Τα κέρδη από τα διόδια για τη Διώρυγα του Σουέζ εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να βαίνουν μειούμενα, όσο οι ναυτιλιακές επιλέγουν την επαναδρομολόγηση των πλοίων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, σύμφωνα με ανάλυση της Veson Nautical.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Σύμφωνα με την ανάλυση, βρισκόμαστε ήδη στον τρίτο μήνα της κλιμάκωσης της σύγκρουσης στην Υεμένη, γεγονός που έχει προκαλέσει σημαντικές αλλαγές στις δρομολογήσεις πλοίων με εκτεταμένες συνέπειες για το παγκόσμιο εμπόριο και τις μεταφορές.
Κατά την Veson Nautical, «τα παραπάνω υποδεικνύουν μια αξιοσημείωτη αλλαγή στα μοτίβα κυκλοφορίας. Οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι συγκρούσεις έχουν εγείρει ανησυχίες για την θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή, δεδομένης της στρατηγικής της σημασίας και των κρίσιμων θαλάσσιων εμπορικών οδών.
Επιπλέον, η συνεχιζόμενη κρίση στην Υεμένη έχει επιπτώσεις στην κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και ως εκ τούτου στην Αίγυπτο, η οποία μπορεί να έχει σημαντικό κόστος λόγω των διαταραχών στο εμπόριο και τις μεταφορές.».
Στο -40% τα τέλη διοδίων από τον περασμένο Νοέμβριο
Μελετώντας το παρακάτω γράφημα, σύμφωνα με την ανάλυση της Veson Nautical, τα συνολικά διόδια μειώθηκαν κατά περίπου 40% από τα τέλη Νοεμβρίου από 47 εκατ. δολ. σε 28 εκατ. δολ.
Τα διόδια για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν μειωθεί σημαντικά κατά 66% από τα τέλη Νοεμβρίου, όπου οι εκτιμώμενες αμοιβές μειώθηκαν κατά 18 εκατ. δολ. εκείνη την εβδομάδα έως 6 εκατ. δολ. στις αρχές Ιανουαρίου.
Ωστόσο, σε ποσοστιαία βάση, στα πλοία LPG σημειώθηκε η μεγαλύτερη πτώση με διόδια μειωμένα κατά 93% περίπου από 1 εκατ. δολ. στα τέλη Νοεμβρίου σε 153.000 δολ. την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου του 2024.
Τα διόδια για τα πλοία LNG κατέγραψαν πτώση περίπου 65,65% ακολουθούμενη από τα πετρελαιοφόρα που σημείωσαν πτώση περίπου 23,34% από 7,3 εκατ. δολ. σε 5,7 εκατ. δολ. τον Ιανουάριο. Τα πλοία χύδην φορτίων επηρεάστηκαν λιγότερο, με μια συγκριτικά μέτρια πτώση της τάξης του 7%.
Μάλιστα, η Veson Nautical προχωρά σε εβδομαδιαίο υπολογισμό του SCNT (Suez Canal Net Tonnage) ενός πλοίου που διέρχεται από τη Διώρυγα του Σουέζ έναντι του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αποκαλύπτοντας μια αξιοσημείωτη τάση.
Όπως αποτυπώνεται στο γράφημα, υπάρχει μια μείωση του SCNT μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και μια αντίστοιχη αύξηση στην περιοχή/ζώνη διέλευσης του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, η οποία γίνεται ιδιαίτερα αισθητή από τον Νοέμβριο του 2023.
Σε μηνιαία βάση, παρατηρείται σημαντική μείωση της τάξης του 38% στο άθροισμα εβδομαδιαίου υπολογισμένου SCNT μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, ενώ το άθροισμα SCNT ενός πλοίου που επιλέγει τη διαδρομή από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχει αυξηθεί κατά περίπου 25%.
Όπως τονίζεται, «αυτή η μετατόπιση αποδίδεται στην αύξηση των επιθέσεων που στοχεύουν πλοία στην περιοχή της Υεμένης, αναγκάζοντας τις ναυτιλιακές να αλλάξουν τις διαδρομές τους.
Οι συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης περιλαμβάνουν αυξημένο κόστος πετρελαίου, καθυστερήσεις αποστολών, απειλές για την θαλάσσια ασφάλεια και ανησυχίες για γεωπολιτική αστάθεια. Χωρίς επίλυση της κατάστασης, αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει περαιτέρω τις εμπορικές ροές και να αυξήσει τις τιμές των βασικών προϊόντων και τις εκπομπές.
Καθώς τα πλοία απομακρύνονται από την εμπόλεμη περιοχή και επιλέγουν το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, η ζήτηση για θαλάσσιες υπηρεσίες (tonne-miles) σε διάφορους τομείς έχει αυξηθεί».
Μικτές οι επιπτώσεις στις cargo αγορές
Οι επιπτώσεις της κατάστασης στην cargo αγορά είναι μικτές. Ειδικότερα, όπως τονίζεται στην ανάλυση, στον τομέα των δεξαμενόπλοιων αργού, οι τιμές για τα Suezmaxes και Aframaxes έχουν σταθεροποιηθεί από τις αρχές Δεκεμβρίου κατά περίπου 16% και 63%, αντίστοιχα. Η διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας υπερδιπλασιάζει τη διάρκεια των ταξιδιών από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη και ως εκ τούτου μειώνει την προσφορά διαθέσιμης χωρητικότητας στην αγορά.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η εκτροπή έχει αντιστρέψει μια σταθερή πτωτική τάση στους ναύλους από το 2022. Ένας μεγάλος αριθμός πλοίων έχουν εκτραπεί από την Ερυθρά Θάλασσα για να ταξιδέψει γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και αυτό οδήγησε σε αυξήσεις τιμών κατά περίπου 7% από τον περασμένο Δεκέμβριο.
Αν και ο αντίκτυπος για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου είναι σημαντικά χαμηλότερος από ό,τι σε άλλες αγορές, παρά τη συνήθη πτώση των κερδών τον Ιανουάριο, οι τιμές παρέμειναν σε ιστορικά υψηλά για αυτήν την περίοδο του έτους, ακόμη και μετά τη μείωση από την κορύφωση του Δεκεμβρίου.
Πολύπλευρες οι προκλήσεις για τη ναυτιλία
Η περίπλοκη διασύνδεση γεωπολιτικών γεγονότων, ανησυχιών για την θαλάσσια ασφάλεια και η δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου υπογραμμίζουν τις πολύπλευρες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στο τρέχον σενάριο.
Όπως αναφέρεται, «αν και οι μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης και τα αυξημένα κέρδη μπορεί να είναι αποδεκτά βραχυπρόθεσμα, κοιτάζοντας το μέλλον, θα μπορούσαν να αντισταθμιστούν από το αυξημένο κόστος για τους πλοιοκτήτες.
Όσον αφορά στην Αίγυπτο, η μειωμένη κυκλοφορία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και, ως εκ τούτου, τα χαμηλότερα έσοδα από τα τέλη διοδίων είναι πιθανό να διατηρηθούν στο άμεσο μέλλον. Ωστόσο, η κατανόηση των οικονομικών επιπτώσεων στο έθνος θα μπορούσε να προωθήσει μια πιο προορατική προσέγγιση για την επίλυση της σύγκρουσης και να μετριάσει τις αρνητικές επιπτώσεις της στο παγκόσμιο εμπόριο».