Η Τουρκία «πλήγωσε» τις επιδόσεις του Πειραιά στην κρουαζιέρα. Τα έσοδα του τομέα κρουαζιέρας, το πρώτο εξάμηνο, έφτασαν τα 4,3 εκατ., έναντι 4,6 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2016, παρουσιάζοντας οριακή κερδοφορία.
Της Βάσως Βεγιάζη
Ειδικότερα, στον εν λόγω τομέα καταγράφηκε μείωση του συνολικού διακινηθέντος επιβατικού έργου, οφειλόμενη στην μείωση της διακίνησης των επιβατών transit, η οποία υπερκέρασε την αύξηση στη διακίνηση επιβατών homeporting.
Το συνολικό διακινηθέν επιβατικό έργο, κατά το Α’ εξάμηνο του 2017, μειώθηκε κατά 6% περίπου, σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2016, από 402.063 σε 377.603 επιβάτες, κυρίως λόγω της μείωσης κατά 11,5% (από 286.143 σε 253.349 επιβάτες) του αριθμού των επιβατών κρουαζιέρας που χρησιμοποίησαν τον Πειραιά ως λιμάνι διέλευσης.
Η, κατά το Α’ εξάμηνο του 2017, μείωση του επιβατικού έργου transit που διακινήθηκε μέσω των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας του ΟΛΠ, αν και μικρότερη από τις αρχικές εκτιμήσεις της αγοράς, οφείλεται κυρίως στο κλίμα αβεβαιότητας και αστάθειας που επικρατεί στην Τουρκία, που έχει πλήξει το τουριστικό προϊόν της γείτονος χώρας και έχει αναπόφευκτα επηρεάσει και την ελληνική αγορά κρουαζιέρας.
Όπως είναι γνωστό, για λόγους ασφάλειας πολλές από τις μεγάλες εταιρείας κρουαζιέρας έχουν διακόψει την προσφορά τουριστικών πακέτων που περιλάμβανε προσεγγίσεις τόσο σε τουρκικά (π.χ. Κωνσταντινούπολη), όσο και ελληνικά λιμάνια.
Αντιθέτως με τους επιβάτες transit, ο αριθμός των επιβατών home αυξήθηκε κατά 7,2% (από 115.920 σε 124.254 επιβάτες).
Οι κύριοι λόγοι που συνέβαλλαν σε αυτή την αύξηση συνοπτικά σχετίζονται με νέες ή αυξημένες σε αριθμό προσεγγίσεις πλοίων που χρησιμοποίησαν τον Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας ή τελικού προορισμού (ενδεικτικά αναφέρονται το Celestyal Nefeli της εταιρείας Celestya Cruises, το Europa 2 της εταιρείας Hapag Lloyd, το Horizon της εταιρείας Royal Caribbean, τα πλοία Silver Cloud, Muse, Spirit, Whisper και Wind της εταιρείας Silver Sea Cruises) και σε ορισμένες περιπτώσεις στις μεγαλύτερες πληρότητες πλοίων, σε σχέση με πέρυσι.
Οι κινήσεις του ΟΛΠ
Ο ΟΛΠ, ως μέρος της συνεχιζόμενης προσπάθειας αναβάθμισης των υπηρεσιών που προσφέρονται στον κλάδο της κρουαζιέρας, εισήγαγε ένα νέο σύστημα κατανομής θέσεων για την άφιξη κρουαζιερόπλοιων για τα 2 επόμενα χρόνια.
Η αλλαγή αυτή στοχεύει στην απλούστευση και βελτιστοποίηση της διαδικασίας, προκειμένου να επιτευχθεί ο καλύτερος δυνατός προγραμματισμός, όχι μόνο για τον ΟΛΠ, αλλά και για τους ναυτιλιακούς πράκτορες και για τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων.
Με την εφαρμογή αυτού του συστήματος, το χρονοδιάγραμμα των προκαθορισμένων θέσεων για τα κρουαζιερόπλοια κάθε έτος θα αναρτάται στον ιστότοπο της ΟΛΠ Α.Ε. ανά πάσα στιγμή (πριν και μετά την ολοκλήρωση του χρονοδιαγράμματος) και η όλη διαδικασία θα χαρακτηρίζεται από διαφάνεια.
«Η μεγάλη πρόκληση για τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας του Πειραιά είναι η επιτυχής διαχείριση αποεπιβίβασης μεγαλύτερου αριθμού επιβατών προερχόμενου από διαφορετικές κατηγορίες πλοίων, όπως και των πλοίων yachting, μιας κατηγορίας επιβατών υψηλής εισοδηματικής στάθμης, η εξυπηρέτηση των οποίων έχει πολλαπλά οφέλη και για την τοπική οικονομία», αναφέρουν στελέχη του οργανισμού.