Το 2022, το συνολικό μεικτό βάρος των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν δια θαλάσσης στα λιμάνια της ΕΕ υπολογίζεται σε 3,48 δισεκατομμύρια τόνους, σημειώνοντας άνοδο 0,8% εν συγκρίσει με το 2021 (3,45 δισεκατομμύρια τόνοι), σύμφωνα με την Eurostat.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Μπορεί οι διαταραχές της πανδημίας του Covid-19 να έφεραν πτώση 7,3% το 2020 (σε σύγκριση με το 2019), ωστόσο το 2021 (+3,9%) ήταν ένα έτος με θετικό πρόσημο με τα στοιχεία να δείχνουν μερική ανάκαμψη από το 2019.
Σε σύγκριση με το 2007, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής για το μεικτό βάρος των θαλάσσιων εμπορευμάτων μέχρι το 2022 ήταν 2,8%.
Επίσης, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής μεταξύ 2015 – 2022 ήταν στο 3,1%, παρουσιάζοντας σχεδόν σταθερή ανάπτυξη.
Κυρίαρχα τα ολλανδικά λιμάνια
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η Ολλανδία παρέμεινε η μεγαλύτερη χώρα θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών της ΕΕ το 2022, καθώς στα ολλανδικά λιμάνια (Ρότερνταμ, Άμστερνταμ και Ζηλανδία) διακινήθηκαν 565 εκατομμύρια τόνοι αγαθών (+9 εκατομμύρια τόνοι έναντι του 2021), που ήταν το 16% του συνολικού όγκου διακινούμενων εμπορευμάτων μέσω θαλάσσης πέρυσι στην ΕΕ.
Το Ρότερνταμ στην Ολλανδία (427 εκατομμύρια τόνοι), η Αμβέρσα-Μπρυζ στο Βέλγιο (254 εκατομμύρια) και το Αμβούργο στη Γερμανία (103 εκατομμύρια) διατήρησαν τη θέση τους ως τα τρία κορυφαία λιμάνια της ΕΕ το 2022, αμφότερα σε όρους μεικτού βάρους διακινηθέντων εμπορευμάτων και σε όγκο μεγάλων εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν στα λιμάνια, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 1/5 του συνόλου (22,5%).
Τα λιμάνια της ΕΕ με τη μεγαλύτερη μείωση
Σε σύγκριση με το 2021, ο αριθμός των τόνων που διακινήθηκαν το 2022 μειώθηκε περισσότερο στο λιμάνι του Πειραιά (-8,8%), στο Bremerhaven στη Γερμανία (-8,6%) και στη Βαλένθια στην Ισπανία (-7,1%).
Αντίθετα, αυξήθηκε περισσότερο στο Γκντανσκ της Πολωνίας (+40,3%), στην Καρταχένα στην Ισπανία (+17,3%) και στην Κωστάντζα (+15,2%) στη Ρουμανία.