Η ακτοπλοΐα, όπως οι λοιπές επιβατικές μεταφορές έχουν πληγεί σε σημαντικό βαθμό από την πανδημία του κορωνοϊού.
Σύμφωνα με μελέτη της XRTC, η εφετινή επιβατική κίνηση θα ανέλθει έως το 49% της περσινής. Δηλαδή, εφέτος θα διακινηθούν έως 8,88 εκατ. επιβάτες έναντι 18,2 εκατ. επιβατών πέρσι.
Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, η ακτοπλοΐα είναι ευαίσθητη στις επιπτώσεις τυχόν οικονομικής ύφεσης, είτε στην ελληνική οικονομία, είτε στην τουριστική αγορά ή ακόμη σε έκτακτα γεγονότα, όπως είναι η εμφάνιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, τα οποία οδηγούν σε μειωμένη ζήτηση που σε συνδυασμό με πιθανή πλεονάζουσα προσφορά σε μειωμένους ναύλους και πληρότητα, επηρεάζουν αρνητικά την κερδοφορία των εταιριών.
Η πτώση της ζήτησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών γίνεται εμφανής, τόσο στις μεταφορές επιβατών όσο και αυτές των προϊόντων.
Οι δεύτερες επηρεάζονται από την παραγωγή αγροτικών προϊόντων προς εξαγωγή, αλλά και τις αφίξεις τουριστών, αφού εξυπηρετούν αποκλειστικά την τροφοδοσία των καταλυμάτων και όλης της τουριστικής κατανάλωσης.
Τα αποτελέσματα του πρώτου πενταμήνου του 2020 ήταν απογοητευτικά, αφού διαπιστώθηκε μια πτώση της τάξης του 60% στο μεταφορικό έργο.
Ο ακτοπλοϊκός στόλος μόνο κατά την υψηλή περίοδο αναδιπλώθηκε σε έναν ικανοποιητικό βαθμό για να μπορέσει να καλύψει το περιοριστικό μέτρο που επιβάλει η κοινωνική απόσταση του 65% και όχι γιατί η πληρότητα ήταν ικανοποιητική.
Όταν ο στόλος δεν ήταν ικανός να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες, τότε ο συντελεστής πληρότητας ανέβηκε στο 80% κι αυτό, θα συντελεστεί για μερικές μόνο εβδομάδες.
Η εκμετάλλευση των ταχυπλόων για το 2020 κρίνεται ιδιαιτέρως προβληματική, λόγω της περαιτέρω μείωσης της διάρκειας της περιόδου εκμετάλλευσης των πλοίων.
Σε διεθνές επίπεδο, ο κλάδος αντιμετωπίζει σωρεία προβλημάτων και επιζητά λύσεις για τη διατήρηση της τροφοδοτικής αλυσίδας. Όλα τα κράτη προσφέρουν πακέτα διάσωσης, με σκοπό τη διατήρηση του.