Όλο και πιο καθοριστική αναδεικνύεται η συνεισφορά του ΤΑΙΠΕΔ στην αξιοποίηση και ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων.
Με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε τον Μάιο του 2022, το ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε τον ρόλο της Αρχής Σχεδιασμού για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που έχει στο χαρτοφυλάκιό του. Αυτή η νομοθετική παρέμβαση συμπληρώνει προηγούμενη ρύθμιση που είχε ψηφιστεί το φθινόπωρο του 2019, με την οποία είχε ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ ο συγκεκριμένος ρόλος για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ και στη βάση της οποίας το Ταμείο είχε εμπλακεί μέχρι και σήμερα στη διαβούλευση και έγκριση των στρατηγικών και περιβαλλοντικών όρων για τον λιμένα του Πειραιά.
Με την ίδια διάταξη, άλλωστε, ανατέθηκε ο ίδιος ρόλος και σε σχέση με τις διαγωνιστικές διαδικασίες για υπο – παραχωρήσεις, οπότε το ΤΑΙΠΕΔ θα λειτουργήσει ως Αρχή Σχεδιασμού, συνδράμοντας τους επενδυτές, όπως για παράδειγμα στο λιμάνι της Καβάλας.
Αυτό σημαίνει ότι το Ταμείο συντονίζει τη διαδικασία για την έγκριση της ΣΜΠΕ για κάθε ένα από τους Οργανισμούς Λιμένων και συνδράμει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στις διαδικασίες που αφορούν στην έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων για την έγκριση των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και Μελετών Διαχείρισης (Master Plan) κάθε λιμανιού.
Η σχετική διαδικασία ολοκληρώνεται για τον ΟΛΠ και θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη για τα υπόλοιπα λιμάνια, αρχής γενομένης από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο ιδιωτικοποιήθηκε το 2018 και βρίσκεται στο στάδιο υλοποίησης του επενδυτικού του προγράμματος.
Το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να αναλάβει τον ίδιο ρόλο και για λιμάνια που δεν υπάγονται στο χαρτοφυλάκιό του, με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σύντομα αναμένεται να εκδοθεί η σχετική απόφαση προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να λειτουργήσει ως Αρχή Σχεδιασμού για το λιμάνι της Χαλκίδας.
Εκτός από τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της Χαλκίδας, το ΤΑΙΠΕΔ δρομολογεί άμεσα τις εγκριτικές διαδικασίες και για τα λιμάνια της Πάτρας, του Λαυρίου και της Ραφήνας.