Αλλάζει η λιμενική βιομηχανία στην Ελλάδα. Μετά την πώληση μετοχικών ποσοστών σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, προς αξιοποίηση οδεύουν, εάν και με διαφορετικό μοντέλο, τα 10 κυριότερα περιφερειακά λιμάνια της χώρας.
Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής «Για την κύρωση των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. – Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις».
Πρόκειται για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας, τα οποία θα αξιοποιηθούν μέσω της υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Φώτη Κουβέλη, το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους Οργανισμούς Λιμένων να προσελκύουν επενδύσεις από τους ιδιώτες, προκειμένου να αναπτυχθούν δραστηριότητες επενδυτικού χαρακτήρα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «άλλα λιμάνια προσφέρονται και μπορούν να υπηρετήσουν τη δραστηριότητα για τα εμπορευματοκιβώτια, άλλα μπορεί να είναι εμπορικά, άλλα μπορεί να είναι εμπορικά και βιομηχανικά, άλλα μπορεί να έχουν δραστηριότητα σε μαρίνες, σε κρουαζιέρες κ.ο.κ.».
Απαντώντας ο κ. Κουβέλης στην κριτική της αντιπολίτευσης, η οποία αμφισβήτησε το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, είπε ότι το μοντέλο αυτό ισχύει στο 80% και πλέον σε ολόκληρη την Ευρώπη.
«Και δεν είναι μόνο η Αμβέρσα συγκριτικό μέγεθος. Είναι και πάρα πολλά άλλα λιμάνια και μάλιστα λιμάνια τα οποία είναι και μικρότερα από τα δικά μας περιφερειακά λιμάνια. Δεν παραχώρησε το ελληνικό δημόσιο την κυριότητα στον οποιονδήποτε άλλον. Δεν επιτρέπει ο νόμος να πάρει το σύνολο του λιμανιού ένας επενδυτής, δηλαδή δεν επιτρέπει την ολική υποπαραχώρηση», υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Απαντώντας στο ερώτημα που τέθηκε και στις επιτροπές και στην Ολομέλεια, αν είναι δυνατόν ένα λιμάνι στο οποίο θα υπάρξει μια επένδυση να μην συνεργάζεται με ένα λιμάνι, ο κ. Κουβέλης παρατήρησε ότι η σωστή ανάγνωση του σχεδίου νόμου θα οδηγήσει στη βεβαιότητα ότι όχι μόνον δεν απαγορεύεται η συνεργασία μιας δραστηριότητας του ενός λιμανιού με την δραστηριότητα κάποιου άλλου λιμανιού, αλλά προβλέπει με σαφήνεια τις συνδυασμένες δραστηριότητες που μπορεί και ο ίδιος επενδυτής να έχει.
Ο ίδιος εξήγησε, ότι εάν, για παράδειγμα, κριθεί ότι το λιμάνι της Καβάλας, σε συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει ανάγκη να συνεργαστεί για το εμπορικό αντικείμενο με το λιμάνι του Βόλου στον Παγασητικό, σε τίποτε δεν εμποδίζεται στο να πάρει μέρος σε συγκεκριμένη διαγωνιστική διαδικασία και να εξασφαλίσει και τη συλλειτουργία των δραστηριοτήτων μεταξύ των δύο λιμανιών.
Ο κ. Κουβέλης, εξήγησε ότι οι υποπαραχωρήσεις θα γίνονται με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, στη βάση συγκεκριμένης πρότασης που θα υπάρχει, έτσι ώστε να αξιολογείται και η δυνατότητα του λιμανιού, αλλά και η απόδοση της επένδυσης, «θα είναι, δηλαδή, ένας διαγωνισμός διάφανος, καθαρός, στη βάση του εθνικού μας δικαίου, αλλά και του ενωσιακού δικαίου».
Να σημειωθεί ότι, τα κόμματα της Αντιπολίτευσης καταψήφισαν το σχέδιο νόμου, πλην της Ένωσης Κεντρώων, που δήλωσε «παρών».