Οι μισθοί των ναυτικών συνεχίζουν να αυξάνονται παγκοσμίως, καθώς η έλλειψη ικανού προσωπικού επηρεάζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε όλους τους τομείς, σύμφωνα με τη Danica Crewing Specialists.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όπως αποκαλύπτει η έρευνα «Seafarers’ Survey 2024» της Danica Crewing Specialists, αυξήσεις μισθών σημειώθηκαν σε όλους τους τύπους των πλοίων.
Αναλυτικότερα, οι Ινδοί ανώτεροι αξιωματικοί σε πλοία ξηρού φορτίου συνεχίζουν να λαμβάνουν τους υψηλότερους μισθούς – περίπου 10% υψηλότερους από τους συναδέλφους τους σε Ανατολική Ευρώπη και Φιλιππίνες, οι οποίοι αμείβονται σε περίπου ίσα επίπεδα σε ανώτερα κλιμάκια.
Ωστόσο, οι κατώτεροι αξιωματικοί από τις Φιλιππίνες αμείβονται λιγότερο από τους συναδέλφους τους στην Ανατολική Ευρώπη και την Ινδία.
Σταχυολογώντας τα συμπεράσματα της έρευνας της Danica, προκύπτουν τα εξής:
- Το 58% των ναυτικών δήλωσε ότι είχε αλλάξει εργοδότη τουλάχιστον μία φορά τα προηγούμενα τρία χρόνια, ενώ στην αντίστοιχη ανάλυση της Danica το 2019 μόλις το 25% του πληρώματος δήλωσε ότι άλλαξε εργοδότη για υψηλότερο μισθό, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί στο 37%.
- Ο αριθμός των ναυτικών με προϋπηρεσία 48 μηνών και άνω στην ίδια εταιρεία μειώθηκε κατά 24% από το 2023 έως το 2024.
- Η δωρεάν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, τα νεότερα σε ηλικία πλοία, οι καλύτερες ευκαιρίες προώθησης και τα συνταξιοδοτικά προγράμματα/ιατρικές ασφάλειες είναι επίσης βασικοί παράγοντες για την αλλαγή εργασίας.
- Παράλληλα, αυξάνονται στις ανησυχίες για την ευημερία των πληρωμάτων. Ειδικότερα, ο αριθμός των ναυτικών που ανέφεραν έλλειψη τροφίμων και πόσιμου νερού συνεχίζει να είναι ανησυχητικά υψηλός στο 25%, έναντι 20% το 2019.
- Το ποσοστό των ναυτικών που ανέφερε ότι δεν έχουν πληρωθεί στην ώρα του βρίσκεται στο 35% – μόλις 1% κάτω από το 2023, ενώ το 7% δήλωσε ότι δεν έλαβε ολόκληρο τον μισθό του.
- Ένας στους οκτώ ανέφερε ότι βίωσε εκφοβισμό και παρενόχληση στη θάλασσα, ενώ το 35% ανέφερε μη συμμόρφωση με τους νόμιμους κανόνες ωρών ανάπαυσης.
- Ο αριθμός των ναυτικών που ένιωσαν κατάθλιψη κατά το τελευταίο τους συμβόλαιο αυξήθηκε από το 11% το 2023 στο 14% το 2024, ενώ εφέτος ρωτήθηκαν επίσης πόσοι ναυτικοί είχαν αποτραπεί να επισκεφθούν έναν γιατρό στην ξηρά και το 3% απάντησε θετικά.
- Λίγο περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες ανέφεραν ότι έχουν πρόσβαση σε υποστήριξη εάν δεν αισθάνονται ψυχικά καλά και, από αυτούς, περισσότεροι έκαναν χρήση αυτής της διευκόλυνσης το 2024 (30%) σε σύγκριση με το 2023 (23%).
Επίσης, η έρευνα εστίασε και στους Ουκρανούς ναυτικούς, εντοπίζοντας ότι περίπου το 70% θα επιστρέψει στη χώρα του όταν τερματιστεί ο πόλεμος, αν και ο αριθμός που λέει ότι δεν σχεδιάζει ποτέ να επιστρέψει έχει αυξηθεί στο 20% από 12% το 2023.
Σύμφωνα με τον Henrik Jensen, διευθύνοντα σύμβουλο της Danica Crewing Specialists,: «Ο συνδυασμός της γενικότερης έλλειψης και της εύρεσης ικανών ναυτικών, από κοινού με την οικονομική κατάσταση των περισσότερων πλοιοκτητών αυτή τη στιγμή, κάνει τους εργοδότες πιο γενναιόδωρους με τις αμοιβές και προκαλεί συνεχόμενη αύξηση μισθών».
Παράλληλα, προειδοποίησε ότι: «Η έλλειψη ανώτερων αξιωματικών ενθαρρύνει ορισμένους πλοιοκτήτες να δεχτούν νέα άτομα απευθείας απασχολούμενα σε βαθμό υψηλότερο πόστο σε σχέση με την προηγούμενη εργασία τους. Και βλέπουμε μια απότομη αύξηση στα βιογραφικά με ψευδώς αναγραφόμενη εμπειρία. Οι ναυτικοί χρησιμοποιούν “συμβούλους” για να τους βοηθήσουν στη δημιουργία αυτών των πλαστών βιογραφικών και το επίπεδο παραποίησης είναι αρκετά προχωρημένο».