Προς επεξεργασία στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής εισήχθη το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το μεταφορικό ισοδύναμο, που αναμένεται να τεθεί σε πιλοτική λειτουργία από την 1η Ιουλίου του 2018 και σε πλήρη λειτουργία σε όλα τα νησιά από την 1η Ιανουαρίου του 2019.
Η φιλοσοφία του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου, που αφορά τους νησιώτες και τα εμπορεύματα που πηγαίνουν από και προς τα νησιά, είναι οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας να απολαμβάνουν τιμές σε προϊόντα και μεταφορές ίδιες με τους κατοίκους, μέσω της επιδότησης του κόστους.
Τα νησιά στα οποία θα τεθεί από αρχές Ιουλίου το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι: Αγαθονήσι, Άγιος Ευστράτιος, Άγιος Μηνάς, Αλιμία, Ανάφη, Αντίψαρα, Αρκιοί, Αρμάθια, Αστυπάλαια, Γυαλί, Δονούσα, Ερρικούσα, Ηρακλειά, Θύμαινα, Ικαρία, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελόριζο, Κίναρος, Κουφονήσια, Κως, Λέβιθα, Λειψοί, Λέρος, Λέσβος, Λήμνος, Μαθράκι, Μάραθος, Νίμος, Νίσυρος, Οθωνοί, Οινούσσες, Πάτμος, Σάμος, Σαμοθράκη, Σαρία, Στρογγύλη, Σύμη, Σύρνα, Σχοινούσα, Τέλενδος, Τήλος, Φαρμακονήσι, Φούρνοι, Χάλκη, Χίος, Ψαρά, Ψέριμος.
Σημειωτέον, η επιδότηση που προκύπτει από το Καταβαλλόμενο Μεταφορικό Κόστος (ΚΑ.Μ.Κ) είναι αφορολόγητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου η τρίτων.
Αναλυτικότερα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής και ο υφυπουργός, Νεκτάριος Σαντορινιός παρουσίασαν στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή τα βήματα που θα ακολουθήσουν.
«Το μεταφορικό ισοδύναμο στοχεύει να περιορίσει τα ελλείμματα ισοπολιτείας που υπάρχουν σε αυτή την περιοχή», ανέφερε ο κ. Κουρουμπλής και σημείωσε την ανάγκη το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων να ισοσταθμιστεί με το αντίστοιχο κόστος στη χερσαία Ελλάδα.
«Αυτός είναι ο κεντρικός στόχος αυτής της προσπάθειας. Εάν αυτό θα το πετύχουμε εξαρτάται από όλους μας. Εάν πραγματικά εργασθούμε σε αυτό το πνεύμα είναι βέβαιο ότι αυτό το εγχείρημα θα πετύχει» είπε ο υπουργός και εξήγησε ότι «η πρώτη προσπάθεια θα είναι πιλοτική με περίπου 40 νησιά και θα ξεκινήσει περίπου τον Ιούλιο».
«Έχουμε εξασφαλίσει 50 εκατ. ευρώ για φέτος και 150 εκατ. για τον επόμενο χρόνο. Αυτά είναι χρήματα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Αυτό είναι ένα κομμάτι υλοποίησης του άρθρου 101 του Συντάγματος, το οποίο οφείλουμε να έχουμε πάντα στο μυαλό μας, όσοι κατά καιρούς έχουμε την ευθύνη να διαχειριζόμαστε τα ζητήματα της νησιωτικής Ελλάδας» τόνισε.
Όπως πρόσθεσε, παράλληλα θα συνεχιστούν οι προσπάθειες προς τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα ώστε να εξασφαλιστούν χρήματα και από εκεί για τη στήριξη του προγράμματος.
«Νομίζω ότι ο τρόπος που επελέγη να υπάρξει η χρηματοδότηση απευθείας στους πολίτες και απευθείας σε όσους έχουν την ευθύνη να αγοράζουν και να μεταφέρουν προϊόντα, το ότι θα είναι σε λογαριασμούς ακατάσχετους, είναι και αυτό ένα στοιχείο θετικό, αλλά και μία σειρά άλλων μέτρων που έχουν προνοηθεί για να μπορέσουν να διασφαλίσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά αυτού του εγχειρήματος» επισήμανε ο κ. Κουρουμπλής.
Από την πλευρά του ο κ. Σαντορινιός τόνισε ότι «το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μία ουσιαστική νησιωτική πολιτική».
Συμπλήρωσε σε ότι με την εφαρμογή του, ο νησιώτης επιβάτης δεν θα χρειάζεται να πληρώσει περισσότερα από όσα πληρώνει ο οποιοσδήποτε κάτοικος της ηπειρωτικής χώρας.
«Αυτό δεν θα γίνει με χρηματοδότηση κάποιας ναυτιλιακής εταιρείας, αλλά στον λογαριασμό του νησιώτη επιβάτη, ο οποίος θα πληρώσει το αντίτιμο του εισιτηρίου, θα μπαίνει η διαφορά του κόστους, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες» υπογράμμισε, συμπληρώνοντας ότι το μεταφορικό ισοδύναμο είναι ένα δίκαιο αίτημα των νησιωτών, εδώ και πολλά χρόνια.