Ανοιχτό σε προτάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να κεντρίσουν το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τη χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας στην ακτοπλοΐα, αναβαθμίζοντας παράλληλα την πρόσβαση στα νησιά, είναι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σύμφωνα με τον υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό.
Ο κ. Σαντορινιός, ανοίγοντας τις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου “Λιμάνια Θαλάσσιες Μεταφορές και Νησιωτικότητα”, τόνισε ότι «το φοβερό σε αυτή την υπόθεση είναι ότι ενώ η Ελλάδα είχε δύο φορές την προεδρία στην ΕΕ και θα μπορούσε να έχει θέσει το ζήτημα δεν το έκανε ποτέ και τώρα ψάχνουμε την ευκαιρία».
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι ήδη υπάρχουν συζητήσεις για τη χρήση LNG σε μεγάλα λιμάνια της χώρας με αξιοποίηση σχετικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
Σε αυτό το σημείο χαρακτήρισε εξαιρετικό ενδιαφέρον ένα πιλοτικό πρόγραμμα που έχει ξεκινήσει στην Κυλλήνη για τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία, συμπληρώνοντας ότι ήδη οι νέες τεχνολογίες είναι σε καλό στάδιο ωριμότητας σε διεθνές επίπεδο και μπορούν να εφαρμοστούν και στο ελληνικό αρχιπέλαγος. Αναφερόμενος σε δύο αναπτυξιακά προγράμματα που τρέχουν αυτή τη στιγμή σε βόρειο και νότιο Αιγαίο, είπε ότι έχουν ένα προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ από το 2017 έως το 2020 και ότι ήδη το υπουργείο έχει ζητήσει από τους δήμους τις σχετικές προτάσεις.
Τόνισε μάλιστα ότι τέσσερα συναρμόδια υπουργεία έχουν προχωρήσει σε σχεδιασμό ενός ειδικού πλαισίου υποστήριξης των μικρών νησιωτικών δήμων κάτω από 3.000 κατοίκους.
Για την αναμόρφωση του ακτοπλοϊκού δικτύου ο κ. Σαντορινιός είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνδυασμό με την αναθεώρηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας, θα επανεξετάσει τις συμβάσεις για τις άγονες γραμμές, προχωρώντας παράλληλα σε επανασχεδιασμό του βασικού δικτύου για την καλύτερη και αμεσότερη μετακίνηση των νησιωτών.
«Στόχος μας είναι οι φθηνές τακτικές αναβαθμισμένες και αξιόπιστες μετακινήσεις στα νησιά, προσθέτοντας ότι καταβάλλονται προσπάθειες για ενίσχυση των δρομολογίων στις δυτικές Κυκλάδες για την καλοκαιρινή περίοδο αλλά και για τη νέα που ξεκινά από 1ης Νοεμβρίου.
Το ενδεικτικό δίκτυο ακτοπλοΐας πρέπει να συζητείται με την κοινωνία και δεν πρέπει να φτιάχνεται σε ένα κλειστό γραφείο» πρόσθεσε.
Προχωρούν οι προγραμματικές συμβάσεις για τα υδατοδρόμια
Για το θέμα των αδειοδοτήσεων των υδατοδρομίων είπε ότι αιτήματα που εκκρεμούσαν από το υπ. Ναυτιλίας και από το γενικό επιτελείο ναυτικού διεκπεραιώθηκαν, προκειμένου να προχωρήσουν οι προγραμματικές συμβάσεις, ενώ δήλωσε ότι ήδη έχει σταλθεί προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το θεσμικό και νομικό πλαίσιο της υπόθεσης για τις απαραίτητες προσαρμογές προκειμένου η διαδικασία να γίνει πιο εύκολη.
Για την υδατική αυτονομία των νησιών ανέφερε ότι θα πρέπει να σταματήσει κάποτε η μεταφορά νερού με υδροφόρες πλοία που συνεχίζεται επί δεκαετίες, προσθέτοντας ότι βασικός του χαρτοφυλακίου που διαχειρίζεται είναι μέχρι το τέλος του έτους να καταφέρει να ολοκληρώσει όλες τις δράσεις αφαλάτωσης προκειμένου τα νησιά να αναπτύξουν υδατική αυτονομία και πρόσθεσε ότι η σύσταση του χαρτοφυλακίου νησιωτικής πολιτικής είναι η απόδειξη ότι αυτή η κυβέρνηση έχει την πολιτική βούληση να επιλύσει τα προβλήματα που εξακολουθούν να υπάρχουν σε αυτά βάσης μιας στοχευμένης και ρεαλιστικής νησιωτικής πολιτικής.