Επ’ ευκαιρία της συμπληρώσεως 97 ετών γόνιμης και υπεύθυνης παρουσίας στο ναυτιλιακό στίβο, η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ) πραγματοποίησε εκδήλωση στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΟΛΠ.
Στην εκδήλωση το παρών έδωσαν στο σύνολό τους τα ηγετικά στελέχη των Ναυτιλιακών Πρακτορείων, αλλά και στελέχη των επιχειρήσεων αυτών που καθημερινά διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ομαλή επιχειρηματική δράση του κλάδου.
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρέθηκαν θέματα που αφορούσαν τις διεθνείς εξελίξεις στον τομέα του Container, του Car Terminal και της Κρουαζιέρας ως και τις κινήσεις των μεγάλων Ναυτιλιακών Εταιρειών ως προς τους στρατηγικούς τους σχεδιασμούς.
Στην εκδήλωση μεταξύ άλλων παρέστησαν ο γ.γ. Λιμένων & Λιμ. Πολιτικής Λαμπρίδης Χρ., ο πρόεδρος ΝΕΕ Πατέρας Γ., ο πρόεδρος της ΡΑΛ Αγγελόπουλος Ι., ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΠ Αχλαδίτης Κ., ο πρόεδρος του ΟΛΘ Θεοφάνης Σ., ο εμπορικός διευθυντής ΣΕΠ Βαμβακίδης Αν., ανώτερα στελέχη από ΣΕΠ και ΟΛΠ, ο εκπρόσωπος του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου Χουλιάρας Θ., ο πρόεδρος ΣΝΠ Κύπρου Χριστοδούλου Π., ο πρόεδρος ΟΝΠΕ Καμπάκης Β., ο πρόεδρος ΕΕL Ροδόπουλος Ν., ο πρόεδρος ΣΥΝΔΔΕ&L Βιτσαράς, ο πρόεδρος ΠΣΧΕΜ Σκουλικίδης Π., η αντιπρόεδρος WISTA Πετράκη Ε., ανώτερα στελέχη εταιρειών – μελών της Ένωσης , επώνυμα στελέχη της ναυτιλιακής οικογένειας, εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών εκ του εξωτερικού και στελέχη των παραγωγικών τάξεων.
Κατά τον σύντομο χαιρετισμό του ο πρόεδρος της ΔΝΕ Φιλ. Κωστόπουλος ανέφερε τα εξής: «Σας καλωσορίζω στη ετήσια εκδήλωσή μας που πραγματοποιείται με τη συμπλήρωση ενός έτους από την ανάληψη καθηκόντων της νέας διοίκησης.
Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι με την συμπλήρωση των 3 χρόνων θητείας του προεδρείου μας, η ΔΝΕ θα συμπληρώσει τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της.
Πρωταρχικός μας στόχος λοιπόν είναι η ΔΝΕ να διατρανώσει το κύρος της ώστε να είναι αντάξιο της μακρόχρονης ιστορίας της.
Ο ναυτικός πράκτορας με τις διεθνείς επαφές που διαθέτει προβάλλει στο εξωτερικό συνεχώς τα δυνατά πλεονεκτήματα και τις προοπτικές της χώρας μας. Εντοπίζει τις ανάγκες των ξένων επενδυτών και σε συνεργασία με άλλους φορείς προσπαθεί να διαμορφώσει το κατάλληλο περιβάλλον και τις υποδομές ώστε να προσελκύσει το ενδιαφέρον τους.
Οι εξελίξεις στον κύριο τομέα δραστηριότητας των μελών μας, η εκπροσώπηση των ναυτιλιακών γραμμών, είναι ραγδαίες και πολύ σημαντικές τα τελευταία 5 χρόνια.
Στην αγορά των παγκόσμιων ναυτιλιακών γραμμών έχει υπάρξει μεγάλη συγκέντρωση καθώς οι 10 πρώτες αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% της συνολικής χωρητικότητας πλοίων. Παράλληλα με τις 3 συμμαχίες που διαμορφώθηκαν τους δίνεται η δυνατότητα να επενδύσουν σε μεγαλύτερα πλοία, να εκμεταλλευτούν οικονομίες κλίμακας και να αποκτήσουν ακόμη ισχυρότερη θέση.
Η στρατηγική επιλογή τους για τα λιμάνια μεταφόρτωσης είναι καθοριστική για το μέλλον των λιμανιών της Μεσογείου. Η απόφασή τους εξαρτάται από τη γεωγραφική θέση των λιμανιών, το κόστος και το επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και τις δυνατότητες εξυπηρέτησης των mega vessels.
Όλες οι υπηρεσίες που προσφέρονται στα πλοία αυτά, από την πλοηγική υπηρεσία και τη ρυμούλκηση ως και την φόρτο-εκφόρτωση έχουν τη σημασία τους για την τελική αξιολόγησή τους.
Η ΔΝΕ συνεργάζεται με άλλους φορείς για την επίτευξη κοινού στόχου: της συνεχούς βελτίωσης της ταχύτητας εξυπηρέτησης των πλοίων σε ανταγωνιστικό κόστος.
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται στην παγκόσμια αγορά των Tακτικών Γραμμών, όπως η υπερπροσφορά χωρητικότητας στο trade Άπω Ανατολής-Ευρώπης και οι δυσοίωνες προβλέψεις στο Trade Άπω Ανατολής-Β. Αμερικής λόγω του εμπορικού πολέμου, είναι πιο ευνοϊκές για την χώρα μας και τα λιμάνια μας καθώς τα μεγαλύτερα πλοία αρχίζουν να έρχονται και στη Μεσόγειο.
Ο Πειραιάς είναι το σταυροδρόμι τριών ηπείρων και έχει πετύχει σε λίγα χρόνια να αναδειχτεί σε βασικό hub στην Ανατολική Μεσόγειο. Πλέον ο στόχος είναι να ανταγωνιστεί τα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου που κάνουν πάνω από 5 εκατ. teus αλλά και τα μεγάλα λιμάνια της Β. Ευρώπης.
Είναι λοιπόν κομβικής σημασίας ο Πειραιάς να ολοκληρώσει το συντομότερο τις λιμενικές επενδύσεις τόσο στη ΣΕΠ, όσο και στον ΟΛΠ ώστε να προλάβει τα σημαντικά επίσης επενδυτικά σχέδια των λιμανιών που ανταγωνίζεται.
Για να μπορέσει όμως ο Πειραιάς να φτάσει τα 3 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια που έχουν πολύ ανεπτυγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα, σύνδεση εθνικού με ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, είναι απαραίτητη η κάλυψη αυτών των ανταγωνιστικών μειονεκτημάτων. Η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και των end to end υπηρεσιών πρέπει να είναι εθνικός μας στόχος.
Η ΔΝΕ με το κομβικό ρόλο που έχει συνδέοντας τις θαλάσσιες με τις χερσαίες μεταφορές επιδιώκει με τους φορείς που εμπλέκονται να εργαστεί από κοινού στην κατεύθυνση αυτή.
Προοπτικές ανάπτυξης υπάρχουν και στους άλλους τομείς που δραστηριοποιούνται τα μέλη μας, όπως η κρουαζιέρα αλλά η μεταφορά οχημάτων δια θαλάσσης. Με την πρόσφατη έγκριση του υποχρεωτικού μέρους του Μaster plan του ΟΛΠ αναμένεται η έναρξη εργασιών για την επέκταση του επιβατικού λιμένα και τη δημιουργία σταθμού κρουαζιέρας, που είναι απαραίτητα έργα για την ανάδειξη του λιμανιού σε Home Port.
Επιπλέον με την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων και την υπόγεια οδική σύνδεσή του δίνονται επιπλέον πλεονεκτήματα στο Car Terminal για την διεκδίκηση σημαντικού ρόλου στη Μεσόγειο σαν hub port.
H ΔΝΕ έχοντας ρόλο πανελλαδικό παρακολουθεί την εξέλιξη και στα υπόλοιπα ελληνικά λιμάνια. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με το νέο πάροχο μπορεί να προσελκύσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς εκτός από το τοπικό φορτίο που βρίσκεται σε καλή ισορροπία (εισαγωγών-εξαγωγών), μπορεί να εξυπηρετήσει και το φορτίο transit.
Μπορεί να λειτουργήσει σαν πύλη των Βαλκανίων εφόσον ολοκληρωθούν οι σιδηροδρομικές διαβαλκανικές συνδέσεις και μεγαλώσει το βύθισμα έτσι ώστε εκτός από τα μικρότερα feeder πλοία να έρθουν και μεγαλύτερα πλοία, δημιουργώντας έτσι περισσότερες απευθείας συνδέσεις με το διεθνές δίκτυο λιμένων.
Με τη ψήφιση του νομοσχεδίου για τα περιφερειακά λιμάνια και την εφαρμογή του ευέλικτου μοντέλου της υπο-παραχώρησης ανοίγει ο δρόμος για την πρόσκληση ενδιαφερομένων επενδυτών.
Στόχος πλέον είναι η σωστή ανάδειξη των δυνατοτήτων που υπάρχουν στα λιμάνια αυτά με την προσεκτική διαμόρφωση των master plan τους.
Ο ναυτικός πράκτορας εκτός των παραπάνω ρόλων έχει σαν βασικό του στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών του τοπικού φορτίου, των εισαγωγικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Έτσι όπως καθημερινά δουλεύουμε κοντά στους πελάτες μας είναι σημαντικό και η ΔΝΕ να είναι κοντά στους φορείς εκπροσώπησης του εμπορίου, της βιομηχανίας, των επιχειρήσεων γενικότερα.
Εκτός από τις συναντήσεις που έγιναν με επιμελητήρια και συνδέσμους, συμμετείχαμε και σε συνέδρια και σε κοινές επιτροπές με κύριο στόχο τη διευκόλυνση του εμπορίου.
Η διοίκηση της ΔΝΕ θεωρεί καθήκον της την επιτέλεση κοινωνικού έργου. Εκτός από τις δωρεές, συμμετείχε σε ημερίδες και συνέδρια προκειμένου να ενημερωθούν οι νέοι για το επάγγελμά μας. Παράλληλα έγιναν συναντήσεις με τα Κρατικά και ιδιωτικά Πανεπιστήμια Ναυτιλιακής κατεύθυνσης για την ανάπτυξη προγραμμάτων πρακτικής εξάσκησης και καλύτερης σύνδεσης των αποφοίτων με την αγορά εργασίας και τον κλάδο μας.
Αναφορικά με την Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, η ΔΝΕ υπέγραψε τέσσερις ΣΣΕ κατά την περίοδο της κρίσης χωρίς να υπάρξουν μειώσεις, κρατώντας σε υψηλό επίπεδο τις αμοιβές και δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στους νέους εργαζομένους.
Η ΔΝΕ δεν λειτουργεί μόνο προς όφελος των πρακτορείων-μελών της αλλά και των εργαζόμενων σε αυτά. Mέσω των Ομάδων Εξειδίκευσης δίνεται η δυνατότητα ανταλλαγής απόψεων τόσο μεταξύ των ειδικευμένων στελεχών στο αντικείμενό μας όσο και με το ΔΣ. αποσκοπώντας στη βελτίωση της καθημερινής συνεργασίας με τους παρόχους δημοσίων ή ιδιωτικών υπηρεσιών.
Για την επιτυχία του έργου των Ομάδων προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα συνεργασίας και ανοιχτού διαλόγου. Μελετάμε προγράμματα εκπαίδευσης δεξιοτήτων που θα προτείνουμε στα μέλη μας.
Τέλος δίνουμε έμφαση στην προβολή του ρόλου και του έργου της Ενώσεως, έχοντας ως κύρια μέσα το 3μηνιαίo περιοδικό μας «Ελληνικά Λιμάνια», την ιστοσελίδα μας www.dne.com.gr και τη σελίδα μας στο Linkedin (ΔΝΕ).
Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τις Αρχές και τις Διοικήσεις Λιμένων, τα Επιμελητήρια, τις Επαγγελματικές Ενώσεις, τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Ναυτιλίας και των Τελωνειακών Υπηρεσιών, το Σύνδεσμο Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου, τη διοίκηση και το προσωπικό της Ενώσεώς μας καθώς και τα στελέχη των εταιρειών – μελών που συμμετέχουν στις ομάδες εργασίας για την πολύ καλή συνεργασία μας».