Στο επιστημονικό και τεχνικό ανθρώπινο δυναμικό της Ελλάδας, το οποίο είναι “υπεύθυνο” για σημαντικά και σύνθετα έργα σε λιμενικές και παράκτιες περιοχές, αναφέρθηκε γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Χρήστος Λαμπρίδης, στο 1° Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο «Σχεδιασμός και Διαχείριση Λιμενικών Παράκτιων και Υπεράκτιων Έργων», που διεξήχθη στο Ίδρυμα Ευγενίδη.
«Δυναμικό το οποίο», όπως σημείωσε ο ίδιος, «έχει συνεισφέρει σημαντικά στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και στην ικανότητα των λιμένων να παρέχουν ασφαλείς και υψηλού επιπέδου λιμενικές υπηρεσίες. Αυτό το επιστημονικό δυναμικό βρίσκεται διαρκώς αντιμέτωπο με υψηλές απαιτήσεις καθώς τα λιμενικά έργα είναι πολυδάπανα, ο σχεδιασμός τους δεν είναι εύκολα αναστρέψιμος και εξυπηρετούν βασικές οικονομικές και κοινωνικές ανάγκες με αποτέλεσμα οι όποιες αστοχίες να έχουν μεγάλες αρνητικές επιπτώσεις. Η επιτυχία στο αποτέλεσμα είναι δηλωτική του υψηλού επιπέδου των στελεχών».
Ωστόσο, είπε ο κ. Λαμπρίδης, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει ότι υπάρχουν και αστοχίες οι οποίες πρέπει να μελετηθούν, ώστε να αποφευχθούν παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε συγκεκριμένα το παράδειγμα της αστοχίας του υφιστάμενου λιμενικού έργου στη Σαντορίνη.
«Το έργο ολοκληρώθηκε και παρελήφθη προσωρινά το 2010, και η οριστική παραλαβή του έργου έγινε το 2012. Ωστόσο το 2014, παρατηρήθηκαν ρωγμές, ενώ το 2016 παρατηρήθηκαν εκτεταμένες ζημιές.
Επειδή, οι ζημιές αυτές επεκτάθηκαν το 2019 και το τελευταίο διάστημα γράφονται και ακούγονται πολλά και επιχειρείται μια μετάθεση ευθυνών, πρέπει να πω ότι η κυβέρνηση, κυρίως μέσω των υπηρεσιών του υπουργείου Υποδομών, ξεκίνησε να διορθώσει αυτή την κατάσταση για την οποία δεν ευθύνεται. Ενέκρινε την κατασκευή ενός νέου, σύγχρονου έργου, με περισσότερες λειτουργικές δυνατότητες σε σχέση με το προηγούμενο.
Επίσης, έχει δηλώσει την πρόθεση και έχει έμπρακτα βοηθήσει στην αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων παρουσιάζονται ακόμα και σε τομείς και περιοχές για τις οποίες δεν έχει την αρμοδιότητα. Σημειώνεται ότι για τις αστοχίες του παρελθόντος είχαν υπάρξει και μάλιστα γραπτώς, ενστάσεις και προβληματισμοί.
Για όλα αυτά, ήδη εστάλη ήδη από τη ΓΓΛΛΠΝΕ στο Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων, όπως και στον Ειδικό Γραμματέα του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, το 2018, σχετικός φάκελος προς διερεύνηση, όπως εστάλησαν φάκελοι και για άλλες τέσσερις περιπτώσεις.
Από αυτή την άποψη, το σημερινό συνέδριο εξοπλίζει επιστημονικά το ανθρώπινο δυναμικό και ενισχύει τη δυνατότητα των στελεχών που συμμετέχουν είτε από την πλευρά αυτών που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν λιμενικά έργα είτε από την πλευρά αυτών που επιβλέπουν, ελέγχουν και αξιολογούν τα λιμενικά έργα είτε από την πλευρά του ερευνητικού δυναμικού, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν με επιτυχία στις απαιτήσεις που τίθενται.
Επίσης η συνεισφορά του συνεδρίου είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το επόμενο διάστημα υπάρχουν ανοιχτές επενδυτικές προκλήσεις που θα δημιουργήσουν την ανάγκη για την κατασκευή νέων λιμενικών υποδομών».
Ο κ. Λαμπρίδης αναφέρθηκε στις εξελίξεις που αφορούν στη λιμενική βιομηχανία και οι οποίες δημιουργούν νέες προοπτικές στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και θα απαιτήσουν τη συνδρομή του τεχνικού και επιστημονικού δυναμικού για την υλοποίηση έργων.
Ειδικότερα αναφέρθηκε:
– Στις επενδύσεις που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, στη βάση και των συμβάσεων παραχώρησης.
– Στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο των 10 λιμένων την μετοχή των οποίων διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, στη βάση του νόμου 4597/19. Πρόκειται για μοντέλο σύμφωνο με το Ευρωπαϊκό παράδειγμα ανάπτυξης των λιμανιών, το οποίο εξασφαλίζει αυξημένο δημόσιο έλεγχο και ταυτόχρονα τη δυνατότητα εξασφάλισης επενδύσεων. Ήδη είναι γνωστό ότι τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας είναι σε προτεραιότητα.
– Στις νέες αναπτυξιακές προκλήσεις που θα προκύψουν από την αναδιοργάνωση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης για τα λιμενικά ταμεία και τα δημοτικά λιμενικά ταμεία, στο πλαίσιο μελέτης που έχει υλοποιηθεί και αξιολογείται από την κυβέρνηση.
– Στις προβλέψεις του νόμου 4504/17 για τη μείωση της γραφειοκρατίας στην κατασκευή νέων μικρών έργων, καθώς και σε έργα συντήρησης στους Οργανισμούς Λιμένα.
– Στην αύξηση των πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για έργα επισκευής και συντήρησης στα λιμάνια, πόροι οι οποίοι τριπλασιάστηκαν για το 2019.
– Στην υποβολή στο υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης καταλόγου με μελέτες που είναι απαραίτητες για την ωρίμανση των έργων που θα προταθούν για χρηματοδότηση στα προγράμματα της νέας προγραμματικής περιόδου.
– Στη νέα Πρόσκληση του Προγράμματος «ΦιλόΔημος ΙΙ», με προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ, που αφορά στη χρηματοδότηση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων για την εκπόνηση/επικαιροποίηση σχεδίων και μελετών για την κατασκευή, τη βελτίωση και τη συντήρηση των λιμενικών υποδομών.
– Στις προτάσεις έργων που υποβλήθηκαν για αξιολόγηση στο πλαίσιο της πρόσκλησης της ΕΕ για το CEF Transport 2019 – Projects on the Comprehensive Network, για λιμάνια του Εκτεταμένου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
– Στην αξιοποίηση των ευκαιριών που διανοίγονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε σχέση με την προώθηση έργων, όπως για παράδειγμα στο πλαίσιο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, με την ανάπτυξη του Διαδρόμου Orient/EastMed και της Στρατηγικής για την Ανάπτυξη της Μακρο-περιφέρειας Αδριατικής-Ιονίου, στο πλαίσιο της οποίας χαρακτηρίστηκαν 7 έργα ενδιαφέροντός μας ως ιδιαίτερης αξίας για τη Μακρο-περιφέρεια στo 3 EUSAIRForum της Catania, το 2018.