Οριακή άνοδο του κύκλου εργασιών και διεύρυνση ζημιών παρουσίασε η Minoan Lines το 2019. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 92,1 εκατ. ευρώ έναντι 91,7 εκατ. ευρώ και οι ζημιές μετά από φόρους διευρύνθηκαν στα 7,65 εκατ. έναντι 5,77 εκατ. το 2018.
Για εφέτος, η εταιρεία τονίζει ότι, λόγω της πανδημίας, δεν μπορεί να προβεί σε προβλέψεις για την κίνηση, τονίζοντας ωστόσο ότι διαθέτει τη ρευστότητα που απαιτείται, µαζί µε τις εκτιµώµενες λειτουργικές ταµειακές ροές για να ανταπεξέλθει σε οποιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις ως αποτέλεσµα του κορωνοϊού.
Οι επιδόσεις του 2019, επένδυση 17 εκατ. ευρώ σε scrubbers
Κατά τη χρήση 2019, η εταιρεία ολοκλήρωσε επένδυση συνολικού ύψους 17 εκατ. περίπου για την τοποθέτηση ειδικών φίλτρων καυσαερίων (scrubbers) στα τρία συµβατικά πλοία του στόλου της: Κνωσός Παλλάς, Φαιστός Παλάς (πρώην Μύκονος Παλάς) και Κύδων Παλάς (πρώην Φαιστός Παλάς).
Η επένδυση αυτή διενεργήθηκε για την αποφυγή προµήθειας καυσίµου, υψηλότερης τιµής, µε χαµηλή περιεκτικότητα σε θείο για τα συµβατικά πλοία της εταιρείας και εκτιµάται ότι θα συνεισφέρει θετικά στην οικονοµική της επίδοση τα επόµενα χρόνια.
∆ιευκρινίζεται ότι το ταχύπλοο πλοίο της εταιρείας Σαντορίνη Παλάς καταναλώνει καύσιµο (M.G.O. 0,1%) που τηρεί τους νέους αυστηρότερους όρους περιεκτικότητας σε θείο.
Κατά την διαδικασία εγκατάστασης των scrubbers στα συµβατικά πλοία της εταιρείας, αυτά τέθηκαν διαδοχικά εκτός δροµολογίων για περίοδο 30-40 ηµερών το καθένα, γεγονός που είχε αρνητικό αντίκτυπο στον κύκλο εργασιών κατά το 2019.
Η εταιρεία για ολόκληρη τη χρήση του 2019 δραστηριοποιήθηκε στην ακτοπλοϊκή γραµµή «Πειραιάς – Ηράκλειο» και «Πειραιάς – Σούδα Χανίων», ενώ συνέχισε και την εποχική δραστηριοποίηση της στη γραµµή «Ηράκλειο – Κυκλάδες».
Τέλος, από τον Ιούλιο και µέχρι τη λήξη της υψηλής τουριστικής περιόδου (Σεπτέµβριος), επεκτάθηκε το δροµολόγιο των πλοίων της γραµµής «Πειραιάς–Ηράκλειο» περιλαµβάνοντας ως ενδιάµεσο προορισµό την Μήλο, εκτελώντας για ορισµένο αριθµό δροµολογίων τη διαδροµή «Πειραιάς–Μήλος–Ηράκλειο».
Από την δραστηριοποίηση στις παραπάνω γραµµές, διακινήθηκαν µε τα πλοία της εταιρείας πέρσι 1.077 χιλ. επιβάτες, 152 χιλ. Ι.Χ. αυτοκίνητα και 74 χιλ. φορτηγά αυτοκίνητα.
Τα όσα έγιναν το 2020 και οι εκτιμήσεις για εφέτος
Σχετικά με το 2020, το διοικητικό συµβούλιο της εταιρείας αποφάσισε, τον Φεβρουάριο 2020, την µετονοµασία του RO-PAX πλοίου ΚΥ∆ΩΝ ΠΑΛΑΣ (πρώην ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ) και την δροµολόγησή του στην γραµµή Σούδα, Χανίων – Πειραιάς, καθώς και του RO-PAX πλοίου ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ (πρώην ΜΥΚΟΝΟΣ ΠΑΛΑΣ) και την δροµολόγησή του στην γραµµή Ηράκλειο – Πειραιάς.
Τον Απρίλιο 2020, η εταιρεία υπόγραψε δύο ιδιωτικά συµφωνητικά µε σκοπό α) την πώληση του M/V ΚΝΩΣΟΣ ΠΑΛΑΣ στην συνδεδεµένη εταιρεία Grimaldi Euromed S.p.A. έναντι ποσού ευρώ 74 εκατ., και β) την απόκτηση του M/V CRUISE BONARIA από την συνδεδεµένη εταιρεία Grimaldi Euromed S.p.A., έναντι ποσού 74 εκατ.
Η πανδηµία του κορωνοϊού ( Covid-19 ) που ξεκίνησε να λαµβάνει χώρα µε διαστάσεις τον Μάρτιο του 2020, όπως αναφέρει η εταιρεία, έχει εξαναγκάσει πολλές χώρες, συµπεριλαµβανοµένης της Ελλάδας, καθώς και κρατικούς φορείς, να λάβουν δραστικά µέτρα αντιµετώπισής του, όπως πχ καραντίνα, ταξιδιωτικούς περιορισµούς και περιορισµούς στις µετακινήσεις.
Τέτοια µέτρα έχουν επηρεάσει και πιθανόν να προκαλέσουν αρρυθµία στις εµπορικές συναλλαγές, τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσµιο επίπεδο, συµπεριλαµβανοµένου και του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας στον οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία.
«Ο βαθµός που θα επηρεαστεί η χρηµατοοικονοµική κατάσταση της εταιρείας από τις γενικευµένες οικονοµικές και κοινωνικές επιπτώσεις του κορωνοϊού εξαρτάται από µελλοντικά γεγονότα, τα οποία είναι αβέβαια και δεν µπορούν να προβλεφθούν τη δεδοµένη χρονική στιγµή. Συνεπώς οποιαδήποτε εκτίµηση την παρούσα χρονική στιγµή δεν µπορεί να γίνει µε ασφάλεια και ακρίβεια», επισημαίνεται.
«Η διοίκηση παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και πώς αυτές επηρεάζουν ή δύναται να επηρεάσουν τη χρηµατοοικονοµική κατάστασξη. Με βάση τρέχουσες εκτιµήσεις, οι οποίες έχουν λάβει, όσο αυτό µπορεί να γίνει µε ακρίβεια, τις τρέχουσες εξελίξεις αναφορικά µε τον κορωνοϊό, η εταιρεία έχει τη ρευστότητα που απαιτείται, µαζί µε τις εκτιµώµενες λειτουργικές ταµειακές ροές που θα προκύψουν µέσα στο 2020, για να ανταπεξέλθουν στο εγγύς µέλλον σε οποιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις ως αποτέλεσµα του κορωνοϊού», επισημαίνεται στην οικονομική έκθεση του 2019, η οποία δημοσιεύτηκε σχετικά πρόσφατα.