Ναυτιλιακό κέντρο φιλοδοξεί να καταστήσει τον Πειραιά το υπουργείο Ναυτιλίας, προσελκύοντας ολοένα και περισσότερες εταιρείες, εξαιτίας και του Brexit, σε συνδυασμό με τις συναφείς επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Το εγχείρημα δύσκολο, καθώς θα πρέπει να συνοδευτεί από σειρά ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων και την ενδυνάμωση των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών δομών ναυτιλιακής εκπαίδευσης.
Συνοπτικά, στην Ελλάδα λειτουργούν 1.380 ναυτιλιακές εταιρείες, εκ των οποίων οι περισσότερες είναι εγκατεστημένες στον Πειραιά. Οι εν λόγω εταιρείες υπολογίζεται ότι απασχολούν 4.300 πλοία (περίπου το σύνολο του ελληνόκτητου στόλου), έχοντας 15.680 εργαζομένους.
Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών 2016-17, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται σε 4.585 πλοία (πλοία άνω των 1.000 gt), χωρητικότητας 342,75 εκατομμυρίων τόνων deadweight (dwt) – αύξηση περίπου 0,5%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος – που αντιπροσωπεύει το 19,19% του παγκόσμιου στόλου σε dwt και το 48,29% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Το 2016, η ελληνική σημαία αριθμούσε 759 πλοία (άνω των 1.000 gt), χωρητικότητας 42,38 εκατομμυρίων gt7. Μάλιστα, η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση διεθνώς και τη δεύτερη στην ΕΕ (σε dwt).
Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 27,76% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 21,53% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων ξηρών χύδην φορτίων και το 15,94% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.