Η παγκόσμια ένωση κρουαζιέρας CLIA, κατά τη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Συνόδου Κορυφής της CLIA για το 2023 που έλαβε χώρα στο Παρίσι από τις 8 – 10 Μαρτίου, ανακοίνωσε ότι η συνεισφορά του κλάδου στην ευρωπαϊκή οικονομία ξεπέρασε τα 41 δισ. το 2021, ενώ στην χώρα μας έφτασε το 1,1 δισ., παρά τη δραστική μείωση του αριθμού των επιβατών, λόγω των περιορισμών της πανδημίας, αποτέλεσμα καλύτερο και του 2019.
Επισημαίνεται ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές οικονομίες.
Πάνω από το 93% του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία και η κατασκευή κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύει περίπου το 80% του βιβλίου παραγγελιών των ναυπηγείων της Ευρώπης.
Με παραγγελίες 62 κρουαζιερόπλοιων για τα επόμενα πέντε χρόνια, αυτό αντιπροσωπεύει άμεσες επενδύσεις άνω των €40 δισ. στην Ευρώπη.
Ο κλάδος υποστήριξε επίσης 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου.
Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, περισσότερες από 15.100 θέσεις εργασίας υποστηρίχθηκαν το 2021 στην Ελλάδα από την κρουαζιέρα. Η δύναμη του ευρωπαϊκού ναυπηγικού κλάδου και οι δεσμοί του με την παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας ήταν το κλειδί για τη διατήρηση ισχυρού θετικού κοινωνικού και οικονομικού αντίκτυπου στην Ευρώπη.
Η συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα
Ειδικά για την Ελλάδα, τα στοιχεία για τον οικονομικό αντίκτυπο της κρουαζιέρας το 2021 δείχνουν ότι ακόμα και εν μέσω της πανδημίας, η χώρα όχι μόνο «έπιασε», αλλά και ξεπέρασε τα προ-πανδημικά μεγέθη, καθώς για πρώτη φορά πέτυχε οικονομικό αντίκτυπο μεγαλύτερο του € 1 δισ. (€1,1 δισ.), έναντι € 957 εκατ. το 2019.
Αυτό είναι αποτέλεσμα της ηγετικής θέσης της Ελλάδας στην γρήγορη, αλλά και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας κατά την διάρκεια του κορονοϊου, αλλά και της αξιοσημείωτης αύξησης home porting στη χώρα, που αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, μέσω της αυξημένης ζήτησης για διαμονή επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα, αεροπορικά ταξίδια, καύσιμα, υπηρεσίες συντήρησης και προμήθειας πλοίων. Αυτή η αύξηση οφείλεται επίσης στην παραμονή πλοίων στο λιμάνι για την πραγματοποίηση τεχνικών εργασιών.
Σημειώνεται πως την 2ετή περίοδο της πανδημίας και κυρίως το πρώτο δύσκολο διάστημα, μετά το ατυχές περιστατικό με τους νεκρούς επιβάτες στο κρουαζιερόπλοιο Diamond Princess στην Ιαπωνία, τα κρουαζιερόπλοια ήταν υπό διωγμό από όλους σχεδόν τους λιμένες, εκτός της Ελλάδας.
Με συντονισμένες ενέργειες της Κυβέρνησης, αυστηρά πρωτόκολλα και πλήρη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων τα κρουαζιερόπλοια και οι ναυτικοί τους εξυπηρετήθηκαν με ασφάλεια στους ελληνικούς λιμένες, με αποτέλεσμα η παγκόσμια κρουαζιέρα να επανεκκινήσει στην Ελλάδα και όχι στην καραϊβική.
Σημαντική ήταν η συμβολή του Υπουργείου Ναυτιλίας και συγκεκριμένα της Γενικής Γραμματείας Λιμένων & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, αρμόδια τόσο για τους λιμένες όσο και την δραστηριοποίηση των κρουαζιερόπλοιων στην ελληνική αγορά.
Η δήλωση της Διευθύντριας της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο
Η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο, δήλωσε: «Η δυναμική στάση που επέδειξε η Ελλάδα στην ασφαλή και άμεση επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στον απόηχο της πανδημίας την έχει φέρει στην πρώτη γραμμή διεθνώς και της δίνει μια σημαντική ευκαιρία να βελτιστοποιήσει τη θέση της στο χάρτη της κρουαζιέρας.
Τώρα είναι η ευκαιρία για την Ελλάδα να αναπτυχθεί περαιτέρω η κρουαζιέρα και οι δραστηριότητες home porting αρκεί να συνεχιστούν οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και ο συντονισμός και η οργάνωση των δραστηριοτήτων σε επίπεδο προορισμών ώστε η ανάπτυξη να γίνει με τρόπο βιώσιμο».
Η κρουαζιέρα συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς του τουρισμού, τονίζει η CLIA και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε όγκο επιβατών, με πρόβλεψη για 27 έως 33 εκατομμύρια ταξιδιώτες κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023, συγκριτικά με 29,7 εκατ. το 2019.