Τη λίστα με τις 10 χώρες που αποτελούν τους «ηγέτες» της παγκόσμιας ναυτιλίας -σε επίπεδο αξίας και αριθμού πλοίων- παρουσιάζει η Veson Nautical, με την χώρα μας να καταλαμβάνει την 3η θέση.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Από την Κίνα που ξεπέρασε την Ιαπωνία για να πετύχει την “pole position” με έναν στόλο αξίας 255 δισ. δολ. έως την είσοδο της Ελβετίας στα 68 δισ. δολ., η έκθεση καταγράφει σημαντικούς μετασχηματισμούς στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων και τη δυναμική ιδιοκτησίας κατά το περασμένο έτος.
Κίνα
Η Κίνα διατηρεί την 1η θέση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, ενώ έχει επίσης και το προβάδισμα για τον πιο πολύτιμο στόλο, ξεπερνώντας την Ιαπωνία και φτάνοντας τα 255 δισ. δολ. Το γεγονός ότι η Κίνα κατέχει τους πιο πολύτιμους στόλους bulker και container με 68,4 δισ. δολ. και 63,5 δισ. δολ. αντίστοιχα, συνέβαλε στην ηγετική τους θέση, ιδίως καθώς οι αξίες και για τους δύο κλάδους έχουν σταθεροποιηθεί τον τελευταίο χρόνο.
Αυτό οφείλεται στη βελτίωση των θεμελιωδών μεγεθών της αγοράς που προέκυψαν ως αποτέλεσμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, αυξάνοντας τη ζήτηση τονομιλίων για τους περισσότερους τομείς καθώς τα πλοία επαναδρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν εχθροπραξίες.
Για παράδειγμα, οι τιμές για capesizes 20ετ’ωμ των 180.000 DWT αυξήθηκαν κατά 26,98% περίπου το τελευταίο έτος από 13,86 εκατ. δολ. σε 17,6 εκατ. δολ.. Οι τιμές για τα handy containers 20 ετών των 1.750 TEU έχουν επίσης εκτοξευθεί κατά άνευ προηγουμένου περίπου 171,86% τον τελευταίο χρόνο από 5,97 εκατ. δολ. σε 16,23 εκατ. δολ.
Η Κίνα κατέχει επίσης τον μεγαλύτερο αριθμό δεξαμενόπλοιων, με στόλο 1.764 πλοίων και τρέχουσα αξία στόλου 47,9 δισ. δολ.
Ιαπωνία
Η Ιαπωνία μετατοπίστηκε στη 2η θέση εφέτος, παρά το γεγονός ότι ο συνολικός της στόλος αυξήθηκε σε αξία από 206,3 δισ. δολ. το 2024 σε 231,3 δισ. στις αρχές του 2025, καταγράφοντας αύξηση 12% σε ετήσια βάση.
Σημαντικές επενδύσεις έχουν πραγματοποιηθεί στο κομμάτι των bulker με σχεδόν 60 πλοία να προστίθενται στον στόλο και η σταθεροποίηση των αξιών για αυτόν τον τομέα θα συνέβαλε εν μέρει στη συνολική αξία του στόλου. Να σημειωθεί ότι, οι τιμές για τα bulkers κυμάνθηκαν σε υψηλό 15 ετών καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, με τα παλαιότερα capesizes 20 ετών να βρίσκονται στα 20,32 εκατ. δολ. τον Οκτώβριο του 2024.
Από τις κορυφαίες πλοιοκτήτριες χώρες, η Ιαπωνία κατέχει επίσης τους μεγαλύτερους στόλους τόσο σε αξία όσο και σε μέγεθος στα LNG, πλοία LPG, reefers και vehicle carriers αξίας 40,9 δισ. δολ., 15,1 δισ. δολ., 1,3 δισ. δολ. και 24,8 δισ. δολ., αντίστοιχα.
Ελλάδα
Η χώρα μας διατήρησε για άλλη μια φορά την 3η θέση, τόσο σε συνολική αξία όσο και στον αριθμό των πλοίων του στόλου της. Ενώ η Κίνα κατέχει περισσότερα tankers, η αξία του στόλου των ελληνικών tankers είναι σημαντικά υψηλότερη στα 71,3 δισ. δολ., ξεπερνώντας την Κίνα κατά 23,3 δισ. δολ.
Τα τελευταία χρόνια, διάφορες γεωπολιτικές συνθήκες, όπως η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι συνεχιζόμενες ρωσικές κυρώσεις, οδήγησαν σε ώθηση στη ζήτηση μιλίων. Αυτή η αύξηση στήριξε τα κέρδη και κατά συνέπεια τις αξίες των tankers, τα οποία παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Για παράδειγμα, οι τιμές για LR1 10 ετών των 75.000 DWT έφθασαν σε υψηλό 15 ετών στο τέλος του 2024, αυξάνοντας από 38,27 εκατ. δολ. σε 43,85 εκατ. δολ., σημειώνοντας αύξηση 14,58% ετησίως.
Η Ελλάδα παραμένει επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης στόλου LNG, με 143 πλοία και αξία στόλου 32,4 δισ. δολ. Η αξία αυτού του στόλου έχει αυξηθεί λίγο περισσότερο από 1 δισ. δολ. σε σχέση με πέρυσι, καθώς οι αξίες για αυτόν τον τομέα παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα τα τελευταία χρόνια, λόγω της αύξησης της ζήτησης.
ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ διατήρησαν την 4η θέση με συνολική αξία στόλου 116,4 δισ. δολ., αυξημένη κατά 16,5 δισ. δολ.
Ο τομέας της κρουαζιέρας παραμένει το ισχυρότερο πλεονέκτημα της χώρας, αντιπροσωπεύοντας 58,6 δισ. δολ., ενισχύοντας τη θέση των ΗΠΑ ως τον μεγαλύτερο ιδιοκτήτη κρουαζιέρας στον κόσμο. Αυτό είναι αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι δύο κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας, η Carnival και η Royal Caribbean, έχουν την έδρα τους στις ΗΠΑ. Ο στόλος έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 10 δισ. δολ., καθώς οι ΗΠΑ διατηρούν την κυριαρχία τους στον τομέα της κρουαζιέρας.
Οι ΗΠΑ είναι επίσης ιδιοκτήτης του πιο ακριβού στόλου roro, με αξία 2,6 δισ. δολ. Ωστόσο, με έναν στόλο 40 πλοίων, οι ΗΠΑ κατατάσσονται πίσω από την Ιαπωνία και την Τουρκία, οι οποίες κατέχουν 88 και 50 πλοία η καθεμία, αντίστοιχα.
Σιγκαπούρη
Για άλλη μια φορά, η Σιγκαπούρη διατήρησε την 5η θέση εφέτος, με αξία στόλου γύρω στα 107,2 δισ. δολ., αυξημένη κατά 21 δισ. δολ. σε σχέση με πέρυσι. Είναι επίσης στην τέταρτη θέση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που κατέχει.
Οι στόλοι LPG και OSV της Σιγκαπούρης είναι οι δεύτεροι πιο πολύτιμοι παγκοσμίως, αξίας 14 δισ. και 4,4 δισ. δολ. ο καθένας. Η ισχυρή αγορά υγραερίου συνέχισε να βελτιώνει τις αξίες για αυτόν τον τομέα, σημειώνοντας σημαντική αύξηση περίπου 50,5%.
Νότια Κορέα
Η Νότια Κορέα διατήρησε τη θέση της στην 6η θέση εφέτος, με την αξία του στόλου της να ανέρχεται πλέον στα 69,6 δισ. δολ., αυξημένη κατά σχεδόν 2 δισ. δολ.
Ωστόσο, η χώρα παραμένει εκτός των 10 κορυφαίων όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, έχοντας ξεπεραστεί πέρυσι από νεοφερμένες χώρες, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Οι επενδύσεις της Ν. Κορέας στα LNG συνεχίζουν να αποδίδουν, με τις αξίες για αυτόν τον τομέα να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα στην τέταρτη θέση με αποτίμηση 17,2 δισ. δολ.
Η Νότια Κορέα διατηρεί βασικό ρόλο ως παγκόσμιος εξαγωγέας αυτοκινήτων. Συνεχίζοντας από τα προηγούμενα χρόνια, υπήρξαν σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των νέων κατασκευών. Η Glovis έδωσε παραγγελία για 6 πλοία LCTC που θα ναυπηγηθούν στο Guangzhou CSSC και θα παραδοθούν έως το 2028, τα οποία έχουν συμβόλαιο για 125 εκατ. δολ. έκαστο.
Ηνωμένο Βασίλειο
Αν και δεν βρίσκεται στο Top 10 όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, το Ηνωμένο Βασίλειο ανέβηκε μια θέση στην κατάταξη της αξίας του στόλου, καταλαμβάνοντας την 7η θέση.
Ο τομέας της κρουαζιέρας αντιπροσωπεύει λίγο περισσότερο από περίπου 25% της αξίας του στόλου της χώρας. Ακολουθεί ο τομέας εμπορευματοκιβωτίων με περίπου 17%, αύξηση κατά 2% περίπου από πέρυσι λόγω βελτιωμένων θεμελιωδών μεγεθών και αξιών της αγοράς. Λόγω των συνεχιζόμενων ισχυρών κερδών στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η αξία του εν λόγω στόλου του Ηνωμένου Βασιλείου έχει αυξηθεί κατά περίπου 32%, από τα 7,2 δισ. δολ. τον Ιανουάριο του 2024 στα 9,5 δισ. δολ. τον Ιανουάριο του 2025.
Ως αποτέλεσμα των πρόσφατων επενδύσεων στον τομέα του υγραερίου, η αξία του στόλου της χώρας παρέμεινε σταθερή στα 5,3 δισ. δολ. περίπου.
Νορβηγία
Έχοντας εκτοπιστεί από το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νορβηγία κατατάσσεται στην 8η θέση με συνολική αξία στόλου 68,5 δισ. δολ., καταγράφοντας αύξηση σχεδόν 10 δισ. δολ. από την τελευταία έκθεση.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις επενδύσεις στους τομείς του φυσικού αερίου, με την αξία του νορβηγικού στόλου LNG να αντιπροσωπεύει περίπου το 20% της συνολικής αξίας του στόλου της χώρας, που ανέρχεται σε 13,6 δισ. δολ. Ο στόλος υγραερίου έχει μερίδιο περίπου 4,5%, που ανέρχεται σε 3,1 δισ. δολ. Τα δεξαμενόπλοια καταλαμβάνουν επίσης σημαντικό ποσοστό του νορβηγικού στόλου με περίπου 16% και αξίας 10,9 δισ. δολ.
Η Νορβηγία είναι επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης μεταφορέων οχημάτων, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το 15,8% της συνολικής αξίας του στόλου στα 10,8 δισ. δολ., πάνω από 1 δισ. δολ. από πέρυσι.
Ελβετία
Η Ελβετία μπήκε ξανά στις 10 κορυφαίες χώρες εφέτος με αξία στόλου 68 δισ. δολ., γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη σταθεροποίηση των αξιών των container λόγω του βελτιωμένου κλίματος της αγοράς, παράλληλα με τις συνεχείς επενδύσεις από την MSC.
Το 2024, η MSC με έδρα την Ελβετία συνέχισε τις επενδυτικές της κινήσεις, προσθέτοντας άλλα 63 μεταχειρισμένα πλοία στο στόλο της, κυρίως στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, συν 64 νέες παραγγελίες που περιλάμβαναν έναν συνδυασμό πλοίων ULCV και New Panamax Container. Όλα θα κατασκευαστούν σε κινεζικά ναυπηγεία και θα παραδοθούν μεταξύ 2026-2029.
Γερμανία
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η Γερμανία κατέγραψε πτώση στην παγκόσμια κατάταξη, πέφτοντας από την 9η στη 10η θέση εφέτος. Παραδοσιακά, ένα σημαντικό μέρος του γερμανικού στόλου αποτελείται από πλοία container καθώς κατέχουν τη δεύτερη θέση ως προς τον αριθμό των πλοίων.
Ωστόσο, σε νομισματικούς όρους, ο γερμανικός στόλος κατατάσσεται στην πέμπτη θέση με αξία 27,7 δισ. δολ., που αποτελεί σημαντική άνοδο σε σχέση με την τελευταία έκθεση όπου ο γερμανικός στόλος αποτιμήθηκε σε 17,8 δισ. δολ. και αντιπροσωπεύει αύξηση περίπου 55,6%.