Πλειοδότης, με μεγάλη διαφορά, ανακηρύχθηκε ο ιταλικός όμιλος Grimaldi στην πώληση του 67% των λιμένων του Ηρακλείου και της Ηγουμενίτσας.
Του Φώτη Φωτεινού
Για το λιμάνι του Ηρακλείου, το οποίο είχε κύκλο εργασιών το 2022 7,78 εκατ., προσέφερε τίμημα 80 εκατ. (το ΤΑΙΠΕΔ δεν χρειάστηκε καν να ζητήσει βελτιωμένη προσφορά, λόγω της μεγάλης διαφοράς με τον δεύτερο διεκδικητή), ενώ για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο είχε κύκλο εργασιών το 2021 5,6 εκατ., τίμημα 84,17 εκατ.
Η μεγάλη διαφορά μεταξύ κύκλου εργασιών – τιμήματος φανερώνει την πρόθεση του ιταλικού ομίλου να «κυριαρχήσει» σε Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα, λιμάνια στα οποία διαθέτει δεσπόζουσα θέση, μέσω των εταιρειών Grimaldi Lines και Μινωικές Γραμμές.
Τα δυο λιμάνια έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, το Ηράκλειο έχει πιο «τουριστικό» χαρακτήρα, με τα κύρια έσοδα να προέρχονται από την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα.
Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, η αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο για την αναβάθμιση των υποδομών της Κρήτης, με την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι.
Αντίστοιχα, η Ηγουμενίτσα έχει έναν πιο «εμπορικό» χαρακτήρα, κυρίως με τα φορτηγά και τις εταιρείες logistics στον άξονα Ελλάδα – Ιταλία.
Αποκτώντας την Ηγουμενίτσα και το Ηράκλειο, ο όμιλος Grimaldi δημιουργεί για τις εταιρείες του έναν θαλάσσιο «διάδρομο» που εκτείνεται σε όλη τη Μεσόγειο, ενισχύοντας τη σφαίρα επιρροής του.