Με τον υπουργό Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, να υπεραμύνεται της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) ως επωφελούς για το Δημόσιο και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης να τον μέμφονται ότι ο ίδιος και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πολέμησαν τις ιδιωτικοποιήσεις και να θέτουν σειρά ερωτημάτων προς διευκρίνιση, εισήχθη στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, το σχετικό νομοσχέδιο με την διαδικασία του επείγοντος.
Το νομοσχέδιο έχει τίτλο: Κύρωση της από 2 Φεβρουαρίου 2018 τροποποίησης και κωδικοποίησης σε ενιαίο κείμενο της από 27 Ιουνίου 2001 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της “Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.” και άλλες διατάξεις.
«Η κυβέρνηση είναι αφοσιωμένη στην λογική του δημοσίου συμφέροντος. Είναι άλλο πράγμα οι ιδιωτικοποιήσεις, που είχατε στο μυαλό σας και άλλο χαρακτήρα έχουν οι ιδιωτικοποιήσεις που εμείς είμαστε αναγκασμένοι να προωθήσουμε, αλλά τις προωθούμε και διαπραγματευόμαστε με έναν τέτοιο τρόπο, που εξυπηρετείται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με βάση τις δυνατότητες που έχουμε, το δημόσιο συμφέρον», ανέφερε ο κ. Κουρουμπλής, προσθέτοντας πως αυτό κυριάρχησε και στα θέματα των εργαζομένων ώστε να διασφαλιστούν πλήρως.
Όπως προσέθεσε ο αρμόδιος υπουργός, πρώτος στόχος της προσπάθειας που έκανε η κυβέρνηση ήταν να κερδίσουμε το μεγαλύτερο δυνατό, όταν πολλοί υποστήριζαν ότι δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το ύψος των 232 εκατομμυρίων.
«Ήταν μια επιτυχία. Πολλοί έλεγαν ότι δεν θα υπάρξουν επενδυτές, υπήρχε και φόβος εδώ, στο περιβάλλον το ευρύτερο ότι μπορεί να μην υπάρξουν και επενδυτές. Εξασφαλίσαμε λοιπόν ένα υψηλό τίμημα και 180 εκατομμύρια επενδύσεις που πρέπει να γίνουν μέσα στην πρώτη επταετία», ανέφερε επίσης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Μάρδας, τόνισε ότι στην Σύμβαση διαπιστώνεται ότι ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους και η εποπτεία και ο έλεγχος, που ασκεί, είναι αρκετά ισχυρός, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρουσιάζουν τα άρθρα, που εισάγουν όρους περί ελάχιστων επιπέδων διακίνησης, ετησίως, εκ μέρους του Ο.Λ.Θ., εμπορευμάτων.
Ακόμη, προβλέπονται συγκεκριμένες απαγορεύσεις, όπως συγχωνεύσεις και μετασχηματισμός του Ο.Λ.Θ., χωρίς τη συναίνεση του κράτους.
Το αντάλλαγμα της παραχώρησης, εκ μέρους του Ο.Λ.Θ., είναι συνάρτηση του μικρού κύκλου εργασιών και αυτό το αποτέλεσμα είναι πολύ καλύτερο, σε σχέση με το παρελθόν.
Προβλέπονται κυρώσεις στη μη εκπλήρωση δεσμεύσεων και υπάρχουν διαδικασίες, με σκοπό την καταγγελία της σύμβασης, στην περίπτωση κατά την οποία ο ανάδοχος δεν πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις, τις οποίες έχει αποδειχθεί και έχει υπογράψει και θα υπογράψει.
Υπάρχει μέριμνα για το μέγιστο βαθμό θέσεων εργασίας, που σημαίνει ότι δεν θα μειωθούν οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας, ενώ επιδιώκεται η αύξηση του αριθμού των εργαζομένων και είναι εύλογο ότι η επέκταση των δραστηριοτήτων του λιμανιού, έτσι όπως προβλέπεται στη συγκεκριμένη σύμβαση, θα προκαλέσει αύξηση της απασχόλησης.
Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται τίμημα 231.926.000 ευρώ από τη μεταβίβαση του 67% των μετοχών του Ο.Λ.Θ.
Οι επενδύσεις, έως το 2026, προβλέπεται να αυξηθούν, βάσει δύο σεναρίων: Το βασικό και το αισιόδοξο σενάριο, δηλαδή από 256,9 εκατ. ευρώ έως 341,6 εκατ. ευρώ.
Η συνολική αύξηση των εσόδων του Ο.Λ.Θ., έως το 2026, εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 834 εκατ. ευρώ.
Το καθαρό δημοσιονομικό όφελος, έως το 2026, θα ανέλθει στα 16 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον έσοδα από την αποθήκευση και τροφοδοσία και τις όποιες άλλες δραστηριότητες, που συνδέονται με τη διακίνηση των εμπορευμάτων, θα ανέλθει σε 465,1 εκατ. ευρώ και η θετική επίπτωση στο Α.Ε.Π., εκτιμάται ότι θα είναι από το 1,47%-1,93 %.