Έως τις αρχές Οκτωβρίου θα έχει στελεχωθεί η Δημόσια Αρχή Λιμένος Πειραιά, τα μέλη της οποίας θα επιλεγούν μέσα από ανοιχτό διαγωνισμό, αναφέρει, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας.
Ο κ. Δρίτσας σημειώνει ότι η ανάληψη της διαχείρισης του ΟΛΠ από την κινεζική Cosco θα γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε το συνολικό πλαίσιο να είναι λειτουργικό, διασφαλίζοντας τον δημόσιο έλεγχο και τις εργασιακές σχέσεις.
Παράλληλα, ο υπουργός Ναυτιλίας προαναγγέλλει νέα συζήτηση για την αναμόρφωση του ακτοπλοϊκού έργου, εκφράζοντας την αισιοδοξία του για τη λειτουργία της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής για την Κρουαζιέρα.
– Τη διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά αναμένεται να αναλάβει σε λίγο καιρό η κινεζική Cosco. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προχωρά και η σύσταση της Δημόσιας Αρχής Λιμένος. Σε ποιο σημείο βρίσκεται, και αν έχει αποφασιστεί, ποιος θα είναι επικεφαλής της αρχής αυτής; Θα υπάρξουν αλλαγές και στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων;
-Κατηγορηθήκαμε ότι επιχειρούμε να επανακρατικοποιήσουμε το λιμάνι. Έτσι κι αλλιώς ποτέ δεν ήταν κρατικοποιημένο το λιμάνι, για να επανακρατικοποιηθεί. Αυτό ωστόσο για τη συζήτησής μας είναι δευτερεύον.
Παλέψαμε μεθοδικά, με συνέπεια και σοβαρότητα, σε αυτό το στενό περιθώριο, η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ σε ιδιώτη και η ανάληψη της διαχείρισης από την κινεζική Cosco του διευθυντικού δικαιώματος, να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε το συνολικό πλαίσιο να είναι λειτουργικό, να εξασφαλίζει τον δημόσιο έλεγχο, κοινωνικά οφέλη, τις εργασιακές σχέσεις και να δίνει περιθώριο στους παραλιμένιους δήμους να έχουν λόγο και δυνατότητα διαβούλευσης με τον νέο διαχειριστή.
Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε δύο εργαλεία. Το ένα είναι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος που προϋπήρχε μεν, αλλά τις δώσαμε αναβαθμισμένη υπόσταση, ώστε να επιτελέσει τον ρόλο της, ως οιονεί επιτροπή ανταγωνισμού στα λιμάνια γενικότερα. Αυτός είναι ο ρόλος της ΡΑΛ. Να επιλύει διαφορές που έχουν σχέση με τον υγιή ανταγωνισμό και να παρεμβαίνει και κανονιστικά σε ένα βαθμό σε αυτά.
Επίσης, η Δημόσια Αρχή Λιμένα, που αναλαμβάνει το κανονιστικό πλαίσιο και την τήρησή του, που χωρίς αυτό δεν υπάρχει κανένα λιμάνι στον κόσμο να λειτουργεί. Τα μέλη της Δημόσιας Αρχής Λιμένος θα επιλεγούν μέσα από ανοιχτό διαγωνισμό. Εκτιμώ ότι η πλήρης υλοποίησή της θα έχει επιτευχθεί τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου, και θα στεγαστεί στο υπουργείο Ναυτιλίας.
Μη ξεχνάτε ότι ακόμα δεν έχει λειτουργήσει ο νέος ΟΛΠ στις νέες συνθήκες, ενώ δεν έχει αναλάβει επισήμως και τη διαχείριση του λιμανιού η κινεζική Cosco.
– Το υπουργείο Ναυτιλίας σκοπεύει να επανεξετάσει το φάκελο για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα. Υπάρχουν σκέψεις για μείωση του προϋπολογισμού;
-Αυτή τη στιγμή δεν έχει τεθεί κανένα ζήτημα μείωσης του προϋπολογισμού, που είναι περίπου στα 85 εκατομμύρια ευρώ. Παρόλα αυτά έχουμε κατορθώσει σε αυτή τη διετία, και ιδιαίτερα στην περίοδο που διανύουμε, να έχουμε βελτιώσει την ακτοπλοϊκή σύνδεση σε μια σειρά από νησιά, ενώ έχουμε ανοίξει και νέες γραμμές, αναβαθμίζοντας σε ορισμένες περιοχές τις υπηρεσίες προς τους νησιώτες. Ταυτόχρονα έχουμε μειώσει το κόστος και δεν εξαντλούμε το κεφάλαιο του προϋπολογισμού.
Αυτό είναι μια δουλειά που πιστώνεται στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας, τον Γιάννη Θεοτοκά, και στην εύρυθμη λειτουργία του συμβουλίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Έχουμε βελτιώσεις και εξορθολογισμούς σε πολλές γραμμές. Η ακτοπλοΐα πάει καλά. Ωστόσο, ένα σχέδιο αναμόρφωσης των συγκοινωνιών που ξεκινήσαμε να το συζητάμε το 2015 έχει ανασταλεί για διάφορους λόγους. Τη θετική και αρνητική εμπειρία είμαστε έτοιμοι να την αξιοποιήσουμε το αμέσως επόμενο διάστημα, για να ανοίξει ξανά μια συζήτηση για την αναμόρφωση του ακτοπλοϊκού έργου.
– Την Τετάρτη δημιουργήθηκε η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή για την κρουαζιέρα. Πιστεύετε ότι μπορούν να υπάρξουν κίνητρα στη χώρα για τον κλάδο; Κάποιες εταιρείες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να επενδύσουν σε λιμενικές υποδομές με ανισταθμιστικά οφέλη. Η Celestyal Cruises έχει ζητήσει για το λιμάνι του Λαυρίου να αναλάβει την κατασκευή λιμενικών υποδομών με αντισταθμιστικά οφέλη. Το έχει γίνει με αυτή την υπόθεση;
-Συνεργασίες στα διάφορα λιμάνια με χρήστες του λιμανιού και διμερείς συμβάσεις κοινά επωφελείς δεν είναι έξω από την οπτική μας. Το Λαύριο είναι μια από αυτές τις περιπτώσεις, και η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε εμάς.
Από την πλευρά του υπουργείου υπάρχει θετική ανταπόκριση για το θέμα. Πιστεύω ότι το ζήτημα θα πρέπει να επιλυθεί μεταξύ του ΟΛΛ και την εταιρείας. Αναφορικά με την Εθνική Επιτροπή για την κρουαζιέρα πιστεύω ότι θα διαμορφώσει μια νέα περίοδο.
Δεν έχουμε, και δεν είχαμε έως τώρα, ένα όργανο να μπορεί να εμπλέξει όλους τους συμμετέχοντες με οποιονδήποτε τρόπο στην παραγωγική δραστηριότητα της κρουαζιέρας, σε μια κατεύθυνση διαμόρφωσης κοινών ενιαίων στρατηγικών και ταυτόχρονα να μπορεί ευέλικτα να εντοπίζει κινδύνους και παγίδες σε μια αγορά με παγκόσμια διάσταση.
Οι επιτελικές ή οι υπηρεσιακές λειτουργίες του υπουργείου δεν θα μπορούσαν να εξαντλήσουν αυτή την υπόθεση, ερήμην των ίδιων των παραγωγικών φορέων και επιχειρήσεων ή των άλλων υπουργείων, ή ερήμην των θεσμικών οργάνων, όπως είναι το Ναυτικό Επιμελητήριο η οι οργανισμοί λιμένων.
Στην επιτροπή αυτή ενώνουμε όλους αυτούς με έναν τρόπο δημοκρατικό και με ευέλικτους τρόπους. Ήδη ιδρύθηκε και θα μπει μπροστά να λειτουργήσει εκτελεστική γραμματεία, η οποία ωστόσο δεν θα υποκαταστήσει την Εθνική Επιτροπή.
Παράλληλα θα δημιουργηθούν ομάδες εργασίες ανά κλάδο και θέμα, που θα συνεισφέρουν σε μια διαρκή επικοινωνία, και όχι αναμένοντας την επόμενη συνεδρίαση ή τις εξελίξεις του κλάδου.
Εκτιμώ ότι αυτό το εργαλείο έλειπε και πιστεύω ότι αργήσαμε αλλά έπρεπε να επιλύσουμε όλες αυτές τις λεπτές ισορροπίες, ώστε να είναι λειτουργικό και να κάνει ουσιαστική δουλειά. Εγώ επενδύω προσδοκίες στη λειτουργία αυτής της επιτροπής.
– Η παραχώρηση του παραλιακού μετώπου συζητήθηκε πρόσφατα σε συνάντησή σας με τον δήμαρχο της Πάτρας. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το πού βρίσκεται η διαδικασία; Υπάρχουν διαφωνίες;
-Νομίζω ότι φθάσαμε στο τέλος και στην αρχή. Είναι πληρέστατη η κυβερνητική πρόταση. Υλοποιεί και επαυξάνει, αν θέλετε, τη δέσμευση του πρωθυπουργού απέναντι στο λαό της Πάτρας.
Χρειάστηκε να μελετήσουμε όλες τις παραμέτρους ώστε να είναι βέβαιη και όχι απλώς μια εξαγγελία. Προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν εξαγγείλει την παραχώρηση, αλλά αυτή είχε μείνει στα χαρτιά καθώς δεν είχαν προβλεφθεί πολλά πράγματα.
Τώρα το σχέδιο υλοποιείται αυξημένο και εμπλουτισμένο σε σχέση με τις παραχωρούμενες εκτάσεις. Είχαμε μια διαφορά, μόνο, με τον δήμαρχο που αφορά την προβλήτα του εμπορικού λιμανιού του Αγίου Νικολάου. Εμείς πιστεύουμε ότι αυτή η προβλήτα πρέπει να παραμείνει στη δυνατότητα του ΟΛΠΑ σε έκτακτες συνθήκες να μπορεί τη χρησιμοποιεί.
Είναι μια λιμενική εγκατάσταση που δεν θα εμποδίσει καθόλου την προβασιμότητα και τη χρήση του ευρύτερου χώρου. Μια λιμενική εγκατάσταση που είναι πληρωμένη από τον ελληνικό λαό, δίνει μια δυνατότητα να καλυφθεί μια οποιαδήποτε ανάγκη, δεν υπάρχει λόγος να την καταργήσουμε.
Η παραχώρηση του παραλιακού μετώπου θα περιλαμβάνει έργα ανάπλασης και αναψυχής για τον λαό της Πάτρας. Μετά τη συνάντηση, έχουμε αναλάβει την υποχρέωση να στείλουμε αναλυτικό κείμενο στον δήμαρχο και τη δημοτική αρχή που θα πρέπει να αξιολογηθεί και να συμφωνηθεί. Πιστεύω ότι η διαδικασία θα μπορεί να τρέξει αμέσως, καθώς δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο και η όλη διαδικασία της παραχώρησης να έχει ολοκληρωθεί σε 6 με 8 μήνες