Χαμηλή είναι η απορροφητικότητα του Μεταφορικού Ισοδύναμου, μόλις τo 27% του νησιωτικού πληθυσμού έχει κάνει χρήση.
Η απορροφητικότητα του μέτρου για τους επιβάτες, τις επιχειρήσεις και τα καύσιμα ανέρχεται στο 7%, το οποίο αντιστοιχεί σε 17 εκατ. ευρώ, από τα 230 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευτεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Τα στοιχεία αυτά έδωσε στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση.
https://www.facebook.com/plakiotakis/videos/975541372790597/
«Θα προχωρήσουμε στον εξορθολογισμό του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με παράλληλη υιοθέτηση κινήτρων ή ενισχύσεων για βελτίωση της νησιωτικής ανταγωνιστικότητας.
Στόχος μας είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο να διατηρηθεί και να διευρυνθεί για τις κατηγορίες που απαιτείται», επισήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας, τονίζοντας ότι θα εκπονηθεί ειδική μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου, ώστε το ΜΙ να επεκταθεί στις υπόλοιπες νησιωτικές περιφέρειες.
Ακολουθούν στοιχεία υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου
Α. Για πολίτες
-201.126 νησιώτες έλαβαν κατά μ.ο. και κατά κεφαλήν 82,42 € ως όφελος για τις μετακινήσεις τους
-Κατά μέσο όρο το 43% του νησιωτικού πληθυσμού έχει εγγραφεί και αποκτήσει ΜΑΝ, ωστόσο πραγματική χρήση του ΑΝΗΚΟ έκαναν 3 στους 10 ωφελούμενοι
-Συγκριτικά με το πληθυσμό που κατοικεί στα νησιά εφαρμογής και με βάση τα στοιχεία της Απογραφής, προκύπτει ότι το 27% του πληθυσμού έχει επωφεληθεί μέχρι σήμερα από το ΑΝΗΚΟ στους επιβάτες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι μεγαλύτερη απήχηση παρουσιάζει το μέτρο στα νησιά που βρίσκονται εγγύτερα σε ηπειρωτικά λιμάνια και ευνοείται η συχνότητα στη μετακίνηση, από ότι στα μικρά απομακρυσμένα νησιά.
-Στα μεγάλα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, Βορείου Αιγαίου και Ιονίων η απήχηση του μέτρου στους κατοίκους είναι μικρή και μόλις 1 ή 2 στους 10 κάνουν χρήση της ωφέλειας αυτής.
-Οι κάτοικοι των μικρών και πολύ μικρών νησιών φαίνεται να μην επωφελήθηκαν σημαντικά, ενώ οι μεγάλοι νησιωτικοί πληθυσμοί αξιοποίησαν δυσανάλογα το μέτρο εις βάρος των μικρότερων, όπως άλλωστε αναμένονταν να συμβεί. Κατά το σχεδιασμό, αλλά και την εφαρμογή του Ν. 4551/2018, η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ, δεν έλαβε υπόψη τη δεδομένη στήριξη μέσω των άγονων γραμμών της ωφέλειας για τον μόνιμο κάτοικο και επιχειρηματία.
Β. Για επιχειρήσεις
-4.544 επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και έκαναν χρήση του ΜΙ, επωφελήθηκαν 4,9 εκ € περίπου από τη μείωση του μεταφορικού τους κόστους.
-7 στις 10 επιχειρήσεις που έκαναν αίτηση συμμετοχής στο μέτρο δεν έχουν αιτηθεί χρηματοδότησης και δεν έχουν εισπράξει όφελος από το μέτρο του ΜΙ μέχρι σήμερα.
-Το 33% των ωφελούμενων επιχειρήσεων αιτήθηκαν χορήγησης ΑΝΗΚΟ, έκαναν χρήση του μέτρου
-Στη Μυτιλήνη από τις 9.150 επιχειρήσεις – μέλη του Επιμελητηρίου – οι 1005 έχουν κάνει αίτηση συμμετοχής και οι 642 εξ αυτών αιτήθηκαν και έλαβαν ΑΝΗΚΟ 919.077 ευρώ. Άρα το 10% των επιχειρήσεων της Λέσβου αξιοποίησε τη δυνατότητα επιδότησης του μεταφορικού του κόστους και μόλις το 7% έκανε χρήση της επιδότησης.
-Στη Ρόδο το 5% των επιχειρήσεων που είναι εγγεγραμμένες στο οικείο επιμελητήριο, έδειξαν ενδιαφέρον ένταξης στις διατάξεις του ΜΙ και εξ αυτών των 1257, μέχρι σήμερα οι 309 αιτήθηκαν χρηματοδότησης ύψους 90 χιλ. €. Άρα μόλις το 1,2% των επιχειρήσεων της Ρόδου συμμετέχουν στο πρόγραμμα και έκαναν μέχρι σήμερα χρήση του ΑΝΗΚΟ.
-Ομοίως, στη Ζάκυνθο το 1,6% των ενεργών επιχειρήσεων έχει υποβάλει αίτημα συμμετοχής στο Μέτρο και από αυτές τις 156 επιχειρήσεις, οι 16 έχουν αιτηθεί του ΑΝΗΚΟ αντιπροσωπεύοντας το 0,2% των επιχειρήσεων του νησιού που επωφελήθηκαν μέχρι σήμερα από το μέτρο.
-Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι επιχειρήσεις που ανήκουν στον πρωτογενή τομέα – σε πολλές περιπτώσεις – δεν εγγράφονται στα οικεία επιμελητήρια ή είναι σε ειδικό καθεστώς, επομένως πολλές επιχειρήσεις δύναται να εξαιρούνται της ωφέλειας.