Το λιμάνι του Πειραιά διατήρησε την 5η θέση της Ευρώπης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα που δημοσίευσε το Port Economics.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
O Πειραιάς, ο οποίος διακίνησε 5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια (προβλήτες Ι,ΙΙ και ΙΙΙ) βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τη 4η Βαλένθια, η οποία τον ξεπέρασε πέρυσι μόλις για 76.000 εμπορευματοκιβώτια.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές του Port Economics, το 2022 σημαδεύτηκε από μία έντονη πτώση της διακίνησης στα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης, εξαιρώντας το Gioia Tauro και τη Μασσαλία, τα οποία παρουσίασαν ανάπτυξη άνω του 2%.
Στα 15 μεγαλύτερα λιμάνια διακινήθηκαν 4,2% εμπορευματοκιβώτια σε σύγκριση με το 2021 και 3,2% λιγότερα από το 2019, λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας.
Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα 7 μεγαλύτερα λιμάνια παρέμεινε κάτω από τους όγκους του 2019, ενώ τα λιμάνια, στο δεύτερο μισό της λίστας, κατάφεραν να καταγράψουν ανάπτυξη την περίοδο 2019 – 2022.
Μάλιστα, όπως υπογραμμίζεται, τα στοιχεία για το 1ο τρίμηνο του 2023 που δημοσιεύθηκαν μέχρι στιγμής δείχνουν περαιτέρω μείωση της διακίνησης από έτος σε έτος σε αρκετά λιμάνια: Ρότερνταμ -11,6%, Αμβέρσα-Μπριζ -5,7%, Βαλένθια -10,5%, Algeciras -0,8%, Βαρκελώνη -12,3%.
Ωστόσο, τα περισσότερα λιμάνια αναμένουν ότι ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων θα ανακάμψει κάπως το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Οι επιδόσεις του προβλήτα Ι του ΟΛΠ και των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ
Ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ κατέγραψε πέρυσι αύξηση φορτίου 5,4%, σε συνέχεια αύξησης 13,9% το 2021 (0,61 εκατ. teus).
Η διακίνηση εγχωρίου φορτίου αυξήθηκε 11,5% έναντι του 2021, υποβοηθούμενη από τη σημαντική οικονομική δραστηριότητα στη χώρα το πρώτο εξάμηνο του έτους, λόγω της αναβαλλόμενης ζήτησης από το 2021, όπως υποστηρίζει ο Οργανισμός.
Ειδικά, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2022 καταγράφτηκε αύξηση 45,7% στη διακίνηση εγχωρίου φορτίου ως αποτέλεσμα της αναβαλλόμενης ζήτησης και της θετικής επίδρασης των υψηλών ροών τουρισμού, το δεύτερο εξάμηνο καταγράφηκαν αρνητικοί ρυθμοί -15,2% διακίνησης εγχωρίου φορτίου, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021.
Αντίστοιχα, στο διάστημα Ιανουάριος – Δεκέμβριος 2022, διακινήθηκαν από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ 4,352 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 4,696 εκατ. το 2021, σημειώνοντας μείωση 7,2%.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους διακινήθηκαν 1,051.0 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια έναντι 1,098.1 χιλιάδων πέρσι, ήτοι πτώση 4,3%.
Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, φέτος οι εκτιμήσεις είναι περισσότερο αισιόδοξες σε σχέση με πέρσι, λόγω της άρσης των περιορισμών στην Κίνα και της πιθανής ενίσχυσης της ζήτησης εμπορευμάτων από την Ασία προς την Ευρώπη.
Από την άλλη πλευρά, ο ανταγωνισμός στα container terminals της Ευρώπης είναι έντονος, εξαιτίας της συμπίεσης της κερδοφορίας των liners.