Στάση εργασίας από τις 14.00 με 16.00 πραγματοποιούν σήμερα οι εργαζόμενοι του ΟΛΘ, οι οποίοι, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, καλούν τη διοίκηση να προχωρήσει σε επικοινωνία με τους εκπροσώπους των εργαζόμενων «για μια σοβαρή συζήτηση για τη διαμορφωθείσα κατάσταση, την άρση του μέτρου της αναστολής και τη λήψη μέτρων που θα θωρακίζουν το λιμάνι για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της συγκυρίας».
Η ανακοίνωση των εργαζομένων του ΟΛΘ και της ΟΜΥΛΕ
Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατόρθωσε ακόμα και τα δίσεκτα χρόνια της μεγάλης δεκαετούς κρίσης, να διατηρήσει τη θέση της στη Λιμενική αγορά επιτυγχάνοντας παράλληλα υψηλούς δείκτες κερδοφορίας συγκρατώντας και προσελκύοντας φορτία.
Για αυτό το λόγο ο ιδιώτης επενδυτής βρήκε στα ταμεία της τον Μάρτιο του 2018 πάνω από 100 εκατ. € χρηματικά διαθέσιμα.
Μια αναδρομή στα Οικονομικά Αποτελέσματα της ΟΛΘ ΑΕ τη τελευταία δεκαετία αλλά και του 2019 είναι πολύ χρήσιμη για την εξαγωγή συμπερασμάτων για το μέγεθος της και αναπτυξιακή της προοπτική.
Σήμερα και εν μέσω κρίσης κορωνοιού, όπως η ίδια εταιρία αναφέρει με δελτία Τύπου στις 30 Μαρτίου 2020 και στις αρχές Απριλίου 2020, συνεχίζεται αδιατάρακτα η ανάπτυξη του Λιμένα και η διατήρηση της παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας που εξυπηρετούνται μέσω του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το οποίο κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο ως Πύλη των Βαλκανίων εξυπηρετώντας μία ευρεία ενδοχώρα, άνω των 25 εκατομμυρίων κατοίκων ( χαρακτηριστικά παραδείγματα τα δελτία τύπου της ΟΛΘ ΑΕ για καλωσόρισμα του το M/V «Bernadette», & και τη λειτουργία block train για τη βαλκανική ενδοχώρα.)
Η διακίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν εμφανίζεται με κάμψη, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρίας για το τρίμηνο Ιανουαρίου /Μαρτίου 2020. Αντίθετα η καμπύλη της διακίνησης ανά είδος φορτίου δείχνει ότι βρίσκονται σε σταθερά ανοδική πορεία φορτία του συμβατικού λιμένα, ενώ για κάποια φορτία που εμφανίζουν μικρή κάμψη, γνωρίζουμε όλοι ότι αυτή δεν οφείλεται στην πανδημία του covid-19, αλλά σε περιοδικές και επαναλαμβανόμενες αυξομειώσεις των συγκεκριμένων φορτίων.
Στο container terminal σύμφωνα και με τα μέχρι σήμερα στοιχεία η εξαγωγή διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα ενώ η εισαγωγή σημείωσε πολύ μικρή πτώση. Για το λόγο αυτό η ΟΛΘ ΑΕ δεν έχει προχωρήσει και σε αναστολή καμιάς δραστηριότητας της.
Για την αποσόβηση δε του κινδύνου να σημειωθεί πτώση στη διακίνηση φόρτου το επόμενο διάστημα, προφανώς δεν θα βοηθήσει η αναστολή εργασίας εργαζόμενων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες αλλά η προσπάθεια δημιουργίας χρηματοδοτικών προγραμμάτων και εργαλείων για το Λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή. Και η ΟΛΘ ΑΕ θεωρούμε ότι θα έπρεπε να εργάζεται προς αυτή τη κατεύθυνση της διεκδίκησης από το Ελληνικό Δημόσιο- και σε συνεργασία μαζί του τέτοιων εργαλείων.
Έτσι αποτρέπεται ο κίνδυνος , αντιμετωπίζεται η κρίση και μπορεί να έχει η ΟΛΘ ΑΕ αφενός να συνεχίσει την αναπτυξιακή πορεία και τη κερδοφορία της αλλά αφετέρου να συμβάλει στην ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας.
Για την εξομάλυνση της οικονομίας, για την είσοδο της χώρας στην ανάπτυξη, χρειάζεται Εταιρίες με το αναπτυξιακό background του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και την επιρροής τους στα μακροοικονομικά μεγέθη της Περιφέρειας και της χώρας, να απαιτήσουν χρηματοδοτικά εργαλεία εργαζόμενες προς τη κατεύθυνση αυτή και όχι να εξαντλούνται στην εφαρμογή συντηρητικών μέτρων όπως η αναστολή συμβάσεων εργασίας του προσωπικού της. Μπορεί να έχει ιδιωτικοποιηθεί αλλά εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, είναι αναπτυξιακό πλεονέκτημα και επηρεάζει το σύνολο της εγχώριας οικονομίας. Για αυτό το λόγο και λειτουργεί στη βάση των όρων της Σύμβασης Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι εργαζόμενοι από τη πλευρά μας, όπως ο καθένας αντιλαμβάνεται, έχουμε συμβάλλει ιδιαίτερα, για ακόμα φορά, παραμένοντας με επαγγελματική ευσυνειδησία στις επάλξεις καθόλο το χρόνο εμφάνισης και εξάπλωσης της πανδημίας.
Μάλιστα οι εργαζόμενοι που σήμερα η ΟΛΘ ΑΕ προχωρά στην αναστολή των συμβάσεων τους, ανήκουν στην κατηγορία των ευπαθών ομάδων που απομακρύνθηκαν από τα μέσα Μαρτίου από την εργασία τους σύμφωνα με την Εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας (οικ. 12339/404/12.3.2020), για λόγους προστασίας τους και με την καταβολή από τον εργοδότη του μισθού τους.
Η δε εφαρμογή της αναστολής των συμβάσεων εργασίας εργαζόμενων που ανήκουν μόνο στις ευπαθείς ομάδες αποτελεί διάκριση εις βάρος τους, σύμφωνα με το Ευρωπαικό και Εθνικό Δίκαιο (από τα στοιχεία που διαθέτουμε μόνο 1 εργαζόμενος από τους 44 που τέθηκαν σε καθεστώς «αναστολής» δεν ανήκει σε ευπαθή ομάδα).
Και βέβαια εάν η ΟΛΘ ΑΕ είχε πληγεί πραγματικά από τις επιπτώσεις του κορωνοιού θα συζητούσαμε ευρύτερη εφαρμογή κάθε μέτρου.
Το ζήτημα είναι ότι ενώ μέχρι σήμερα η ΟΛΘ ΑΕ που δεν έχει πληγεί κατ΄ ελάχιστο, εφαρμόζει καταχρηστικά το μέτρο, θέλοντας να μειώσει το κόστος μισθοδοσίας της. Ένα ασήμαντο ποσό για τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας, σημαντικό όμως για το Δημόσιο που επιβαρύνει . Και εύλογα οι εργαζόμενοι αναρωτιούνται τι θα πράξει η εταιρεία σε περίπτωση που πληγεί πραγματικά.
Δεν χρειάζεται βέβαια να αναφέρουμε ότι έχουμε ήδη αντιπροτείνει στην επιχείρηση τη λήψη μέτρων (όπως πχ το προγραμματισμό κανονικών αδειών κλπ. ) που στρατηγικά και ουσιαστικά ήταν προς το συμφέρον και της εταιρίας και των εργαζόμενων, βραχυπρόθεσμα, αφού θα βοηθούσε την εταιρεία στη καλοκαιρινή λειτουργία της, που εμφανίζει αυξημένες ανάγκες σε προσωπικό και πρόσθετη εργασία. Όμως η εταιρεία δυστυχώς, και ενώ βρισκόμασταν στο πλαίσιο συζητήσεων για τα μέτρα αυτά, ανακοίνωσε σε εργαζόμενους την αναστολή των συμβάσεων τους….
Μάλιστα η Διοίκηση δεν δέχτηκε καν επικοινωνία, έστω για να μας ανακοινώσει την λίστα των εργαζόμενων. Δεν δέχεται ούτε και σήμερα οποιαδήποτε επικοινωνία με τους εκπροσώπους των εργαζόμενων. Δεν δέχεται να απαντήσει ούτε και σε καθαρά χρηστικά ερωτήματα για τη αναστολή των συμβάσεων και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί στη καθημερινή λειτουργία κάποιων υπηρεσιακών μονάδων (πχ πώς θα λειτουργήσει η Κεντρική Αποθήκη Υλικών της ΟΛΘ ΑΕ , όταν από τους τρεις εργαζόμενους οι δύο τέθηκαν …σε « αναστολή»? Πως ακριβώς θα συνεχιστεί η τροφοδοσία του επιχειρηματικού λιμένα με υλικά και ανταλλακτικά?).
Χρησιμοποιούν λένε το «Διευθυντικό Δικαίωμα» .Και ενώ τυπικά είναι σε καθεστώς σιγής ασυρμάτου, έμμεσα, μας απαντούν μέσω του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων, που με μια «άτακτη» ανακοίνωση, χρησιμοποιώντας μάλιστα ψευδείς ειδήσεις (όπως ότι εφαρμόστηκε το μέτρο της αναστολής συμβάσεων και στο Λιμάνι του Πειραιά, ), προσπαθεί να μας χρεώσει κίνητρα αντιπολιτευτικά στη διοίκηση της ΟΛΘ.
Όχι μόνο δεν έχουμε τέτοια κίνητρα αλλά δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι καταβλήθηκε από τη πλευρά μας κάθε δυνατή προσπάθεια για συνεννόηση και προσέγγιση. Μας …προτρέπει να αναρωτηθούμε εάν η εταιρεία εν τέλει έχει «αφανή» κίνητρα.