A.P. Moller – Maersk, CMA CGM Group, Hapag – Lloyd, MSC Mediterranean Shipping Company και Wallenius Wilhelmsen ενώνουν τις δυνάμεις τους ζητώντας να επιταχυνθεί η απανθρακοποίηση της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Της Βάσως Βεγιάζη
Ειδικότερα, οι CEOs μεγάλων ναυτιλιακών απ’ όλο τον κόσμο εξέδωσαν κοινή δήλωση στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP 28), που ολοκληρώνεται στις 12 Δεκεμβρίου, ζητώντας να τεθεί σαφή ημερομηνία λήξης στη ναυπήγηση πλοίων ορυκτών καύσιμα.
Παράλληλα, απεύθυναν προτροπή στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) να δημιουργήσει τις ρυθμιστικές προϋποθέσεις για να επιταχυνθεί η μετάβαση στα “πράσινα” καύσιμα.
Οι διευθύνοντος σύμβουλοι δηλώνουν πεπεισμένοι ότι η στενότερη συνεργασία με τους ρυθμιστές του ΙΜΟ θα παράξει αποτελεσματικά και συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής για τη στήριξη επενδύσεων στη ναυτιλία και στους σχετιζόμενους κλάδους με αυτήν, που θα επιτρέψουν η απανθρακοποίηση να πραγματοποιηθεί με τον απαιτούμενο ρυθμό.
Μάλιστα, σε κοινή διακήρυξη, οι CEOs ζητούν την θέσπιση 4 ρυθμιστικών ακρογωνιαίων λίθων:
–Ημερομηνία λήξης για τη νέα κατασκευή πλοίων μόνο με ορυκτά καύσιμα και ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για το Πρότυπο GHG Intensity Standard που θα εμπνεύσει επενδυτική εμπιστοσύνη, τόσο για νέα πλοία όσο και για την υποδομή εφοδιασμού με καύσιμα, που απαιτείται για την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης.
–Αποτελεσματικός μηχανισμός τιμολόγησης GHG για να καταστήσει το “πράσινο” καύσιμο ανταγωνιστικό με τα ορυκτά καύσιμα κατά τη μεταβατική φάση όταν χρησιμοποιούνται και τα δύο. Αυτό μπορεί να γίνει με την πριμοδότηση των “πράσινων” καυσίμων έναντι των ορυκτών που χρησιμοποιούνται. Με χαμηλούς αρχικούς όγκους “πράσινων” καυσίμων ελαχιστοποιούνται οι τυχόν πληθωριστικές επιπτώσεις. Ο μηχανισμός πρέπει επίσης να διαθέτει ένα αυξανόμενο ρυθμιστικό κίνητρο για την επίτευξη μεγαλύτερων μειώσεων εκπομπών. Επιπλέον, πέρα από την κάλυψη του «τελών πράσινου ισοζυγίου», τα έσοδα που θα παράγονται από τον μηχανισμό θα πρέπει να πηγαίνουν σε ένα ταμείο Έρευνας & Ανάπτυξης και σε επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες χώρες για να διασφαλιστεί μια δίκαιη μετάβαση που δεν θα αφήσει κανέναν πίσω.
–Επιλογή “δεξαμενής” πλοίων για συμμόρφωση με τους κανονισμούς GHG όπου η απόδοση μιας ομάδας πλοίων θα μπορούσε να μετρήσει αντί μόνο των επιμέρους πλοίων, διασφαλίζοντας ότι οι επενδύσεις γίνονται εκεί όπου επιτυγχάνεται η μεγαλύτερη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου και ως εκ τούτου επιταχύνεται η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα σε όλο τον παγκόσμιο στόλο.
–Ρυθμιστική βάση από τη δεξαμενή στην προπέλα (well to wake) ή του κύκλου ζωής των εκπομπών του θερμοκηπίου για την ευθυγράμμιση των επενδυτικών αποφάσεων με τα κλιματικά συμφέροντα και τον μετριασμό του κινδύνου εγκαταλειμμένων assets.
Εν κατακλείδι, οι υπογράφοντες της διακήρυξης εκφράζουν την κοινή τους πεποίθηση ότι η ρύθμιση μπορεί να διαδραματίσει βασικό ρόλο στον μετριασμό του κόστους της “πράσινης” μετάβασης, καθώς και του κινδύνου ακραίων καιρικών φαινομένων.
Μάλιστα, δεδομένου ότι το κόστος της κλιματικής αλλαγής είναι πολύ μεγαλύτερο από το κόστος της “πράσινης” μετάβασης, οι ίδιοι δηλώνουν ότι ανυπομονούν να συμμετάσχουν και άλλες εταιρείες στην πρωτοβουλία τους.