Στα 105,227 δισ. δολ. ανέρχεται η συνολική αξία του ελληνόκτητου στόλου, σύμφωνα με στοιχεία της «vessselsvalue», η οποία σημειώνει ότι το 2018 η ετήσια αύξηση άγγιξε τα 5 δισ. δολ.
Μάλιστα, πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη άνοδο που έχει σημειωθεί σε οποιαδήποτε από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες που βρίσκονται στο Top 10 της παγκόσμιας κατάταξης.
Η εξαιρετική αυτή επίδοση προέρχεται από την άνοδο των παραγγελιών πλοίων LNG και την αύξηση της αξίας των δεξαμενόπλοιων.
Σύμφωνα με τη «vessselsvalue», η χώρα μας κατέλαβε την 1η θέση ως ιδιοκτήτρια στόλου LNG με την υψηλότερη αξία παγκοσμίως, που από τα 13 δισ. δολ. στις αρχές του 2018 εκτινάχθηκε στα 18,4 δισ.
Το εν λόγω γεγονός, τοποθετεί τους Έλληνες πλοιοκτήτες σε υψηλότερη θέση έναντι των Ιαπώνων, ο στόλος LNG των οποίων είναι αξίας 15,2 δισ. δολ.
Στο Νο2 η Ιαπωνία
Στη δεύτερη θέση των κορυφαίων χωρών με υψηλή αξία στόλου κατατάσσεται η Ιαπωνία, με την αξία του να φτάνει τα 94,7 δισ. δολ. Η ανάκαμψη της αξίας των δεξαμενόπλοιων ήταν η μεγαλύτερη ώθηση στην αποτίμηση του στόλου στο τέλος του 2018, ακολουθούμενη από τάνκερς και πλοία LNG.
Είναι ενδιαφέρον ότι, οι εταιρείες με έδρα την Ιαπωνία είδαν τη μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στο στόλο τους από τα πλοία LPG.
Στο Νο3 η Κίνα
Ο κινεζικός στόλος κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση από οποιονδήποτε από τους 10 κορυφαίους «παίκτες» της παγκόσμιας κατάταξης.
Η αύξηση αυτή ανέρχεται σε 6,3 δισ. δολ., ανεβάζοντας την αξία του στόλου στα 90,8 δισ. δολάρια.
Ταυτόχρονα όπως, η Κίνα υπέστη τη μεγαλύτερη πτώση της συνολικής αξίας του στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σύμφωνα με τη «vesselsvalue», η Κίνα είναι υπεύθυνη για μεγάλο μέρος της αυξημένης ζήτησης για LNG, οπότε δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι εταιρείες που εδρεύουν στη χώρα βλέπουν σημαντική αύξηση της αξίας στην εν λόγω αγορά.
Τέλος, η Κίνα κατέχει τη 2η θέση στις παραγγελίες για τις περισσότερες κατηγορίες πλοίων.
Στο Νο4 η Σιγκαπούρη
Οι πλοιοκτήτες της Σιγκαπούρης κατέχουν την 4η θέση, αυξάνοντας την αξία του στόλου τους κατά 3,1 δισ. δολάρια και τη συνολική του αξία να αγγίζει τα 49,9 δισ. Βρίσκονται πάνω από τις ΗΠΑ και τη Νορβηγία, ωστόσο απέχουν πολύ από την πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Στην πλειοψηφία τους η άνοδος προέρχεται από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Στο Νο5 η Νορβηγία
Η Νορβηγία με συνολική αξία στόλου στα 48,8 δισ., διατηρεί την θέση της ως το νούμερο «λιμάνι» για τα offshore assets. Με περιουσιακά στοιχεία αξίας άνω των 20 δισ. δολ. η χώρα βρίσκεται σε υψηλότερη θέση έναντι των Αμερικανών πλοιοκτητών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η χώρα διατηρεί σημαντική παρουσία και στις αγορές δεξαμενόπλοιων.
Στο Νο6 η ΗΠΑ
Η έκθεση των ΗΠΑ στις υπεράκτιες αγορές, οι οποίες έχουν υποστεί περαιτέρω πτώση της αξίας του ενεργητικού, έχει φέρει τη χώρα στην 6η θέση με στόλο αξίας 44,5 δισ. δολαρίων.
Ένας σημαντικός παράγοντας που συνέβαλε στην πτώση της αξίας του ενεργητικού της είναι ότι η χώρα διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό υπεράκτιων σκαφών ηλικίας 15 ετών και άνω.
Στο Νο7 η Γερμανία
Ο στόλος της Γερμανίας συνεχίζει να συρρικνώνεται κάθε χρόνο, με το 2018 να διαμορφώνεται στα 31,4 δισ. δολ. Όπως σημειώνεται, κατά κύριο λόγο η φετινή πτώση προέρχονται από τα εμπορευματοκιβώτια.
Η χώρα έχασε 1,7 δισ. δολ. μέσα στο 2018, με το στόλο των εμπορευματοκιβωτίων να συνεχίζει να συρρικνώνεται λόγω πώλησης πλοίων και της διάλυσης πολλών από αυτών.
Πλέον, η Κίνα κατέχει το προβάδισμα ως ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης στόλου εμπορευματοκιβωτίων, με την αξία τους να φτάνει τα 17,3 δισ. έναντι του γερμανικού στόλου με αξία 16,4 δισ.
Στο Νο8 η Νότια Κορέα
Το 2018 χαρακτηρίζεται ως ένα καλό έτος για τους πλοιοκτήτες της Νότιας Κορέας, οι οποίοι αύξησαν την αξία του στόλου τους στα 30 δισ. δολάρια.
Η άνοδος προήλθε από τα φορτηγά πλοία, τα δεξαμενόπλοια και τα εμπορευματοκιβώτια, η συνεισφορά των οποίων ήταν πάνω από 3 δισ.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η μείωση των τιμών των στοιχείων ενεργητικού LNG που κατέχουν οι Κορεάτες ιδιοκτήτες, γεγονός που οφείλεται εν μέρει στην απόσυρση ορισμένων παλαιότερων πλοίων από την ενεργό δράση.
Στο Νο9 το Ηνωμένο Βασίλειο
Η θέση του Ην. Βασιλείου το 2018 υποχώρησε στην ένατη θέση, με την αξία του στόλου του να μειώνεται στα 29 δισ. δολ., χωρίς ωστόσο η πτώση αυτή να αποδίδεται σε συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων.
Στην τελευταία θέση η Δανία
Στην 10η θέση ο στόλος της Δανίας, με συνολική αξία στα 23 δισ. δολ., ο οποίος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις αγορές εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο, η αδυναμία στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων απομείωσε περαιτέρω τη συνολική αξία του στόλου.