Στον κρίσιμο ρόλο που έχει η ναυτιλία για την Ελλάδα, από την αρχαιότητα ως σήμερα, αναφέρθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, κατά την ομιλία του στο Ναυτιλιακό Συνέδριο του theseanation.gr στο Ίδρυμα Ευγενίδου.
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελληνικού εφοπλιστικού μοντέλου και της ελληνικής ναυτοσύνης, που κράτησαν στην πρώτη θέση του κόσμου την Ναυτιλία της χώρας εν μέσω κρίσης.
Σημείωσε τη στήριξη που προσφέρει η Πολιτεία στην ελληνική ναυτιλία και κυρίως την αποφασιστικότητα με την οποία η σημερινή κυβέρνηση στήριξε τον κλάδο απέναντι στην Επίτροπο Ανταγωνισμού.
Όπως είπε η κυβέρνηση τόνισε στην Ε.Ε. ότι η Ευρωπαϊκή Ναυτιλιακή Πολιτική πρέπει να διαμορφωθεί έτσι ώστε να στηριχτεί και να γίνει ανταγωνιστική η ναυτιλία της Ευρώπης απέναντι στις ανερχόμενες ναυτιλιακές δυνάμεις της Ανατολής.
«Τέτοια είναι η στρατηγική της ελληνική ναυτιλιακής πολιτικής», σημείωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας.
Όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής, πάγια στρατηγική του Υπουργείου Ναυτιλίας είναι η Ελλάδα, ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, να έχει σταθερά ενεργή και δυναμική παρουσία σε όλα τα διεθνή φόρα και ξεχωρίζει στο πλαίσιο του ΙΜΟ, υποστηρίζοντας θερμά τις πολιτικές του.
Στο ίδιο πλαίσιο, και σε εθνικό επίπεδο, το Υπουργείο έχει υποβάλλει προς διαβούλευση με όλα τα κόμματα και τους φορείς, στην Αρμόδια Επιτροπή της Βουλής ένα αφήγημα με 14 στόχους, φιλοδοξώντας να αποκτήσει η χώρα ενιαία Εθνική Πολιτική Ναυτιλίας.
Αναφερόμενος στα μέτρα στήριξης της ναυτιλίας, ο κ. Κουρουμπλής είπε ότι θεσπίστηκε η δυνατότητα απόκτησης πλοίων με leasing, για να διευκολύνεται η υπαγωγή τους στην Ελληνική Σημαία και λύθηκαν χρόνια γραφειοκρατικά προβλήματα που ταλάνιζαν τον κλάδο της Ναυτιλίας.
Ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε την κατά 17% αύξηση του ναυτιλιακού συναλλάγματος για το 2017 και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο ελληνικός εφοπλισμός, αντιλαμβανόμενος τις προσπάθειες που κάνει η χώρα για να βγει από την κρίση και αναγνωρίζοντας την προσπάθεια της κυβέρνησης να στηρίξει τον κλάδο, θα ανταποκριθεί στις προσπάθειες αυτές, στηρίζοντας, μεταξύ άλλων και την ελληνική σημαία.
Στις εν λόγω προσπάθειες συμπεριέλαβε την εκστρατεία του Υπουργείου προς τις χώρες που έχουν μεγάλη ναυπηγική βιομηχανία, με στόχο να χρησιμοποιούνται εξαρτήματα ελληνικής κατασκευής ή εξαρτήματα που κατασκευάζονται σε συμπαραγωγή με άλλες χώρες.
Σημείωσε όμως ότι χρειάζεται και η συγκατάθεση του εφοπλισμού σχετικά, αφού οι Έλληνες εφοπλιστές χτίζουν αυτή την εποχή πάνω από 600 πλοία στο εξωτερικό.
Ο κ. Κουρουμπλής, είπε ότι η κυβέρνηση σήμανε συναγερμό για να αναβαθμίσει και να εκσυγχρονίσει τη ναυτική εκπαίδευση την οποία βρήκε εγκαταλειμμένη.
Προσέλαβε 290 ωρομίσθιους καθηγητές και δρομολόγησε τη σύσταση 100 νέων θέσεων μονίμων καθηγητών για τη ναυτική εκπαίδευση.
Ενέταξε στα περιφερειακά προγράμματα περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ για τον εξοπλισμό των ΑΕΝ και αποκατέστησε τη σίτιση των σπουδαστών στις ΑΕΝ.
«Για πρώτη φορά συνδέθηκαν με μνημόνια συνεργασίας οι ΑΕΝ με ΑΕΙ και ΤΕΙ. Ζητήθηκε να λειτουργήσει παράρτημα του Ναυτικού Πανεπιστημίου του ΙΜΟ στην Ελλάδα. Εγκαταστάθηκε στις ΑΕΝ σύγχρονο σύστημα «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης».
Ταυτοχρόνως σε συνεργασία με την ΕΕΕ και το ΝΕΕ αναβαθμίζονται οι κτιριακές εγκαταστάσεις σε πολλές ΑΕΝ, ενώ θεσπίστηκε η δυνατότητα η ΕΕΕ και το ΝΕΕ να αναλάβουν τη χρηματοδότηση ΚΕΣΕΝ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη», είπε.
«Αναβαθμίζεται και εκσυγχρονίζεται η ελληνική λιμενική βιομηχανία με το νόμο 4504. Ο Πειραιάς γνωρίζει αλματώδη λιμενική ανάπτυξη. Είναι 38ο λιμάνι του κόσμο και η φιλοδοξία είναι σε δύο χρόνια να έχει ανέβει στην 20η θέση. Το μεγάλο λιμάνι της χώρας γίνεται όλο και πιο ελκυστικό με αποτέλεσμα να εγκαθίστανται συνεχώς νέες επιχειρήσεις.
Τα τελευταία τρία χρόνια άλλαξε ο χάρτης της Ακτοπλοΐας, με νέες συνδέσεις, όπως ομολογούν οι θεσμικοί παράγοντες στο Αιγαίο, ενώ δρομολογείται πλέον το μεταφορικό ισοδύναμο», δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Κουρουμπλής και συνέχισε:
«Αφυπνίζεται η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Επισκευάστηκαν και λειτουργούν οι μόνιμες δεξαμενές του ΟΛΠ και ήρθε η μεγάλη πλωτή δεξαμενή των 80.000 τόνων, η λειτουργία της οποίας αναμένεται τους επόμενους μήνες.
Προχωρεί θετικά ως τώρα η δικαστική οδός για την αποδέσμευση του Σκαραμαγκά και ξεκινά η επένδυση στο Νεώριο. Παράλληλα προωθείται η αδειοδότηση και αξιοποίηση των μικρών ταρσανάδων σε όλη τη χώρα».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις εντατικές προσπάθειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ειδικά σε ότι αφορά την ναυτική εκπαίδευση, τόνισε στο Συνέδριο και ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα κ. Geoffrey Ross Pyatt, ενόψει της αναχώρησης του κ. Κουρουμπλή για την Αμερική.
Ο κ. Pyatt τόνισε τη συνεργασία του αμερικανικού εκπαιδευτικού συστήματος με τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και χαρακτήρισε την Ελλάδα πυλώνα σταθερότητας στην περιοχή.