«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν προτίθεται να μεταβάλει τις υφιστάμενες κατευθύνσεις της, αναφορικά με τη φορολόγηση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων», τόνισε η Επίτροπος, αρμόδια για θέματα Mεταφορών, Violeta Bulc, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, στο περιθώριο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια 2016».
Η κα. Bulc σημείωσε ότι «η Επιτροπή γνωρίζει τη σημασία του tonnage tax για την Ελλάδα και άλλες χώρες μέλη της ΕΕ και δεν προτίθεται να αλλάξει τις κατευθυντήριες γραμμές επ’ αυτού», προσθέτοντας ότι επιδιώκει την ορθή εφαρμογή της υφιστάμενης οδηγίας. Ταυτόχρονα, διαβεβαίωσε ότι ο διάλογος με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές θα συνεχιστεί.
Η Επίτροπος παρέθεσε τις προτεραιότητες της Κομισιόν στον τομέα της ναυτιλίας, τονίζοντας ότι επιδίωξη αποτελεί «η διατήρηση της ευρωπαϊκής πρωτοκαθεδρίας, σε παγκόσμιο επίπεδο στον τομέα αυτόν».
Όπως πρόσθεσε, στο πλαίσιο αυτό, η παρουσία της στα «Ποσειδώνια 2016» υπήρξε ιδιαιτέρως επωφελής, καθώς είχε την ευκαιρία να συναντηθεί με όλους όσοι λαμβάνουν μέρος στα δρώμενα του τομέα.
Υπό το πρίσμα αυτό, συνέχισε, στόχος είναι η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και διαμέσου αυτής, της ηγετικής θέσης της παγκοσμίως. Μεταξύ των προτεραιοτήτων που έθεσε η κ. Bulc, συμπεριλαμβάνεται η έμφαση στις τεχνολογικές εξελίξεις, η προστασία του περιβάλλοντος και η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Τα βασικά σημεία ομιλίας της Ευρωπαίας Επιτρόπου
Τα Ποσειδώνια είναι μια πολύ σπουδαία εκδήλωση, διότι μας επιτρέπει να εμβαθύνουμε σε όλα τα προβλήματα, τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και τις εξελίξεις σε αυτή.
Η βαθιά κατανόηση αυτού του κλάδου αποτελεί βασικό εργαλείο για τη θέσπιση ορθών πολιτικών και, ως εκ τούτου, είμαι πραγματικά ενθουσιασμένη που μου δίνεται η ευκαιρία να συναντηθώ με όλους τους εκπροσώπους του σημαντικού αυτού κλάδου.
Σταθερή επιδίωξή μας είναι να διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία μας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Οφείλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί και το ζητούμενο είναι να κατανοήσουμε πού βρισκόμαστε σήμερα, ποια σημεία χρήζουν βελτίωσης και πώς μπορούμε να συμβάλλουμε στην άνθιση αυτού του τομέα και, παράλληλα, να διατηρήσουμε την κορυφαία μας θέση παγκοσμίως. Όταν είσαι παγκόσμιος ηγέτης σημαίνει ότι αγωνίζεσαι αδιάκοπα για την ανάπτυξη, ότι δημιουργείς νέες θέσεις εργασίας και ότι αναπτύσσεις τον τομέα.
Θα ήθελα να επισημάνω τρεις βασικούς τομείς όπου, με τη συνεργασία, μπορούμε να δημιουργήσουμε καλύτερες συνθήκες: Καταρχάς η ναυτιλία έχει παγκόσμιο χαρακτήρα, επομένως βρισκόμαστε σε πολύ στενή συνεργασία με τον IMO, αφενός για να εντοπίσουμε τα ζητήματα που είναι κοινά και χρήζουν αντιμετώπισης για ολόκληρο τον τομέα, και, αφετέρου, για να παραμείνουμε φιλόδοξοι και να μην ξεπεραστούμε από άλλους τρόπους εμπορικών συναλλαγών.
Από αυτή την άποψη, η προσωπική μου επιδίωξη είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για ισότιμο ανταγωνισμό. Αυτή τη στιγμή δίνουμε έμφαση σε ζητήματα ασφάλειας και βιωσιμότητας στον IMO και αισθάνομαι πανευτυχής που προχωράμε θετικά.
Αναμένω ότι, μέχρι τον Σεπτέμβριο, θα έχει επιτευχθεί το πρώτο σημαντικό βήμα από τον μηχανισμό συλλογής δεδομένων, με στόχο τη χρήση ‘πράσινης’ τεχνολογίας στα πλοία. Είμαι, επίσης, ευτυχής που ο ΙΜΟ θέλει να συνεχίσει το διάλογο σε θέματα ασφάλειας και προστασίας.
Το δεύτερο στοιχείο που απαιτείται για να παραμείνουμε πραγματικά ισχυρός παγκόσμιος παίκτης είναι η συνδεσιμότητα. Γνωρίζουμε ήδη ότι όποιος δεν είναι συνδεδεμένος είναι εκτός αγοράς, γι’ αυτό η Επιτροπή θα συνεργαστεί αποτελεσματικά με τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη προκειμένου να εντοπίσει τις πιο σημαντικές αναπτυσσόμενες αγορές και να αναπτύξει περαιτέρω τις συμφωνίες συνεργασίας, όπως το πράττουμε ήδη και με τα άλλα μέσα μεταφοράς – μέχρι στιγμής, ναυτιλιακές συνεργασίες έχουμε συνάψει με την Κίνα –, υπάρχει ωστόσο μεγάλη ευκαιρία επέκτασης των συνεργασιών και σε άλλες χώρες, ειδικά το 2017 που έχει ανακηρυχθεί ‘Έτος Ναυτιλίας’.
Το τρίτο βασικό στοιχείο τού να είσαι ισχυρός παγκόσμιος παράγοντας είναι η ψηφιοποίηση, που αλλάζει και αναδιαμορφώνει πολλές επιχειρήσεις και μπορεί να έχει θετικό αποτέλεσμα στο ναυτιλιακό τομέα.
Για αυτό το λόγο είναι πολύ σημαντικό για εμάς να βρούμε τρόπους ώστε να μπορεί να συμβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη δημιουργία καλύτερων συνθηκών για την περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιοποίησης.
Για το λόγο αυτό εστιάζουμε στην ανάπτυξη μιας ενιαίας θυρίδας στην Ευρώπη και στην αναζήτηση πρόσθετων τρόπων για τη δημιουργία ενός ισχυρού ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου για τις μεταφορές και τη ναυτιλία. Πιστεύουμε ότι οι νέες τεχνολογίες θα παίξουν σπουδαίο ρόλο, αλλά έχουμε λάβει και το μήνυμα ότι η τεχνολογία δεν είναι το παν.
Για να ενισχύσουμε την εσωτερική αγορά σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε ένα ακόμη εργαλείο, τα λεγόμενα καινοτόμα επενδυτικά προγράμματα, που θα αξιοποιηθούν και στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Επενδύσεις, ψηφιοποίηση, νέες τεχνολογίες και αντίστοιχες καινοτομίες είναι οι βασικοί κινητήριοι μοχλοί σε αυτή την εσωτερική αγορά.
Επιπρόσθετα, θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας σε μερικά ακόμα ζητήματα. Πρώτον, την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα: όπως γνωρίζετε, το 2,5 τοις εκατό των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προέρχονται από τη ναυτιλιακή βιομηχανία και η Ε.Ε. έχει συμβάλει στην ανάπτυξη ενός συστήματος επαλήθευσης των αναφορών εκπομπών.
Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων είναι, επίσης, στα θέματα υπό συζήτηση μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος «Θαλάσσιες Αρτηρίες» (Motorways of the Sea), το οποίο ελπίζω ότι θα συμβάλλει σημαντικά στην απαλλαγή από τις εκπομπές αερίων της ναυτιλίας στην Ευρωπαϊκή αγορά.
Στο ζήτημα της Ψηφιοποίησης, επικεντρωνόμαστε στην απλοποίηση της υποβολής αναφορών με τη νέα ενιαία θυρίδα και τις πρωτοβουλίες E-manifest, περιλαμβανομένων των πρωτοβουλιών που απαιτούνται για τελωνειακούς σκοπούς.
Βασικά, το όραμά μας είναι να μην υπάρχουν τελωνεία εντός του ενιαίου ευρωπαϊκού ναυτιλιακού χώρου. Τις προάλλες κάναμε σημαντικά βήματα προς τη ναυτιλιακή ασφάλεια καθώς υιοθετήσαμε μια σειρά προτάσεων απλοποίησης της εγχώριας νομοθεσίας επιβατηγών πλοίων.