Η επερχόμενη αναθεώρηση των κατευθυντήριων γραμμών για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών υπήρξε ένα από τα κεντρικά θέματα κατά τις δύο πρώτες ημέρες της Διάσκεψης ESPO Regatta 2021.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Εκπρόσωποι της ΕΕ και λιμένων παρουσίασαν και συζήτησαν τις απόψεις και τις προσδοκίες τους για την επερχόμενη αναθεώρηση της πολιτικής υποδομών μεταφορών στην Ευρώπη.
«Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ, έχουμε δει μια σαφή αναγνώριση του ρόλου των θαλάσσιων λιμένων της Ευρώπης και μια σαφή κατανόηση ότι αυτό πρέπει να μεταφραστεί σε μια πολιτική που ενισχύει τόσο τη βιωσιμότητα όσο και την ανθεκτικότητα του ναυτιλιακού και λιμενικού τομέα, ενώ αντιμετωπίζει τις ανάγκες σε βασικές υποδομές και στη συνδεσιμότητα λιμένων.
Αυτό ευθυγραμμίζεται πάρα πολύ με τη θέση του ESPO, όπου απαιτούμε ισότιμους όρους ανταγωνισμού της χερσαίας και θαλάσσιας διάστασης του ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και για την αναγνώριση του στρατηγικού και διαφορετικού ρόλου των λιμένων.
Ως πύλες προς τον κόσμο, που βρίσκονται στο σταυροδρόμι των αλυσίδων εφοδιασμού, ως κόμβοι ενέργειας, βιομηχανίας και μπλε οικονομίας, τα λιμάνια μπορούν ουσιαστικά να συμβάλουν σε μια βιώσιμη, ψηφιακή και ανθεκτική ευρωπαϊκή ανάκαμψη», υποστήριξε η γενική γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.
Στην εναρκτήρια ομιλία της, στη Διάσκεψη ESPO Regatta, η Ευρωπαία Επίτροπος Μεταφορών Α. Vălean δήλωσε: «Φιλοδοξία μας είναι να ενσωματώσουμε καλύτερα τους θαλάσσιους συνδέσμους στα ΔΕΔ-Μ ως μέρος της αλυσίδας εφοδιαστικής για προφανείς λόγους που σχετίζονται με την απαλλαγή από τον άνθρακα και την αποτελεσματικότητα.
Επιπλέον, θέλουμε να συνδέσουμε καλύτερα τους θαλάσσιους συνδέσμους του βασικού δικτύου με τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους και να ενσωματώσουμε καλύτερα το πρόγραμμα θαλάσσιων αρτηριών στην πολιτική ΔΕΔ-Μ».
Κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του, ο συντονιστής των θαλάσσιων αρτηριών (MoS) Καθ. Bodewig προσέγγισε την έννοια του MoS ως έναν βιώσιμο, έξυπνο και απρόσκοπτο ευρωπαϊκό θαλάσσιο χώρο, αλλά αναγνώρισε ότι, εκτός από αυτούς τους τρεις πυλώνες, η ανθεκτικότητα θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο για τις ευρωπαϊκές μεταφορές.
Όπως επισήμανες, η αυξημένη ανθεκτικότητα του συνολικού συστήματος μεταφορών απαιτεί ισχυρότερη θαλάσσια διάσταση, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων και νέων θαλάσσιων συνδέσεων, καθώς και την ανάπτυξη λιμενικών υποδομών.