«Έφτασε η ώρα των λιμανιών». Στο προσεχές διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες του metaforespress.gr, συζητείται η έναρξη των διαγωνισμών για την αξιοποίηση των πρώτων περιφερειακών λιμένων.
Του Φώτη Φωτεινού
Πρόκειται για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας. Τα δυο πρώτα θα αξιοποιηθούν μέσω της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών και το τρίτο λιμάνι, η Καβάλα μέσω της μεθόδου της παραχώρησης δραστηριοτήτων.
Αυτό σημαίνει ότι δύναται οι διαγωνισμοί για τα τρία περιφερειακά λιμάνια να προκηρυχθούν μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήδη προσελκύει αυξημένο ενδιαφέρον, τόσο λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης, όσο και για την εμπορευματική δραστηριότητα και τις προοπτικές της, καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό, δίνοντας δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα.
Επιπλέον, μπορεί να αναπτυχθεί ιδιαίτερα το μεταφορικό έργο και η εναπόθεση LNG.
Η Αλεξανδρούπολη αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Την ίδια στιγμή είναι ένα λιμάνι που έχει απορροφήσει σημαντικές επενδύσεις, άνω των 60 εκατ. ευρώ, σε επίπεδο ανάπτυξης υποδομών, καθώς εκτείνεται σε μια περιοχή σχεδόν 250 στρεμμάτων και ουσιαστικά έχει περιορισμένη μεταφορική και εμπορική δραστηριότητα και χωρίς αποθηκευτικούς χώρους.
Μέχρι στιγμής, η αξιοποίηση του είναι “περιορισμένη”, αφού ο κύκλος εργασιών του λιμένα είναι μικρότερος από 1 εκατ. ευρώ ετησίως και τα κέρδη της τάξεως των 100.000 ευρώ.
Το λιμάνι θα διεκδικήσει, μεταξύ άλλων, η ελληνική Goldair, η οποία θα συστήσει κοινοπρακτικό σχήμα με την αμερικανική SSA Marine (έχει έδρα στο Σιάτλ της Ουάσιγκτον, είναι θυγατρική της Carrix και αποτελεί κυρίως εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων) και το – επίσης – αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Black Summit Financial Group. Η κοινοπραξία της Goldair ενδιαφέρεται και για τα λιμάνια του Βόλου και της Καβάλας.
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας εγκαινιάστηκε το 2003. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη.
Ετησίως, διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά.
Κύριες συνδέσεις του λιμένα οι Ιταλικοί λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα, καθώς και η νήσος της Κέρκυρας.
Εκτείνεται σε χερσαία ζώνη 210 στρ. (130 στρ. χερσαία λιμενική ζώνη και 80 στρ. χώροι στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι).
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας παράγει ετησίως έσοδα της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, με κερδοφορία πλησίον των 2 εκατ. ευρώ.
Το λιμάνι της Καβάλας
Το λιμάνι της Καβάλας αναμένεται να είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μορφή της υπο-παραχώρησης και μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια πύλη εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια.
Πρόκειται για τις υποδομές του λιμένα «Φίλιππος Β’» στην Νέα Καρβάλη σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση στην Εγνατία οδό, με τη δραστηριότητα να είναι εμπορευματική.
Με τις υφιστάμενες υποδομές του μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190m και ένα πλοίο Ro-Ro.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασης του, τον Μάρτιο του 2019, μια επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τμ.