Μεγάλο οικονομικό κόστος συνιστά η κατασκευή πλωτής διώρυγας που θα ενώνει τη Βόρεια και Βορειοδυτική Ευρώπη με την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, υποστηρίζει το υπουργείο Ναυτιλίας.
Της Μαρίνας Δημητρίου
Πρόκειται για τη πλωτή διώρυγα που θα ενώνει τον παραπόταμο του Δούναβη, Μοράβα, με τον Αξιό, καθώς και με τους διευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών των ποταμών Μάιν στη Γερμανία, Όντερ – Βιστούλα στην Πολωνία και Σηκουάνα – Ροδανού στη Γαλλία.
Η διάνοιξη, που υπολογίζεται ότι θα απαιτήσει έργα ύψους 17 δισεκατομμυρίων στις εμπλεκόμενες χώρες, θα ενισχύσει τη γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας ως διόδου του διεθνούς εμπορίου προς την Ευρώπη.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, το ενδιαφέρον για την κατασκευή πλωτής διώρυγας που θα ενώνει τη Βόρεια και Βορειοδυτική Ευρώπη με την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα αναθερμάνθηκε το 2013, όταν ο Υπουργός Φυσικών Πόρων, Ορυχείων και Χωροταξίας της Σερβίας, Milan Bacevic, και ο Πρόεδρος της κινέζικης εταιρείας «Cajna Gezoba grup korporejsn», Zen Diengu, υπέγραψαν στο Βελιγράδι σχετικό πρωτόκολλο κατανόησης.
Στο πλαίσιο της συνάντησης του Πρωθυπουργού κ. Τσίπρα με τον Σέρβο ομόλογό του τον Ιανουάριο του 2017 στη Σερβία, επιβεβαιώθηκε το ενδιαφέρον της χώρας μας για τη διασύνδεση Βελιγραδίου-Θεσσαλονίκης μέσω των ποταμών Αξιού και Μοράβα, σημειώνοντας ότι θα διερευνηθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης του μεγαλόπνοου αυτού έργου από την πρωτοβουλία Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη (Juncker Plan).
Το εν λόγω έργο συζητήθηκε εκ νέου στις 13 Ιουλίου 2017 στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της συνεδρίασης του 1ου Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Σερβίας, όπου εκτός από την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών (Πειραιάς – Θεσσαλονική – Βελιγράδι), επισημάνθηκε εκ νέου από την ελληνική πλευρά η σημασία της επίτευξης πλωτής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι.
Το υπουργείο Ναυτιλίας εκτιμά ότι ενδεχόμενη πραγματοποίηση του έργου θα αναβαθμίσει τον ρόλο της Ελλάδας και του λιμένα της Θεσσαλονίκης ειδικότερα, ο οποίος αποτελεί τον σημαντικότερο λιμένα της Β. Ελλάδος και της Ν. Βαλκανικής, είναι τμήμα των Πανευρωπαϊκών Αξόνων IV και Χ και περιλαμβάνεται στους λιμένες του Κεντρικού Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΔΜ) ως μέρος του διαδρόμου «Orient/East-Med».
Υπό το αμιγώς ναυτιλιακό πρίσμα, η πιθανότητα πλωτής διασύνδεσης του βορείου Αιγαίου με τις ποτάμιες αρτηρίες της κεντρικής Ευρώπης αναμένεται να δημιουργήσει νέες προοπτικές τόσο στην ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία όσο και τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων.
Μετά την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του λιμένα Θεσσαλονίκης, αναμένεται να επιταχυνθούν οι εξελίξεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα και την προώθηση των απαραίτητων επενδύσεων.
Η υλοποίηση των προβλεπόμενων επενδύσεων στον λιμένα σε υποδομές και στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών αναμένεται να αναβαθμίσουν τη δυνατότητα της διακίνησης εμπορευμάτων και της επιβατικής κίνησης.
Με την ολοκλήρωσή τους, ο λιμένας θα διατηρήσει και θα ενισχύσει περαιτέρω τη θέση του στο εθνικό λιμενικό σύστημα καθώς και στη δυνητική ενδοχώρα του (EE, γειτονικές χώρες της Βαλκανικής και Τουρκία, μέσω της υπό εξέτασης ακτοπλοϊκής διασύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τη Σμύρνη).
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το σχέδιο κατασκευής της πλωτής διώρυγας έχει μεγάλο οικονομικό κόστος υλοποίησης, απαιτεί την εξασφάλιση διεθνούς συνεργασίας, την εξεύρεση δυνητικών επενδυτών, ενώ προϋποθέτει την επίλυση σημαντικών ζητημάτων τεχνικής φύσεως (διαμόρφωση του εδάφους και σύνδεσης του ποταμού Μοράβα με τον Αξιό).