόσημου διακίνησης του πρώτου εξαμήνου, που τελικώς οδήγησε σε ετήσια αύξηση του όγκου διακίνησης, σε σχέση με το 2015 κατά 6%, ήτοι διακίνηση 361.912 οχημάτων το 2016, έναντι 341.386 το 2015.
Αναλυτικότερα, τόσο το εγχώριο, όσο και το τράνζιτ φορτίο αυξήθηκαν σε επίπεδο έτους κατά 9% και 5% αντίστοιχα (σε απόλυτα μεγέθη κατά 7.486 και 13.040 μονάδες τροχοφόρων), μεγέθη που καταδεικνύουν, τόσο τον αδιαφιλονίκητο ρόλο του ως πύλη εσωτερικού εμπορίου, αλλά και ως διαμετακομιστικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο, σύμφωνα με τον ΟΛΠ. Τέλος, τα έσοδα έφτασαν τα 11,9 εκατ., έναντι 10,5 εκατ. το 2015.
Η ναυπηγοεπισκευή
Στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, ο αριθμός των επισκευαζόμενων πλοίων σε επισκευαστικές θέσεις του ΟΛΠ εμφάνισε, το 2016, οριακή μείωση, σε σχέση με το 2015 (234 έναντι 239 επισκευαζόμενων πλοίων), που οφείλεται κυρίως στην μη εκτέλεση ναυπηγοεπισκευαστικού έργου, κατά τις απεργιακές κινητοποιήσεις του προσωπικού την περίοδο Μαΐου – Ιουνίου 2016.
«Αν και το εξαγγελθέν μεγαλόπνοο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ για την συγκεκριμένη δραστηριότητα θα υλοποιηθεί σε βάθος χρόνου και τα αποτελέσματα του θα φανούν στο επόμενο χρονικό διάστημα, τα πρώτα ενδεικτικά δείγματα των προοπτικών ενίσχυσης του κλάδου καταγράφηκαν με την έλευση του πλωτού εργοστασίου κατασκευής υποθαλάσσιων αγωγών «Castoro Sei», το οποίο αγκυροβόλησε στο Πέραμα για εργασίες συντήρησής αλλά και εκπαίδευσης του προσωπικού», αναφέρει ο οργανισμός. Τα έσοδα του τομέα έφτασαν πέρσι τα 6,9 εκατ., έναντι 9,1 εκατ. το 2015.
Η ακτοπλοΐα
Ο αριθμός των συνολικά διακινηθέντων επιβατών σημείωσε μικρή πτώση, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, της τάξης του 4%, από 15.813.986 σε 15.176.953 επιβάτες, ενώ η διακίνηση τροχοφόρων οχημάτων αυξήθηκε κατά 2% από 2.537.925 σε 2.589.908 μονάδες.
Παρά την παραπάνω μικρή πτώση που κατέγραψε το διακινηθέν επιβατικό έργο του λιμένα, ο Πειραιάς, μέχρι και σήμερα, συνεχίζει να είναι μακράν το μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι της Ευρώπης.
Σε επίπεδο εσόδων, το 2016 η πτώση ήταν οριακή, με τα συνολικά έσοδα να φτάνουν τα 10,3 εκατ.