Μετά την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, σειρά παίρνουν τα λιμάνια της Κέρκυρας, της Ηγουμενίτσας, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου.
Η μέθοδος αξιοποίησης που θα εφαρμοστεί σε αυτά είναι των υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων, δηλαδή δεν θα ακολουθηθεί το μοντέλο των ΟΛΠ και ΟΛΘ, όπου πωλήθηκε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών, αλλά θα παραχωρηθούν επιμέρους δραστηριότητες, όπως η κρουαζιέρα, τα εμπορεύματα, η ακτοπλοΐα, κτλ.
Στο ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνονται 10 περιφερειακά λιμάνια, με τη μορφή ανώνυμων εταιρειών. Πρόκειται για τα λιμάνια του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας, ενώ σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές πιο έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Κέρκυρας.
Τα προς αξιοποίηση λιμάνια
Πρώτο στη λίστα προς αξιοποίηση είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο έχει κομβική θέση. Βρίσκεται σε σημείο, το οποίο συνδέεται άμεσα με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς τη Θεσσαλονίκη, αλλά και τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB).
Παράλληλα, αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Στη συνέχεια, τα πιο ελκυστικά λιμάνια είναι της Ηγουμενίτσας, της Κέρκυρας και της Καβάλας.
Μαζί με τον λιμένα της Θεσσαλονίκης και τον λιμένα Αλεξανδρούπολης δημιουργούν ένα αναπτυξιακό τόξο που διατρέχει την Βόρεια Ελλάδα σε όλο το μήκος της.
Τόσο για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, όσο και της Κέρκυρας έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια, ένα από τα οποία περιλαμβάνει την παραχώρηση μόνο της κρουαζιέρας ή των μαρινών.
Για την Ηγουμενίτσα, ωστόσο, φαίνεται ότι υπάρχει αρχικό ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες RO – RO (μεταφοράς φορτηγών) και ξηρού φορτίου.
Για την Καβάλα εκτιμάται ότι το όποιο ενδιαφέρον θα εστιαστεί στη δραστηριότητα που αφορά τη διακίνηση χύδην φορτίου.
Τέλος, για το λιμάνι του Βόλου καταγράφεται επενδυτικό ενδιαφέρον σχετικά με το εμπορικό του σκέλος, όπου διαφαίνονται προοπτικές, εξαιτίας της αναμενόμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης με τα εμπορευματικά κέντρα της Λάρισας.