Σημαντική μείωση υπέστη ο στόλος των «μεγάλων» της εγχώριας ακτοπλοΐας την τελευταία 5ετία. Σύμφωνα με σχετική μελέτη της XRTC, ο στόλος των BlueStar, Superfast, Minoan, ANEK και HSW συρρικνώθηκε κατά 44 πλοία, ήτοι -49%. Το 2011, ο στόλος έφτανε τα 89 πλοία, έναντι 45 το 2016.
Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Το ποσοστό αυτό έρχεται, σε πλήρη αντιστοιχία, με τη μείωση της επιβατικής ζήτησης, η οποία μειώθηκε 46%, σε σχέση με το 2009.
Οι εταιρίες, ακολουθώντας στρατηγικές εξορθολογισμού δρομολογίων και προσπαθώντας να αποφύγουν πρακτικές του παρελθόντος, που οδήγησαν σε υπερπροσφορά χωρητικότητας, μείωσαν σημαντικά τους στόλους τους.
Ωστόσο, η δυνατότητα του στόλου είναι πραγματικά μεγάλη, αν κρίνουμε, τόσο από το χαμηλό μέσο όρο ηλικίας του, όσο και από το σύγχρονο σχεδιασμό του.
Σίγουρο είναι ότι, εάν οι λιμενικές εγκαταστάσεις στη χώρα, ήταν ανάλογες των χαρακτηριστικών του στόλου, η παραγωγικότητα των πλοίων και συνεπώς η εξυπηρέτηση των επιβατών, θα ήταν πολύ πιο υψηλές.
Πάντως, το ανησυχητικό στοιχείο της αγοράς είναι η έλλειψη κινήτρου για περαιτέρω ανανέωση του στόλου, αφού η συνεχιζόμενη μείωση της ζήτησης δικαιολογεί αυτή τη συμπεριφορά.
Η σοβαρή έλλειψη, επίσης, της τραπεζικής χρηματοδότησης, αφού οι ξένες τράπεζες έχουν πλέον αποσυρθεί από τον κλάδο, αφήνοντας μόνο τις ελληνικές, οι οποίες φαίνονται «απρόθυμες», συμπληρώνουν την αρνητική προδιάθεση ανανέωσης του στόλου.