Με σκεπτικισμό υποδέχτηκαν στον ΟΛΠ την απόφαση του ΣτΕ, η οποία βάζει «μπλόκο», τουλάχιστον επί του παρόντος, στην υλοποίηση του master plan.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Ασφαλή συμπεράσματα θα εξαχθούν μόλις κοινοποιηθεί το σύνολο της απόφασης στον Οργανισμό, αλλά και στο υπουργείο Ναυτιλίας.
Σημειώνεται ότι τo ΣτΕ αποφάσισε ότι οι πράξεις έγκρισης του master plan ήταν μη νόμιμες, διότι δεν προηγήθηκε στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση (ΣΜΠΕ).
Ο κατάλογος των υποχρεωτικών επενδύσεων του master plan του ΟΛΠ
Βάσει της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου, ο ΟΛΠ υποχρεούται να πραγματοποιήσει υποχρεωτικές επενδύσεις, με συνολικό κόστος αναφοράς 293,8 εκατ. ευρώ, που αναλυτικά αφορούν στα ακόλουθα:
-Επέκταση Επιβατικού Λιμένα (Νότια Ζώνη, Φάση Α),
-Επισκευή δαπέδων, σιδηροτροχιών και γερανογεφυρών στοιβασίας Προβλήτα Ι ΣΕΜΠΟ,
-Μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας,
-Υπόγεια Οδική Σύνδεση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων με Πρώην Χώρο ΟΔΔΥ,
-Βελτίωση και Συντήρηση Υποδομών Λιμένα,
-Προμήθεια Εξοπλισμού,
-Βυθοκόρηση Κεντρικού Λιμένα,
-Κατασκευή Νέου Προβλήτα Πετρελαιοειδών,
-Επέκταση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων (Λιμένας Ηρακλέους),
-Βελτίωση Υποδομών Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Ακόμη, ο ΟΛΠ δεσμεύτηκε για επιπρόσθετες οικιοθελείς επενδύσεις, με κόστος αναφοράς 167,0 εκατ. ευρώ.
Έως το τέλος του 2021, το σωρευτικό συμβασιοποιημένο ποσό των ως άνω επενδύσεων ανερχόταν στα 250,5 εκατ. ή 89,9% του κόστους αναφοράς.
Σωρευτικά (από ενάρξεως υλοποίησης εκάστου έργου) έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 ολοκληρώθηκαν επενδύσεις συμβατικού αντικειμένου, ύψους 117,8 εκατ. που αφορούν ολοκληρωμένα έργα ποσού 60,3 εκατ., έργα υπό εκτέλεση ποσού 51,7 εκατ., καθώς και προκαταβολές ποσού 5,8 εκατ.
Επιπλέον των παραπάνω, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει και πρόσθετες οικειοθελείς επενδύσεις συντήρησης και επισκευής λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων 6,8 εκατ.
Συγκεκριμένα, το 2021, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε:
α) την προμήθεια πέντε Γερανογεφυρών Στοιβασίας (E-RTG), προς εγκατάσταση στον Προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων.
β) την προμήθεια και εγκατάσταση μίας καινούργιας Γερανογέφυρας Φορτοεκφόρτωσης Πλοίων Super Post Panamax, η οποία θα μπορεί να εξυπηρετεί mega container πλοία 20.000 TEU.
γ) την Επισκευή των Δαπέδων και Σιδηροτροχιών των Γερανογεφυρών Στοιβασίας (RMG), στο πλαίσιο της Υποχρεωτικής Επένδυσης 02 που έχει ως αντικείμενο την αναβάθμιση του Προβλήτα Ι με σκοπό την εύρυθμη και σύγχρονη λειτουργία του Container Terminal.
Επίσης, υπεγράφη η σύμβαση, ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ για την επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους, στον εμπορικό λιμένα του Κερατσινίου.
Σύμφωνα με τη μελέτη του έργου, ο υφιστάμενος προβλήτας θα επεκταθεί κατά 35 στρέμματα και οι νέες του διαστάσεις θα διαμορφωθούν σε 1.100 μ. μήκος κρηπιδωμάτων με λειτουργικό βάθος 12,50 μ. και συνολική επιφάνεια 110.000,00 τ.μ.
Τέλος, ο Οργανισμός προχώρησε στην τελική φάση ανάθεσης για την υπόγεια οδική σύνδεση στον ΟΔΔΥ και για την βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα, συνολικού ύψους 12,5 εκατ. ευρώ.