Η διατήρηση της βελτιωμένης κερδοφορίας του περασμένου έτους μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη υπόθεση για τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2018, εκτιμά η Fitch Ratings.
«Το γεγονός ότι ορισμένες εταιρείες ενδέχεται να παραμείνουν ζημιογόνες το 2017, υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη αδυναμία θεμελιωδών κλάδων λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, γεγονός που μπορεί να υπονομεύσει μια μακροπρόθεσμη ανάκαμψη» υπογραμμίζει στην έκθεσή της η Fitch.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δημοσιευθέντα προκαταρκτικά οικονομικά στοιχεία και τις οικονομικές εκθέσεις, αποδεικνύεται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πέτυχαν υψηλότερες επιδόσεις το 2017 έναντι του 2016.
Η Fitch αναμένει ότι η κερδοφορία των περισσότερων carriers θα ενισχυθεί, αν και επιδόσεις ποικίλλουν ανάλογα με την εταιρεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Maersk Line που πέτυχε EBIT 634 εκατ. δολ. το 2017 (αντί ζημιών 421 εκατ. δολ. το 2016) και οι Hapag-Lloyd και COSCO Shipping που βελτίωσαν σημαντικά τα οικονομικά τους αποτελέσματα.
Άλλο ένα παράδειγμα του κλάδου αποτελεί η Hyundai Merchant Marine (HMM), που ενώ στα εμπορευματοκιβώτια οι επιδόσεις της μειώθηκε κατά 50% το 2017, ωστόσο παρέμεινε κερδοφόρα (280 εκατ. δολ.).
Αναφορικά με τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων, η HMM πέτυχε θεαματική άνοδο 30%, με την Fitch Ratings να σημειώνει ότι «η οικονομική και εμπορική άνοδος θα πρέπει να στηρίξει περαιτέρω την ανάπτυξη του 2018».
Προβλέπει μάλιστα ότι ο όγκος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί πάνω από 4,5% εφέτος, ξεπερνώντας ελάχιστα τις προβλέψεις του ΔΝΤ για το παγκόσμιο εμπόριο (+4%).
Παράλληλα, η Fitch αναφέρει ότι οι υψηλότεροι ναύλοι λειτούργησαν υπέρ των ετήσιων οικονομικών επιδόσεων των ναυτιλιακών εταιρειών, παρόλο που οι λειτουργικές τους δαπάνες αυξήθηκαν λόγω ακριβότερων τιμών στα καύσιμα.
Σε κάθε περίπτωση η Fitch δεν κάνει σαφές αν θα διατηρηθούν και εφέτος σε υψηλά επίπεδα τα ναύλα. Υπογραμμίζει ότι «η βιώσιμη ανάκτηση των ναύλων εξαρτάται από τη συνεχή και συνεπή πειθαρχία της παραγωγικής ικανότητας στον κλάδο.
Τα ναύλα είναι ασταθή και πολλές προηγούμενες αυξήσεις αντιστρέφονται όταν υπάρξει ανισορροπία ανάμεσα σε προσφορά και ζήτηση».
Αναφορικά με την πορεία του εφοδιασμού (supply), η Fitch εκτιμά ότι η άνοδος αναμένεται να είναι περίπου στο 4% το 2017 με περαιτέρω ενίσχυση άνω του 5,5% το 2018, υπερβαίνοντας ξανά την αύξηση της ζήτησης.
Οι νέες παραγγελίες παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα το 2016 ως το β’ τρίμηνο του 2017, ωστόσο πήραν την ανιούσα στο β’ εξάμηνο του έτους, συμπεριλαμβανομένων των mega ships, καθώς το κλίμα στην αγορά βελτιώθηκε με έμφαση στο μέγεθος των πλοίων.
Ειδικά για τη διαδρομή Ασίας-Βόρειας Ευρώπης, η Fitch εκφράζει τις ανησυχίες της δηλώνοντας ότι «η ένταξη mega-vessels στις εμπορικές γραμμές Ευρώπης-Ασίας θα συνεχίσει να συμβάλλει στην πλεονάζουσα παραγωγή σε αυτή τη διαδρομή.
Για το 2018 αναμένουμε μείωση στις διαλύσεις (scrapping) και στην αδράνεια πλοίων, εξαιτίας των βελτιωμένων συνθηκών της αγοράς, απομειώνοντας περαιτέρω το χάσμα μεταξύ της καθαρής και της ακαθάριστης αύξησης της παραγωγικής ικανότητας».