Τους βασικούς άξονες του υπουργείου Ναυτιλίας για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών παρουσίασε χθες, σε συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης.
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με σχετικά πρόσφατα στοιχεία του ΣΕΕΝ, η μέση ηλικία των ακτοπλοϊκών πλοίων αναμένεται ότι θα ανέλθει στα 36 έτη το 2030, ενώ θα υπάρχουν δεκαπέντε πλοία άνω των 50 ετών.
Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις της τάξης των 2,5 – 3 δισ. ευρώ για την ανανέωση των πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών.
Παράλληλα, σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΕΝ, απαραίτητες κρίνονται επενδύσεις, οι οποίες εκτιμώνται στα 150 εκατ. ευρώ, για την τεχνολογική αναβάθμιση και των μικρότερης ηλικίας πλοίων κάτω των 20 ετών που εξυπηρετούν γραμμές της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Με γνώμονα τα ανωτέρω, οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες χρειάζεται να προχωρήσουν σε σημαντικές επενδύσεις, η αποτελεσματικότητα των οποίων θα εξαρτηθεί και από τυχόν μέτρα στήριξης της Πολιτείας.
Χθες, ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης ανέφερε ότι το υπουργείο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ΕΕ για την «πράσινη» ανανέωση του στόλου.
Όπως υποστήριξε, υπάρχει κάποια μετατόπιση της αρχικής στάσης της ΕΕ και πλέον αποδέχεται ότι τα πλοία της ακτοπλοΐας θα μπορούν να χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα μέχρι και 5%, τα οποία θα μπορούν να χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά Ταμεία.
Ως πηγή χρηματοδότησης υπάρχει το ΕΣΠΑ, με ένα κονδύλι 80 εκατ., το οποίο μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 400 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή ιδιωτικών και εθνικών κεφαλαίων και σε συνδυασμό με άλλες πηγές, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και το Innovation Fund.
Όπως υπογράμμισε οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς στα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια και στο πλαίσιο αυτό, θα αξιοποιηθούν όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Τέλος, για τις λιμενικές υποδομές και την ηλεκτροδότηση των λιμένων, υποστήριξε ότι είναι σε εξέλιξη πρόγραμμα για την τοποθέτηση συστημάτων cold ironing σε 10 ελληνικά λιμάνια, προϋπολογισμού 180 εκατ. με 200 εκατ. ευρώ.