Για την αυξημένη αβεβαιότητα που προκαλεί ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας, εκφράζοντας την ελπίδα να τελειώσει μέσα στο 2019, μίλησε στο συνέδριο «Slide2Open Shipping Finance 2019», ο Αναστάσιος Α. Παπαγιαννόπουλος, πρόεδρος της BIMCO, Principal, Common Progress Co Na S.A.
Με αφορμή τα παραπάνω, ο κ. Παπαγιαννόπουλος σημείωσε ότι οι πολιτικές προστατευτισμού κάνουν κακό στη ναυτιλία, ενώ τόνισε πως χρειάζονται παγκόσμιοι κανόνες για τη ναυτιλία ώστε να υπάρχουν ίσοι όροι ανταγωνισμού.
Ανέφερε ότι είναι σημαντικό ζήτημα η επιλογή μεταξύ τοποθέτησης scrubbers και χρήσης καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα θείου, ενώ σημείωσε πως «θα πρέπει να ενεργήσουμε προληπτικά και να έχουμε ανοιχτό μυαλό».
Η πραγματική πρόκληση για τον κλάδο
Ακολούθως, ο Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακού αναλυτή της BIMCO, ανέφερε ότι η πραγματική πρόκληση για τον ναυτιλιακό κλάδο είναι η έγκαιρη προσαρμογή στο νέο κανονιστικό πλαίσιο και στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα.
Σημείωσε πως κατά τη γνώμη του θα υπάρξει ανάπτυξη «αλλά θα πρέπει να ξέρουμε να αναζητούμε τις ευκαιρίες», ενώ προέβλεψε επίσης αύξηση 3% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2019, προσθέτοντας όμως ότι η προσφορά θα παραμείνει μεγαλύτερη της ζήτησης.
Τέλος, υπογράμμισε την πιθανότητα ένα μέρος του επιπλέον κόστους που θα προκύψει από την προσαρμογή στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα να μετακυλήσει τελικά στους εφοπλιστές.
Με γοργούς ρυθμούς η ανάπτυξη του leasing στη ναυτιλία
Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο Fredrik Bock-Hagen, διευθύνων σύμβουλος, Ocean Yield Malta Ltd., ο οποίος ανέφερε ότι πλέον ο ναυτιλιακός κλάδος θα έχει ή ακριβή χρηματοδότηση, ή καθόλου χρηματοδότηση από τις τράπεζες, ενώ πρόσθεσε πως οι τράπεζες γίνονται πιο «επιλεκτικές» και «κοιτάζουν» μικρότερες εταιρείες με πιο εξειδικευμένο στόλο.
Σημείωσε ακόμα ότι το leasing αναπτύσσεται στη ναυτιλία με γρήγορους ρυθμούς, και τον «τόνο» δίνουν οι κινεζικές εταιρείες που εμφανίζονται ιδιαίτερα «επιθετικές».
Πρόσθεσε ωστόσο ότι η υλοποίηση leasing από την Κίνα απαιτεί 4-6 μήνες.
Αναφέρθηκε επίσης στη χρηματοδότηση από επενδυτές ομολόγων, αλλά σημείωσε ότι οι προϋποθέσεις για τέτοιες επενδύσεις είναι ιδιαίτερα απαιτητικές.
Τα SPACs διευκολύνουν την εισαγωγή των εταιρειών στο χρηματιστήριο
Για τις βασικές προϋποθέσεις, που πρέπει να διαθέτει μία ναυτιλιακή εταιρεία, προκειμένου να εξεταστεί η χρηματοδότησή της από τους θεσμικούς επενδυτές, μίλησε ο Kyle Shostak, director και CEO, Navigator Principal Investors LLC.
Όπως σημείωσε, η αμοιβή της εταιρείας δεν είναι σε χρήμα, αλλά σε ένα μικρό μέρος των μετοχών της εταιρείας που θα χρηματοδοτήσει.
Ακόμα είπε ότι υπάρχουν πολλές κεφαλαιακές ευκαιρίες για τις ναυτιλιακές εταιρείες, και πρόσθεσε ότι οι SPACs (Special Purpose Acquisition Companies) είναι ο πιο απλός δρόμος για την εισαγωγή μιας ναυτιλιακής εταιρείας στη χρηματιστηριακή αγορά.