Με στόχο την απεξάρτηση των μεταφορών από τον άνθρακα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρόκειται να πιέσει για περισσότερο φιλόδοξες δράσεις στο ευρωπαϊκό σύστημα εκπομπών διοξείδιο του άνθρακα (CO2) στον τομέα των ναυτιλιακών μεταφορών.
Οι ευρωβουλευτές συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό ότι οι υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων της ΕΕ και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού οφείλουν να ευθυγραμμιστούν, έτσι όπως επισημαίνει η Επιτροπή σε πρόταση για την αναθεώρηση του ευρωπαϊκού συστήματος για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από θαλάσσιες μεταφορές (κανονισμός “EU-MRV”).
Τονίζοντας, ωστόσο, ότι ο ΔΝΟ δεν έχει κάνει μεγάλη πρόοδο ως προς την επίτευξη μιας φιλόδοξης παγκόσμιας συμφωνίας για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, το ΕΚ αναμένεται να ζητήσει να απαιτείται οι ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουν τον ετήσιο μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ανά μεταφορική μονάδα.
Οι ευρωβουλευτές προτείνουν τα πλοία άνω των 5.000 τόννων να συμπεριλαμβάνονται στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (“EU ETS”).
Να σημειωθεί ότι, η συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο θα ξεκινήσει στις 14 Σεπτεμβρίου, με την ψηφοφορία να γίνεται στις 16 Σεπτεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι, ο τομέας των θαλάσσιων μεταφορών παραμένει ο μοναδικός χωρίς συγκεκριμένες ευρωπαϊκές δεσμεύσεις για την μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η παγκόσμια ναυτιλιακή δραστηριότητα εκπέμπει σημαντική ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου, και εκτιμάται ότι αγγίζει το 2-3% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών. Αυτό αντιστοιχεί σε περισσότερες εκπομπές από οποιοδήποτε κράτος-μέλος της ΕΕ.