Μεταξύ των 15 μεγαλύτερων λιμένων της Ευρώπης στα εμπορευματοκιβώτια συγκαταλέγεται το λιμάνι του Πειραιά, ενισχύοντας τις επιδόσεις του χρόνο με το χρόνο.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας παρουσίασε, το 2018, ανάπτυξη της τάξης του 20,9%, καταλαμβάνοντας την 6η θέση, έναντι της 8ης θέσης το 2017. Μάλιστα, την περίοδο 2007-2018, ο Πειραιάς σημείωσε άνοδο που άγγιξε το 257,5%.
Το 2018, το λιμάνι του Πειραιά (OΛΠ + Cosco) διακίνησε 4,9 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
Συγκεκριμένα, ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ διακίνησε 498.708 TEU, έναντι 453.264 TEU το 2017, επιτυγχάνοντας αύξηση 10%.
Αντίστοιχα, η ΣΕΠ (προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ) διακίνησε πέρσι 4,41 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, ξεπερνώντας την ετήσια διακίνηση των 3,69 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων του 2017, σημειώνοντας αύξηση 19,4%.
Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το PortEconomics, αποκαλύπτουν ότι τα 15 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης σημείωσαν, πέρσι, άνοδο εμπορευματοκιβωτίων 4,8%, με το Top 3 να απαρτίζουν οι λιμένες του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου.
Πέραν του Πειραιά, διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης κατέγραψαν το Γκντανσκ (Πολωνία) με 23,3% και η Βαρκελώνη με 15,3%.
Στον αντίποδα, πτώση στον όγκο εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασαν Gioia Tauro (Ιταλία), Βρέμη (Γερμανία), Αμβούργο (Γερμανία) και Γένοβα (Ιταλία), ενώ στασιμότητα παρατηρείται σε Χάβρη και Γένοβα.
Στο σύνολό τους, τα 15 μεγαλύτερα λιμάνια, την περίοδο 2007-2018,συνολικά παρουσίασαν άνοδο 26% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Μόνο δύο από τους λιμένες κατέγραψαν όγκους εμπορευματοκιβωτίων το 2017, οι οποίοι εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από τα στοιχεία του 2007. Είναι το μεσογειακό hub μεταφόρτωσης Gioia Tauro (-33,2%) και το γερμανικό λιμάνι του Αμβούργου (-11,7%).
Όπως σημειώνεται, η αρνητική επίδοση (11,7%) του Αμβούργου -του 3ου μεγαλύτερου λιμένα εμπορευματοκιβωτίων- αποκλίνει σημαντικά από το ρυθμό ανάπτυξης που κατέγραψαν οι δύο μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί «ανταγωνιστές» του, οι οποίοι κατάφεραν να αυξήσουν τους όγκους εμπορευματοκιβωτίων τους κατά 35%-36% το 2018.
Το χάσμα μεταξύ Ρότερνταμ και Αμβέρσας ανέρχεται σήμερα σε σχεδόν 3,5 εκατ. TEUs, ενώ η Αμβέρσα χειρίζεται περίπου 2,5 εκατ. TEUs περισσότερα από το Αμβούργο.