Την Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου θα εισαχθεί, προς ψήφιση στη Βουλή, το σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ (Αλεξανδρούπολη – Βόλος – Ελευσίνα – Ηγουμενίτσα -Ηράκλειο – Καβάλα – Κέρκυρα – Λαύριο – Πάτρα- Ραφήνα).
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου «Για την κύρωση των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. – Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις», εκχωρείται το δικαίωμα στο ΤΑΙΠΕΔ στην υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων των περιφερειακών λιμανιών και κυρώνονται όλες οι παλαιές συμβάσεις παραχώρησης των λιμανιών στους οργανισμού λιμένων.
Το ελληνικό Δημόσιο στα 10 μεγάλα λιμάνια δεν παραχωρεί την ιδιοκτησία μέσω της πώλησης ποσοστού μετοχών, όπως συνέβη με τον οργανισμό Λιμένα Πειραιά και Θεσσαλονίκης, αλλά την παραχώρηση δραστηριοτήτων.
Ο κάθε οργανισμός λιμένα αξιολογεί και προτείνει ποιες δραστηριότητες πρέπει να τεθούν σε διεθνή διαγωνισμό, με βάση το ενωσιακό και το εθνικό δίκτυο, προκειμένου να υπάρξουν υποψήφιοι επενδυτές.
Με την προωθούμενη νομοθετική διάταξη ορίζεται η καταβολή στον υποπαραχωρησιούχο αντισταθμιστικού τέλους υπέρ του οικείου οργανισμού λιμένος
Η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις υπο-παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων θα «ανοίξει τον δρόμο» για τους σχετικούς διαγωνισμούς από το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να προσελκυσθούν επενδυτές.
Η διαδικασία προβλέπει διεθνείς διαγωνισμούς για τις δραστηριότητες που παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον κατά περίπτωση ανά λιμένα.
Σε γραμμή προτεραιότητας από το Ταμείο έχουν μπει τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, τα οποία ενδέχεται να παραχωρηθούν και ως «πακέτο».
Ειδικά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που υπολειτουργεί, καθώς έχει μόλις 7 άτομα προσωπικό, συγκεντρώνει το ενδιαφέρον για επένδυση υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ άλλα λιμάνια, όπως το Λαύριο συγκεντρώνει εκδήλωση ενδιαφέροντος για κρουαζιέρα, το λιμάνι του Βόλου για μικτές χρήσεις, κοκ.
Ρόλο στα ενεργειακά μπορεί να παίξει και το λιμάνι της Καβάλας, καθώς στις προθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ είναι να αξιοποιήσει το σχεδόν υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της νοτίου Καβάλας ως υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (UGS).
Σε δεύτερη φάση εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν τα λιμάνια Κέρκυρας, Βόλου και Ελευσίνας.
Η διαδικασία επιμέρους παραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων των 10 λιμένων εκτιμάται ότι μπορούν να συμβάλουν στην ανάκαμψη των υποδομών της χώρας περιφερειακά και συνδυαστικά, καθώς με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων που επίσης έχει αναπτυχθεί, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί σημαντικός ενεργειακός κόμβος για την Ευρώπη και τη ΝΑ Μεσόγειο, αλλά και παράλληλα πρωταγωνιστής του διαμετακομιστικού εμπορίου από και προς την Ευρώπη.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, μιλώντας, για το εν λόγω σχέδιο στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ανέφερε ότι «η ρεαλιστική προσέγγιση για τη διαχείριση των λιμανιών δεν είναι να πουλάμε τα λιμάνια αλλά να παραχωρούμε δραστηριότητες, κάτι που κάναμε εμείς και πουν δεν έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις».
Αντίθετα, ο Γιάννης Πλακιωτάκης της ΝΔ τάχθηκε κατά του ανταποδοτικού τέλους του 5%, τονίζοντας ότι δεν θα έπρεπε να αποκλειστεί και η μέθοδος της πώλησης μετοχικών ποσοστών.