Συνεχίζει να κυριαρχεί στη σκέψη εκείνων που διαχειρίζονται τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες οι επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης στα εμπορικά πλοία που διασχίζουν τα στενά του Μπαμπ-ελ-Μαντέμπ στην Ερυθρά Θάλασσα.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Σύμφωνα με αρθρογράφο του Transport Intelligent, οι επιπτώσεις τόσο στις θαλάσσιες όσο και στις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές «φαίνεται να είναι σημαντικές αλλά όχι ακόμη καταστροφικές. Σίγουρα δεν είναι τόσο σοβαρό πρόβλημα όσο η συμφόρηση που παρατηρήθηκε το 2021-2022».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, οι τιμές spot για τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή Ασίας – Βόρειας Ευρώπης έχουν εκτιναχθεί στα ύψη, με τον δείκτη Freightos Baltic Index να έχει αυξηθεί κατά 226% από τα μέσα Δεκεμβρίου φτάνοντας τα 4789 δολ./FEU.
Αντίστοιχα, οι τιμές από Ασία προς τις Ανατολικές Ακτές των ΗΠΑ είναι κατά 69% υψηλότερες.
Αναφορικά με τον αντίκτυπο στη διαμόρφωση τιμών στην αγορά, τονίζεται ότι υπάρχει ασάφεια, αφού «μπορεί οι τιμές spot να είναι ευμετάβλητες, ωστόσο θα επηρεάσουν την τιμή των συμβολαίων».
Παρά ταύτα, επισημαίνεται ότι εάν το ζήτημα επιλυθεί γρήγορα, οι ναυτιλιακές θα μπορούσαν να διαπραγματευτούν συμβόλαια με χαμηλότερες τιμές.
Ζήτημα δύσκολο (τελικά) να επιλυθεί
Ωστόσο, το ζήτημα με τους Χούθι φαίνεται να είναι δύσκολο να επιλυθεί. Αν και η βία δεν έχει εξαπλωθεί στον Ινδικό Ωκεανό, οι επιθέσεις εκ μέρους των ανταρτών δεν έχουν μειωθεί.
Και μπορεί τα πολεμικά πλοία της Δύσης να έχουν καταφέρει να τις αναχαιτίσουν, ωστόσο αυτό μπορεί να μην αποτελεί μια μακροπρόθεσμη λύση. Η Δύση εξετάζει το ενδεχόμενο αντεπιθέσεων σε βάσεις εκτόξευσης πυραύλων εντός της Υεμένης, ενώ από την πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Άντονι Μπλίνκεν, υπογραμμίζει ότι θα υπάρξουν συνέπειες.
Διπλωματικές πηγές σχολίασαν στο Transport Intelligent ότι «η κρίση στην περιοχή θα μπορούσε να συνεχιστεί για κάποιο χρονικό διάστημα».
Φυσικά κάτι τέτοιο θα επηρέαζε τον προγραμματισμό των γραμμών των ναυτιλιακών, οι οποίες μέχρι τώρα υπέθεταν ότι το πρόβλημα θα επιλυνόταν προς τα τέλη Ιανουαρίου, επιτρέποντας την επανέναρξη της πρόσβασης στη Διώρυγα του Σουέζ.
Σε κάθε περίπτωση, ο αρθρογράφος καταλήγει ότι οι τρέχουσες εξελίξεις συνεπάγονται «μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση των υπηρεσιών σε βασικές εμπορευματικές γραμμές».