Ρεκόρ δεκαετίας στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και τη δεύτερη καλύτερη επίδοση της εικοσαετίας πέτυχε το 2017, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), παρά τα προβλήματα στην Πύλη 16, λόγω της μακροχρόνιας απεργίας των τελωνειακών. Μάλιστα, η διακίνηση κοντέινερς προσέγγισε τα όρια χωρητικότητας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).
Σύμφωνα με τα ετήσια στατιστικά στοιχεία, που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η εταιρεία, σημαντική αύξηση επετεύχθη και στο συμβατικό φορτίο, παρά το γεγονός ότι στη διάρκεια της χρήσης υπήρξαν διακυμάνσεις της αυξητικής τάσης, λόγω εξελίξεων σε ορισμένες βιομηχανίες της περιοχής.
Αναλυτικότερα, αύξηση της τάξης του 16,74% σημειώθηκε, το 2017, στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς διακινήθηκαν 401.947 TEUs (σ.σ. μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων), έναντι 344.316 τo 2016.
Η εταιρεία πέτυχε ρεκόρ δεκαετίας (2008-2017) και τη δεύτερη καλύτερη επίδοση της 20ετίας μετά το 2007.
Σημαντική αύξηση παρουσίασαν η διακίνηση transit (19,73%) και οι ελληνικές εξαγωγές σε εμπορευματοκιβώτια (14,46%).
«Όγκος διακίνησης άνω των 400.000 TEUs προσεγγίζει τα όρια της υφιστάμενης χωρητικότητας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
Με άνοδο έκλεισε, το 2017, και στον Συμβατικό Λιμένα, όπου διακινήθηκαν συνολικά 3.598.271 τόνοι συμβατικού φορτίου έναντι 3.312.527 το 2016 (αύξηση 8,63%). Μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασε το χύδην φορτίο transit (25,5%).
Την ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 12,28% ο αριθμός των πλοίων που κατέπλευσαν στον Λιμένα Θεσσαλονίκης, όπου εξυπηρετήθηκαν συνολικά 1.417 τo 2017 έναντι 1.262 το 2016. Από αυτά, τα 523 ήταν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έναντι 440 το 2016 (αύξηση 18,86%), τα 726 ήταν φορτηγά πλοία συμβατικού φορτίου, έναντι 674 το 2016 (αύξηση 7,72%) και τα 168 ήταν επιβατικά έναντι 148 το 2016 (αύξηση 13,51%).
Δ. Μακρής: Πετύχαμε υψηλούς στόχους
Σχολιάζοντας τα στοιχεία της διακίνησης φορτίων ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Δημήτρης Μακρής, επισήμανε:
«Η εταιρεία έθεσε υψηλούς στόχους για τη διακίνηση φορτίων το 2017 και τους πέτυχε. Ειδικά η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε ρεκόρ δεκαετίας.
Η αυξητική τάση διακίνησης του συμβατικού φορτίου το 2017 παρουσίασε διακυμάνσεις στο χύδην φορτίο, ειδικά το τελευταίο τρίμηνο, η οποία οφείλεται σε εξελίξεις σε ορισμένες βιομηχανίες της περιοχής. Αναμένεται συνέχιση της αυξητικής τάσης στο χύδην φορτίο από το δεύτερο τρίμηνο του 2018.
Η αυξητική τάση διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων αλλά και η εξυπηρέτηση των πλοίων επηρεάστηκαν αρνητικά το τελευταίο τρίμηνο του 2017 από τη συνεχιζόμενη -από τις 16 Σεπτεμβρίου 2017 έως σήμερα – απεργία της συνδικαλιστικής οργάνωσης των τελωνειακών υπαλλήλων κατά τη βραδινή βάρδια στην Πύλη 16 της Ελεύθερης Ζώνης του Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ κατέβαλε, έγκαιρα, συστηματικές προσπάθειες με ρεαλιστικές προτάσεις προς τις αρμόδιες αρχές για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Παράλληλα, εξαντλώντας κάθε περιθώριο, εφαρμόζει λειτουργικές λύσεις για τον περιορισμό των ιδιαίτερα αρνητικών επιπτώσεων της συνεχιζόμενης απεργίας των τελωνειακών στην εξυπηρέτηση των πλοίων, σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Η 24ωρη λειτουργία της Πύλης 16 της Ελεύθερης Ζώνης του Λιμένα Θεσσαλονίκης παραμένει μεγάλης σημασίας για τη διευκόλυνση του εμπορίου και την αναπτυξιακή προοπτική του Λιμένα Θεσσαλονίκης».
Χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων
Η ΟΛΘ ΑΕ, σύμφωνα με τα προσωρινά οικονομικά στοιχεία για το 2017, παρουσιάζει σύνολο εσόδων της τάξης των 58,1 εκατ. ευρώ, με σημαντική αύξηση 11,25%, σε σχέση με το 2016 (52,2 εκατ.), διατηρώντας υψηλούς χρηματοοικονομικούς δείκτες απόδοσης, με αυξημένα ταμειακά διαθέσιμα και μηδενικό δανεισμό.
«Τα παραπάνω οικονομικά στοιχεία επιβεβαιώνουν την ικανότητα της εταιρείας να χρηματοδοτήσει σημαντικά επενδυτικά σχέδια για τη βιώσιμη ανάπτυξη του Λιμένα. Αυτά τα θετικά αποτελέσματα αντανακλούν την καθοριστική συμβολή των στελεχών, των εργαζομένων και των συνεργατών της ΟΛΘ ΑΕ στην επίτευξή τους», πρόσθεσε ο κ. Μακρής.
Υπενθυμίζεται ότι, το αμέσως επόμενο διάστημα, ολοκληρώνεται η μεταβίβαση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΘ ΑΕ στην South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited, την εταιρεία που σύστησε η ένωση του προτιμητέου επενδυτή «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS».
«Η ΟΛΘ ΑΕ βρίσκεται μπροστά σε νέες προκλήσεις και κρίνεται αναγκαίο να γίνουν σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και εξοπλισμό αλλά και μεταρρυθμίσεις για την αποδοτικότερη λειτουργία της εταιρείας.
Προσβλέπουμε στην επιτυχία του στρατηγικού επενδυτή και της διοίκησής του στην ΟΛΘ ΑΕ με στόχο ο Λιμένας Θεσσαλονίκης να ανέβει κατηγορία στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ως κύριο διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αυτό θα αποβεί προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης», κατέληξε ο κ. Μακρής.