Τους έξι στρατηγικούς στόχους του υπουργείου Ναυτιλίας παρουσίασε, στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό στη Βουλή, ο υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Οι έξι στόχοι έχουν ως ακολούθως: Η κατάθεση και ψήφιση του νέου νομοσχεδίου για το Λιμενικό Σώμα και τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές, η βέλτιστη απορρόφηση των τομεακών προγραμμάτων (π.χ. ΕΣΠΑ) που σχετίζονται με το υπουργείο (400 εκατ.), η προάσπιση της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, η ενίσχυση της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών, η αναβάθμιση της κρουαζιέρας και η αναμόρφωση της νησιωτικής πολιτικής.
Στους ανωτέρω έξι στόχους προστίθεται η τόνωση της παραπαίουσας ναυπηγοπισκευής, στα πλαίσια μιας «δημιουργικής συνεργασίας» με την Cosco.
Τα βασικά σημεία ομιλίας του Π. Κουρουμπλή
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρίσκομαι, μετά την απόφαση του Πρωθυπουργού στον τελευταίο ανασχηματισμό, σε ένα νέο, εξόχως παραγωγικό και δημιουργικό Υπουργείο. Βρήκα μια προεργασία εξαιρετικά σημαντική από τον προκάτοχό μου, τον Θοδωρή τον Δρίτσα.
Πάνω σε αυτήν την προσπάθεια που έγινε, χτίζουμε με τους συνεργάτες μου και τους επιτελείς του Υπουργείου, αλλά και το στελεχιακό δυναμικό του Υπουργείου, τους στρατηγικούς στόχους αυτού του Υπουργείου.
Εμείς ισχυριζόμαστε ότι αυτός ο Προϋπολογισμός χτίστηκε σε τρεις αρχές, για να εμπεδώσει το αίσθημα της ασφάλειας και της σιγουριάς, για να μπορούν οι επενδυτές να έρθουν στην Ελλάδα.
Επεξεργαστήκαμε έξι στρατηγικούς στόχους, ιεραρχώντας τις ανάγκες, για να μπορέσουμε με αποφασιστικότητα και με τη μεγαλύτερη δυνατή επιτάχυνση να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις πραγματικής ανάπτυξης, με δημιουργία θέσεων εργασίας.
Ο πρώτος στρατηγικός στόχος είναι να προωθήσουμε θεσμικά το νομοσχέδιο που επεξεργάστηκε ο προκάτοχός μου Υπουργός, να το συμπληρώσουμε μέσα από έναν ανοιχτό και δημιουργικό διάλογο με όλους τους θεσμικούς φορείς. Εδόθη σε όλους τους θεσμικούς φορείς και σε λίγες ημέρες θα ολοκληρώσουμε αυτήν την επεξεργασία.
Πυλώνες σε αυτό το νομοσχέδιο είναι οι εξής: Οι πανελλήνιες εξετάσεις για την εισαγωγή στις σχολές του Λιμενικού Σώματος. Μόνο έτσι θα κλείσουμε την πόρτα στους ημετέρους, στην αναξιοκρατία που κυριαρχούσε όλα αυτά τα χρόνια, κυρίως από τη διακυβέρνηση συγκεκριμένης παράταξης, που όταν ερχόταν, καταργούσε κάθε μοριακή διαδικασία που είχε καθιερωθεί για να προωθήσει συγκεκριμένες επιλογές.
Επίσης, είναι η καθιέρωση μοριακού συστήματος για τις μεταθέσεις, ώστε να σταματήσει η άδικη και αναξιοκρατική -πολλές φορές- μετακίνηση. Οι συμβάσεις με τη συνεργασία και των πολιτών για την ακτοπλοΐα που έχει σχέση με τις άγονες γραμμές, η προστασία των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα, των ναυτικών μας, ώστε να μην υπάρχει ναυτικός που να δουλεύει σε πλαίσιο «μαύρης» εργασίας.
Δεύτερος στρατηγικός μας στόχος είναι να αξιοποιήσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έστω και το 1 ευρώ από τα 400 εκατομμύρια που συμπεριλαμβάνουν τα προγράμματα, τα οποία έχουν σχέση με το Υπουργείο.
Το ΕΣΠΑ, το προσφυγικό και μια σειρά άλλων μικρότερων προγραμμάτων για την αλιεία, είναι προγράμματα με τα οποία μπορούμε πραγματικά, αφού αξιοποιηθούν σωστά, αφού απορροφήσουμε τους πόρους με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, να πετύχουμε σ’ αυτόν τον πυλώνα τα εξής τρία πράγματα:
Τη στρατηγική ψηφιακή πολιτική, δηλαδή να μπορέσουμε όλα τα συστήματα που θα αγοραστούν, να είναι και σύγχρονα, να κουμπώνουν μεταξύ τους και να δημιουργούν ένα αξιόπιστο πλαίσιο που θα προσφέρει έγκαιρα και έγκυρα στην ασφάλεια της χώρας. Να εξοπλίσουμε το Λιμενικό με σειρά σκαφών, πραγματικά σύγχρονων, με γρήγορες ταχύτητες, γιατί σήμερα, όπως ξέρετε, το Λιμενικό παίζει έναν πολύ καθοριστικό ρόλο και στην ασφάλεια της χώρας. O τρίτος τομέας είναι η οργάνωση, η αξιοποίηση όλου του υλικού που διαθέτουμε σε σκάφη, να επισκευαστούν και να αξιοποιηθούν, για να καταστούν και πάλι αξιόμαχα.
Τρίτος στρατηγικός στόχος είναι η ποντοπόρος ναυτιλία. Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα αυτήν τη στιγμή είναι μια μεγάλη δύναμη. Και αυτό οφείλεται στη ναυτοσύνη και στον εφοπλισμό.
Και πρέπει στη διαμάχη που υπάρχει για τα εργασιακά ζητήματα σε αυτούς τους δύο χώρους, με υπομονή και επιμονή να βρούμε έναν κοινό τόπο. Πρέπει οι Έλληνες ναυτικοί να πλημμυρίσουν τα ελληνόκτητα πλοία για πολλούς και ευνόητους λόγους. Και οι εφοπλιστές πρέπει από τη δική τους μεριά να αντιληφθούν και να αναγνωρίσουν -πιστεύω ότι το αναγνωρίζουν- την αξιοσύνη των Ελλήνων ναυτικών.
Με μια τέτοια προσπάθεια θα μπορέσει, πραγματικά, όχι μόνο να διατηρήσει η Ελλάδα την ποιοτική της σημαία, όχι μόνο να εξασφαλίσει προτεραιότητα στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, αλλά και να προσδώσει ακόμα και στην Ευρώπη την ανάλογη σημασία από την ύπαρξη αυτής της ναυτιλίας.
Στο πλαίσιο αυτά, υπάρχει μία σειρά προβλημάτων με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει την προσπάθεια και των προηγούμενων κυβερνήσεων, για να στηρίξουμε την ελληνική ναυτιλία. Περιμένουμε, όμως, και από τον εφοπλισμό ανάλογη ανταπόκριση σε μία σειρά επενδύσεων.
Θα μπορούσε -και πρέπει να το κάνουμε σε συνεργασία- για τα ελληνόκτητα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα, στην Κορέα και στην Ιαπωνία, να χρησιμοποιούνται αξιόπιστα εξαρτήματα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα. Με έναν τέτοιο τρόπο θα δημιουργήσουμε οικονομικό κύκλο και θα δημιουργήσουμε και θέσεις εργασίας.
Επόμενος στρατηγικός στόχος: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι αναλυτές της ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι τα επόμενα δέκα χρόνια πάνω από εκατόν πενήντα χιλιάδες στελέχη πρώτης γραμμής θα χρειαστούν για την παγκόσμια ναυτιλία.
Η Ελλάδα πρέπει σε αυτή την κατανομή να πάρει σημαντικό μέρος. Και αυτό μπορεί να το κάνει οργανώνοντας τις σχολές εκπαίδευσης, τις ακαδημίες εκπαίδευσης, οι οποίες είχαν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους και στις οποίες είχαν καταργηθεί οι θέσεις εργασίας.
Σήμερα, λοιπόν, δουλεύουν σε μεγάλο βαθμό με ωρομίσθιους καθηγητές. Εμείς, όμως, προωθήσαμε γρήγορα, αμέσως τη διαδικασία -δια του ΑΣΕΠ- πρόσληψης εκπαιδευτικών.
Σε συνεργασία με όλες τις περιφέρειες στις οποίες υπάρχουν ακαδημίες, εντάσσουμε στο περιφερειακό πρόγραμμα τη χρηματοδότηση για τον εξοπλισμό με σύγχρονο εξοπλισμό των σχολών αυτών, για να μπορέσουμε πραγματικά να δώσουμε δυνατότητα υψηλής ποιοτικής εκπαίδευσης στους νέους ανθρώπους. Επίσης, θα συνεργαστούμε και με το Υπουργείο Παιδείας, ώστε να ενταχθεί στον επαγγελματικό προσανατολισμό και η κατεύθυνση στη Ναυτιλία.
Επόμενος στρατηγικός μας στόχος είναι η κρουαζιέρα, είναι τα τουριστικά πλοία, είναι τα γιοτ. Είναι ένας τομέας που η Ελλάδα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε. Και στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει η απόλυτη συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, για να προωθήσουμε σε παγκόσμιο επίπεδο τις δυνατότητες που υπάρχουν στη χώρα, για να εξασφαλίσουμε ελκτικότητα και ελκυστικότητα τουριστών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η νησιωτική πολιτική είναι μια πονεμένη ιστορία για όλους.Και δεν αμφισβητώ -γατί θα ήταν μικρόψυχο να μην το αναγνωρίσω- ότι έγιναν πολλές προσπάθειες από διάφορες κυβερνήσεις. Ποτέ, όμως, δεν εξασφαλίσαμε ένα ειδικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα, προκειμένου η Ευρώπη να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις και τις αναφορές που έχει σε πολλές συνθήκες.
Ήδη, ξεκινούμε με τις εντελώς νησιωτικές περιφέρειες της Ελλάδος, να συνεργαστούμε και με άλλες νησιωτικές περιφέρειες της Νότιας Ευρώπης. Ήδη, στο περιθώριο των Υπουργών Ναυτιλίας στις Βρυξέλλες είδα όλους τους ομολόγους μου. Είδαν την ιδέα εξαιρετικά θετικά. Είναι καλή και η συγκυρία της Μαλτέζικης Προεδρίας.
Μπορούμε, λοιπόν, μέσα από μία συνεργασία, συνεννόηση, συστρατεύοντας και τους Ευρωβουλευτές μας, κινητοποιώντας ό,τι δυνατότητες έχουμε, να δημιουργήσουμε ένα κλίμα θετικό στην Ευρώπη.
Αυτή η Ευρώπη φαίνεται πως αρχίζει πλέον να αντιλαμβάνεται ότι η εδαφική συνοχή είναι υποχρέωσή της, ώστε οι πολίτες στα νησιά να αισθάνονται ότι δεν είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας, να νιώθουν ότι είναι πολίτες και της Ελλάδος και της Ευρώπης, ότι είναι πολίτες και της Ισπανίας και της Ευρώπης, δηλαδή να υπάρξει η πραγματική εδαφική συνοχή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι δύσκολες οι στιγμές. Μπορούμε, όμως, να εργαστούμε επίμονα.
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα που έχει να κάνει με τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Όλοι γνωρίζουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στη ζώνη αυτή.
Υπάρχει, όμως, μια σειρά υποχρεώσεων και από τη σύμβαση της Cosco στο λιμάνι. Θέλω παρεμπιπτόντως να πω ότι προχωρεί η διαδικασία για τη Θεσσαλονίκη ομαλά και εξασφαλίζονται εκεί και τα ζητήματα των εργαζομένων, αλλά και η πρόσβαση και η αξιοποίηση των χώρων της πρώτης προβλήτας.
Θέλω, λοιπόν, να πω ότι στα πλαίσια μιας δημιουργικής συνεργασίας και με την Cosco θα ανοίξουμε έναν διάλογο και πιστεύω ότι θα γίνει κατανοητή η ανάγκη να προωθηθούν οι επενδύσεις που κυρίως αφορούν αυτόν τον τομέα της επισκευαστικής ζώνης. Πρέπει γρήγορα να έρθουν οι δεξαμενές και της Cosco, γιατί ήδη είμαστε προ των πυλών της λεγόμενης «πράσινης» ενέργειας, της κατασκευής πλοίων «πράσινης» ενέργειας, αλλά και της μετατροπής πλοίων για τη χρησιμοποίηση της «πράσινης» ενέργειας και γι’ αυτό θα υπάρξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
Σε ό,τι αφορά τον Σκαραμαγκά, μαζί με το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας πρέπει να ξεκινήσει μια νέα προσπάθεια αποδέσμευσης από τα βάρη της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ναυπηγείο. Να προχωρήσει η διαδικασία επίλυσης της διαφοράς, ώστε και αυτό το μεγάλο ναυπηγείο να μπορέσει να συμβάλει –και μπορεί να συμβάλει- πραγματικά στην ανάπτυξη της χώρας.
Με τέτοιες, λοιπόν, πρωτοβουλίες είναι βέβαιο ότι μπορεί η χώρα να περπατήσει στον πραγματικό δρόμο της ανάπτυξης. Μιας ανάπτυξης που θα αφορά όλους. Μιας ανάπτυξης που θα αγγίζει τα χείλη όλων, μιας ανάπτυξης που θα αναστρέψει το να φεύγει η ελπίδα της πατρίδας στο εξωτερικό, να φεύγουν τα νέα παιδιά της Ελλάδας στο εξωτερικό.