Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) και η Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Ιδιωτικών Λιμενικών Εταιρειών και Τερματικών Σταθμών (FEPORT) υποστηρίζουν πλήρως τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Για τις δύο ευρωπαϊκές ενώσεις, είναι σημαντικό μια αναθεωρημένη ενεργειακή φορολογική πολιτική να βασίζεται στην αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει”, να μειώνει αποτελεσματικά τις εκπομπές ρύπων από τη ναυτιλία και τα λιμάνια και να βοηθά στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης στον ναυτιλιακό τομέα.
Λαμβάνοντας υπόψη την πρόταση της Επιτροπής και το συμβιβαστικό κείμενο στο τραπέζι του Συμβουλίου, η ESPO και η FEPORT φοβούνται ότι η νέα οδηγία για τη “φορολογία” της ενέργειας (ETD) δεν αποδίδει στην ενίσχυση της χρήσης της χερσαίας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας (OPS), η οποία προσδιορίζεται ως κύρια προτεραιότητα στο νέο Κανονισμό Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR).
Σύμφωνα με το AFIR, έως το 2030, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 μικτών τόνων πρέπει να συνδέονται με το OPS, ενώ βρίσκονται ελλιμενισμένα για τουλάχιστον δύο ώρες και, επομένως, οι πυλώνες του TEN-T και τα λιμάνια θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα για να το παρέχουν.
Τώρα είναι καιρός να προχωρήσουμε στη συζήτηση, αναπτύσσοντας πολιτικές που ενθαρρύνουν τη χρήση του OPS.
Η συμφωνία για απαλλαγή από τη φορολογία σε ολόκληρη την ΕΕ για την ηλεκτρική ενέργεια που παρέχεται σε πλοία ελλιμενισμένα αποτελεί ουσιαστικό πυλώνα αυτής της πολιτικής και κρίσιμη προϋπόθεση για την ενθάρρυνση των πλοίων να χρησιμοποιούν το OPS, αμέσως μόλις εγκατασταθεί.