Στην επέκταση της χρήσης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου για τις θαλάσσιες μεταφορές της Ανατολικής Μεσογείου ήταν αφιερωμένη η ετήσια απολογιστική εκδήλωση του Poseidon Med II που πραγματοποιήθηκε, στις 26 Φεβρουαρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).
Το Ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Poseidon Med II θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία μίας βιώσιμης και αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας LNG στην Ανατολική Μεσόγειο, σύμφωνα με τις επιταγές του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) και της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, που στοχεύουν στον περιορισμό των εκπομπών θείου από το 2020 και τη σταδιακή απανθρακοποίηση της διεθνούς ναυτιλίας μέχρι το 2050.
Ο YU ZengGang, πρόεδρος διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ, ανοίγοντας την εκδήλωση, σημείωσε: «Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Πειραιάς αποτελεί το μεγαλύτερο λιμάνι της ανατολικής Μεσογείου στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων με επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τερματικούς σταθμούς και ναυπηγεία, ενθαρρύνουμε και υποστηρίζουμε δράσεις που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα».
Στον χαιρετισμό του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, υπογράμμισε ότι: «Το Poseidon Med IΙ είναι μια φιλόδοξη και σημαντική προσπάθεια που αντικατοπτρίζει την προετοιμασία του κλάδου για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προκλήσεων που θέτουν οι διεθνείς κανονισμοί. Τα πλεονεκτήματα του LNG είναι η σύγχρονη απάντηση στις προκλήσεις που έχει μπροστά της η παγκόσμια ναυτιλία με την εφαρμογή των νέων αυστηρών κανονισμών για την προστασία του περιβάλλοντος».
Η Ευρωβουλευτής, Μαρία Σπυράκη, υπογράμμισε το σημαντικό ρόλο του φυσικού αερίου ώστε να καταστεί βιώσιμη η ενεργειακή μετάβαση σε μορφές καθαρής ενέργειας, καθώς παρέχει περιβαλλοντικά οφέλη, ασφάλεια εφοδιασμού και ευελιξία στο ενεργειακό σύστημα. Παράλληλα επισήμανε τον κίνδυνο να εξελιχθούν οι υπάρχουσες επενδύσεις για την αποθήκευση και τη μεταφορά φυσικού αερίου σε μη αξιοποιήσιμα έργα υποδομής. Για το λόγο αυτό χαρακτήρισε επείγουσα την ανάγκη οι υπάρχουσες υποδομές να αναβαθμιστούν ώστε να έχουν άμεσα τη δυνατότητα να αποθηκεύσουν και να μεταφέρουν υδρογόνο και φυσικό αέριο από ΑΠΕ.
Ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ και συντονιστής του Προγράμματος Poseidon Med II, τόνισε ότι: «Η ΔΕΠΑ παραμένει απολύτως προσηλωμένη στην επιτυχή ολοκλήρωση του Poseidon Med II, έχοντας πάντα στραμμένο το βλέμμα της στο μέλλον. Και θα συνεχίσουμε ακόμη πιο δυναμικά και στο μέλλον, για περισσότερο καθαρές, ανταγωνιστικές και βιώσιμες θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο. Κλειδί σ’ αυτή την προσπάθεια, το LNG, η πιο αξιόπιστη και ταυτόχρονα, η πιο συμφέρουσα λύση συγκριτικά με τις υπόλοιπες εναλλακτικές. Η εταιρεία μας προετοιμάζεται ήδη για την επόμενη μέρα στη ναυτιλία, κατασκευάζοντας ένα υπερσύγχρονο πλοίο χωρητικότητας 3.000 κυβικών μέτρων LNG, που με έδρα τον Πειραιά, θα ανεφοδιάζει σκάφη ακτοπλοΐας και άλλα πλωτά μέσα, όχι μόνο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αλλά και σε άλλα λιμάνια, μέσω του προγράμματος Blue Hubs, που αποτελεί την εξέλιξη του ΡoseidonΜed ΙΙ».
Ο Φερνάντο Καλλιγάς, επικεφαλής του Γραφείου Διοίκησης του ΔΕΣΦΑ, επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο του LNG για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. «Η δεκαετία 2020-2030 είναι εξαιρετικά κρίσιμη για την έγκαιρη υιοθέτηση των απαραίτητων μέτρων, προκειμένου να επιτευχθεί ένας αποτελεσματικός μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την κλιματική αλλαγή».
Η εκδήλωση εστίασε στα βήματα που έχουν γίνει έως σήμερα με σκοπό την εγκαθίδρυση μίας βιώσιμης και αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας για την υιοθέτηση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, σε θέματα τιμολογιακής πολιτικής και ανταγωνιστικότητας του καυσίμου, στα πολλαπλά περιβαλλοντικά οφέλη του LNG με τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και σε μέτρα στήριξης των πλοιοκτητών για τη μετάβασή τους σε πλοία κινούμενα με LNG.
Ο Πάνος Μήτρου, Global Gas Segment Manager του τεχνικού οργανισμού Lloyd’s Register τόνισε ότι «Οι υπάρχουσες συνθήκες προδιαθέτουν για ισχυρές προοπτικές για το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο, ενώ η ανάπτυξη υποδομών ανεφοδιασμού διευκολύνουν τις εξελίξεις και για την ποντοπόρο ναυτιλία, τη στιγμή που τα επίπεδα τιμών είναι σημαντικά ανταγωνιστικά».
Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης έγινε εκτενής αναφορά στις προκλήσεις, τις δυνατότητες και τις καλές πρακτικές άλλων χωρών στο δρόμο προς την πλήρη απανθρακοποίηση της ναυτιλίας της ανατολικής Μεσογείου, εστιάζοντας τόσο στην προετοιμασία του λιμένα του Πειραιά για την εξυπηρέτηση του ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, όσο και σε ευρύτερα θέματα υλοποίησης επενδύσεων για την προμήθεια LNG.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην πλούσια εμπειρία της Ισπανίας και τη διάδοση των καλών πρακτικών της, ενώ έγινε ειδική μνεία στη σημασία της συνεργασίας με τις τοπικές αρχές, την κατάρτιση των εργαζομένων στον ανεφοδιασμό πλοίων με LNG, αλλά και την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τα πολλαπλά οφέλη του LNG.
Ο Δημήτρης Σπύρου, σύμβουλος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Μάρκετινγκ του ΟΛΠ, δήλωσε: «Η σημαντική γεωστρατηγική θέση του Πειραιά, ο οποίος βρίσκεται πολύ κοντά στον Τερματικό Σταθμό Ρεβυθούσσα, παρέχει στο λιμάνι μοναδικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Οι προγραμματισμένες εξελίξεις στον τομέα των λιμενικών υποδομών που επιτρέπουν τις επιχειρήσεις ανεφοδιασμού σε ΥΦΑ θα εξασφαλίσουν περισσότερα οφέλη για την ναυτιλία, επιτρέποντας της λήψη εξυπνότερων αποφάσεων».
Ο Ιωσήφ Φλωρεντίν, διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ επεσήμανε ότι ο ΔΕΣΦΑ είναι σε θέση να προσφέρει ανταγωνιστικές χρεώσεις για τη φόρτωση πλοίων και βυτιοφόρων με ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα, παρόμοιες με αυτές που ισχύουν σε άλλους σταθμούς ΥΦΑ της Μεσογείου, έχοντας λάβει υπόψη εύλογες παραδοχές για την εξέλιξη της ζήτησης και συνεκτιμήσει το επενδυτικό κόστος των υποδομών ΥΦΑ μικρής κλίμακας στο νησί.