Η ναυτιλία χρειάζεται πρόσβαση σε επαρκή χρηματοδότηση για την ανάπτυξη και ανανέωση του στόλου της, προκειμένου να επιτευχθεί και η απανθρακοποίησή της, όπως αναφέρεται στην τελευταία έκθεση της ΕΕΕ.
Το πλαίσιο της ΕΕ για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση θα πρέπει να εξυπηρετεί αυτόν τον στόχο, καθώς και τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
Το νομοθετικό πλαίσιο της ΕΕ που αποσκοπεί στη διευκόλυνση των βιώσιμων επενδύσεων (EU Taxonomy Regulation), αναγνωρίζει ότι η ναυτιλία μπορεί να συμβάλλει στη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.
Ωστόσο, οι ειδικοί όροι και τα κριτήρια που προβλέπονται δεν είναι κατάλληλα για τον συγκεκριμένο τομέα και πρέπει να αναθεωρηθούν, με την άρση κυρίως των περιορισμών που σχετίζονται με το είδος των φορτίων που μεταφέρονται.
Στον τραπεζικό τομέα, οι κανόνες προληπτικής εποπτείας της ΕΕ για τις τράπεζες είναι επί του παρόντος πολύ περιοριστικοί, καθώς δε λαμβάνουν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και το προφίλ χρηματοοικονομικού κινδύνου της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Είναι επομένως αναγκαίο να ληφθούν τα κατάλληλα θεσμικά μέτρα σε επίπεδο ΕΕ, ώστε να αντιστραφεί η πτωτική τάση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Η ολοένα αυξανόμενη υιοθέτηση περιφερειακών ή/και ιδιωτικών πρωτοβουλιών για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τη φύση και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας, δημιουργούν ένα ανομοιογενές σύνολο διακριτών πλαισίων που υπονομεύουν τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού παγκοσμίως.
Ανθρώπινος παράγοντας: Bασική παράμετρος του θαλάσσιου εμπορίου
Η πανδημία COVID-19 ανέδειξε τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα στη ναυτιλία. Κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου, οι ναυτικοί συνέβαλαν τα μέγιστα στην απρόσκοπτη διενέργεια του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, χωρίς ωστόσο να τύχουν της δέουσας αναγνώρισης από τη διεθνή κοινότητα.
Ο ρόλος των ναυτικών ως βασικών εργαζόμενων και αφανών ηρώων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια εξαιρετικά αντίξοων συνθηκών διεξαγωγής εμπορίου παγκοσμίως, πρέπει να αναγνωριστεί έμπρακτα.
Ο ρόλος τους πρέπει επίσης να αναδειχθεί στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών αναγκών που δημιουργούνται από τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και καινοτομίες που αναπτύσσονται για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Η ψηφιοποίηση των συστημάτων πλοίων, η αυτοματοποίηση και το σύνθετο διεθνές νομικό πλαίσιο, που αναπτύσσεται για την προσαρμογή της ναυτιλίας στους περιβαλλοντικούς στόχους, προϋποθέτουν καταρτισμένους επαγγελματίες.
Στον ΙΜΟ βρίσκεται σε εξέλιξη η συνολική επανεξέταση της Διεθνούς Σύμβασης (ΔΣ) STCW, προκειμένου να εξακολουθήσει η Σύμβαση να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες και μελλοντικές ανάγκες των πλοίων και των ναυτικών.