Οι νέοι δασμοί του Ντ. Τραμπ στην Κίνα, πέρα από τις τεράστιες αυξήσεις ναύλων στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές λόγω των εχθροπραξιών στην Ερυθρά Θάλασσα, θα αποτελέσει την «τέλεια καταιγίδα» για τους Αμερικανούς μεταφορείς, σύμφωνα με ανάλυση της Xeneta.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Μια καθυστέρηση στην επιβολή δασμών στις εισαγωγές από το Μεξικό ελάχιστα θα απαλύνει το πρόβλημα για τους Αμερικανούς θαλάσσιους μεταφορείς που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν αύξηση κατά 10% στους δασμούς από την Κίνα, πέρα από τις μαζικές αυξήσεις των ναύλων στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων λόγω της σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Τα τελευταία δεδομένα από την Xeneta δείχνουν ότι οι μέσες τιμές spot από την Κίνα ανέρχονται σε 4.816 δολ. ανά FEU για τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ και σε 6.264 δολ. ανά FEU για την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ.
Πρόκειται για αύξηση 196% και 157%, αντίστοιχα από την κλιμάκωση της σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα τον Δεκέμβριο του 2023 και είναι επιπλέον των δασμών σε όλες τις εισαγωγές από την Κίνα που θα τεθούν σε ισχύ στις 3 Φεβρουαρίου.
Σύμφωνα με τον Peter Sand, Chief Analyst της Xeneta,: «Οι Αμερικανικοί ναυλωτές πλήττονται από “κύμα” διαταραχών και αυξανόμενο κόστος στις εισαγωγές αγαθών.
Έχουν ήδη αντιμετωπίσει τεράστιες αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς θαλάσσιων εμπορευματοκιβωτίων λόγω της σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τώρα πλήττονται με αύξηση των δασμών κατά 10% στις εισαγωγές από την Κίνα.
Δυσκολεύεστε να δείτε πώς μια επιχείρηση μπορεί να απορροφήσει αυτά τα κόστη χωρίς να αυξήσει τις τιμές στον τελικό καταναλωτή. Δεδομένου ότι περισσότερο από το 40% των συνολικών εισαγωγών με εμπορευματοκιβώτια στις ΗΠΑ προέρχεται απευθείας από την Κίνα, αυτό σημαίνει ότι πολλές επιχειρήσεις και πολλοί καταναλωτές θα επηρεαστούν.
Μια καθυστέρηση στους δασμούς στο Μεξικό είναι ευπρόσδεκτη είδηση, αλλά δεν μειώνει τις ανησυχίες σχετικά με την αναζωπύρωση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας, που αντιπροσωπεύει κίνδυνο σε μια εντελώς διαφορετική τάξη μεγέθους».
Μάλιστα, ο Sand πρόσθεσε ότι οι μεταφορείς έχουν πολύ λίγες διαθέσιμες επιλογές για να αντιμετωπίσουν την απειλή των δασμών.
Σύμφωνα με τον ίδιο: «Όταν ο Τραμπ ανακοίνωσε δασμούς στην Κίνα το 2018, υπήρξε μια χρονική περίοδος κατά την οποία οι μεταφορείς μπορούσαν να προχωρήσουν σε όσο το δυνατόν περισσότερες εισαγωγές και να δημιουργήσουν αποθέματα προτού τεθούν σε ισχύ.
Αυτή τη φορά ο Τραμπ επέβαλε δασμούς σχεδόν αμέσως, οπότε αν οι μεταφορείς δεν έχουν λάβει μέτρα μέχρι τώρα, είναι ήδη πολύ αργά. Οι αποστολείς μπορεί κάλλιστα να κοιτάξουν τη μετατόπιση των εφοδιαστικών αλυσίδων από την Κίνα σε χώρες όπως η Ινδία ή η Νοτιοανατολική Ασία, αλλά αυτό απαιτεί χρόνο, οικονομικές επενδύσεις και βαθιά κατανόηση των δεδομένων της αγοράς και των πληροφοριών.
Η κατάπαυση του πυρός μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς αύξησε την προοπτική μιας καλύτερης χρονιάς για τους φορτωτές το 2025, υπό την προϋπόθεση ότι μια μεγάλης κλίμακας επιστροφή πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα θα φέρει μειώσεις στους ναύλους.
Ωστόσο, η πρόσφατη κίνηση του Τραμπ διέλυσε αυτές τις ελπίδες, επειδή τυχόν κέρδη που αποκομίζει ένας αποστολέας μέσω χαμηλότερων ναύλων θα αντισταθμιστεί περισσότερο από μια αύξηση των δασμών κατά 10%».
Ο Sand καταλήγει ότι: «Εάν η Κίνα ανταποδώσει και εισέλθουμε σε έναν άλλο κλιμακούμενο εμπορικό πόλεμο, μια ήδη πολύ κακή κατάσταση θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο για τους εισαγωγείς των ΗΠΑ».