Λέσβος, Λήμνος, Χίος, Σάμος, Ρόδος και Κρήτη είναι τα νησιά που προσφέρονται για την ανάπτυξη υποδομών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας (SS LNG), σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ.
Σε ομιλία του σε ενεργειακό συνέδριο, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Δημήτρης Τζώρτζης, τόνισε ότι την επόμενη 5ετία η Επιχείρηση σχεδιάζει να προχωρήσει σε συνολικές επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του σχεδίου αυτού.
Επιπλέον, αυτό συμβαδίζει με το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύων της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) στα νησιά αυτά το 2020.
Τα πλεονεκτήματα της ανάπτυξης SS LNG στα νησιά είναι:
-Μείωση κεφαλαιουχικών δαπανών για ηλεκτρικές διασυνδέσεις, αλλά και μειωμένες αντίστοιχες κεφαλαιουχικές και λειτουργικές δαπάνες για συμμόρφωση στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις
-Δυνατότητα συμμόρφωσης με τις υφιστάμενες και νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις τόσο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε μη διασυνδεδεμένα νησιά όσο και ως καυσίμου σε πλοία
-Κάλυψη ενεργειακών αναγκών και άλλων τομέων όπως ο εμπορικός (επαγγελματίες, ξενοδοχεία), ο βιομηχανικός, ο οικιακός (θέρμανση σε σπίτια), με χαμηλότερο κόστος.
-Άμεση ανάπτυξη και λειτουργία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ υπενθύμισε ότι ο ΙΜΟ (Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας) έχει θεσπίσει όρια στα ναυτιλιακά καύσιμα 0,5% στην περιεκτικότητα σε θείο, γεγονός που θα επηρεάσει το κόστος εξυπηρέτησης των νησιών και τις μεταφορές. Οπότε, το SS LNG αποτελεί τη βέλτιστη λύση, καθώς είναι φτηνότερο, αποθηκεύσιμο, «πράσινο» και συνίσταται για τη χρήση ως καύσιμο πλοίων.
Εξηγώντας αναλυτικά τι περιλαμβάνει η ανάπτυξη υποδομών SS LNG, ο κ. Τζώρτζης είπε ότι μπορεί να τροφοδοτήσει ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, ενώ σήμερα μόνο το ανατολικό τμήμα της Ελλάδας έχει πρόσβαση σε αυτό.
Η δε εκτεταμένη νησιωτική χώρα ευνοεί την ανάπτυξη τέτοιων έργων. «Τα νησιά Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Χίος, Ρόδος και, βέβαια, η Κρήτη είναι ιδανική εφαρμογή για την ανάπτυξη του SS LNG» κατέληξε.
Να σημειωθεί ότι το SS LNG συναντάται σε τρεις κύριες αγορές: το ναυτιλιακό καύσιμο, τις μεταφορές (ως L/CNG) και της τροφοδοσία απομακρυσμένων (μη συνδεδεμένων στο ΕΣΦΑ) δικτύων φυσικού αερίου.
Και οι τρεις αυτές αγορές έχουν τέλεια εφαρμογή στη νησιωτική Ελλάδα, σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, ωστόσο η αλυσίδα εφοδιασμού του SS LNG χρειάζεται μία βασική, κεντρική υποδομή, με τον τερματικό σταθμό υποδοχής LNG της Ρεβυθούσας, τα πλοία τροφοδοσίας (feeder & bunkering) και τα δορυφορικά τερματικά LNG στα διάφορα μέρη και λιμάνια.