Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και, σε κάποιο βαθμό, τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου είναι πιθανώς τα τμήματα του ναυτιλιακού κλάδου που επηρεάζονται περισσότερο από τους δασμούς που ανακοίνωσαν ΗΠΑ και Κίνα, σύμφωνα με την Fitch Ratings.
Μετάφραση-Επιμέλεια: Μ. Δημητρίου
Ωστόσο, εκτιμά ο διεθνής οίκος αξιολόγησης, ότι ο βαθμός επίπτωσης θα εξαρτηθεί αφενός από τους τελικούς όρους των δασμών και αφετέρου από την πιθανή ευελιξία των ναυτιλιακών εταιρειών να εκτρέψουν ορισμένες ποσότητες μέσω άλλων προορισμών και από την τελική ζήτηση ανά τόνο-μίλι.
Σε κάθε περίπτωση, αν οι σχεδιαζόμενοι δασμοί οδηγήσουν σε κλιμάκωση των προστατευτικών εμπορικών μέτρων, τότε υπάρχει πιθανότητα για ισχυρότερη και ευρύτερη επίπτωση στο ναυτιλιακό κλάδο, προειδοποιεί η Fitch.
Η αμερικανοκινεζική διαμάχη
Υπενθυμίζεται ότι, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν πρόσφατα δυνητικούς δασμούς στις εισαγωγές κινεζικού χάλυβα και αλουμινίου. Πρότειναν πρόσθετους δασμούς 25% σε ορισμένα προϊόντα που εισάγονται από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των φαρμάκων, των μηχανημάτων και των χημικών προϊόντων, συνολικής αξίας περίπου 50 δισ. δολ.
Σε απάντηση, η Κίνα πρότεινε δασμούς 25% για μια σειρά εισαγόμενων αμερικανικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένης της σόγιας, των χημικών ουσιών και επιλεγμένων αεροσκαφών.
Λύση η εύρεση νέων εμπορικών διαδρομών
Όπως υπογραμμίζεται από τη Fitch, ο άμεσος αντίκτυπος των ενδεχόμενων δασμών μπορεί να είναι διαχειρίσιμος τόσο για το κομμάτι της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όσο και για τη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου.
Ορισμένες ποσότητες είναι πολύ πιθανόν να συνεχίσουν να εισάγονται από τις ΗΠΑ ή την Κίνα λόγω περιορισμένων υποκατάστατων, ενώ κάποιες άλλες ποσότητες θα μπορούσαν να διοχετευθούν σε άλλες χώρες.
Ο οίκος υπολογίζει ότι, η προτεινόμενη αξία των εμπορευμάτων που υπόκεινται σε δασμούς, ύψους περίπου 50 δισ. δολ., αντιπροσωπεύει μόλις το 10% περίπου των αμερικανικών εισαγωγών από την Κίνα και σχεδόν άνω του 2% των συνολικών κινεζικών εξαγωγών εμπορευμάτων.
Επιπλέον, η σόγια και ο χάλυβας αντιπροσωπεύουν ένα περιορισμένο μερίδιο της ναυτιλιακής αγοράς ξηρού φορτίου.
Κατά πόσο επηρεάζονται οι ναυτιλιακές
Σε κάθε περίπτωση, ο άμεσος αντίκτυπος στις ναυτιλιακές θα εξαρτηθεί κατά ένα μεγάλο βαθμό από την έκθεσή τους στις συναλλαγές των δύο «μαχόμενων» χωρών. Οι εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων είναι παγκόσμιες και τείνουν να διαφοροποιούνται από τις παραδοσιακές γραμμές εμπορίου.
Εκτιμάται ότι οι πέντε κορυφαίες εταιρείες του κλάδου συμπεριλαμβανομένων των Maersk Line, Hapag-Lloyd και COSCO, έχουν διαχειρίσιμη έκθεση στις συναλλαγές μεταξύ ΗΠΑ και Ασίας.
Στον αντίποδα, οι μικρότερες, κυρίως ασιατικές ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων, συμπεριλαμβανομένων των Yang Ming, Evergreen και OOIL, έχουν μεγάλη έκθεση στις συναλλαγές μέσω του Ειρηνικού κατά περίπου 40%.
Ο βασικός κίνδυνος για τη ναυτιλία θα προκύψει εάν τα προστατευτικά μέτρα κλιμακωθούν σε έναν «εμπορικό πόλεμο» που θα καταστρέψει τις προοπτικές του παγκόσμιου εμπορίου και της αύξησης του ΑΕΠ, προειδοποιεί η Fitch.
Η παγκόσμια αύξηση του εμπορίου αποτελεί σημαντικό παράγοντα τόνωσης της ζήτησης στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ η Κίνα παραμένει κυρίαρχη στις εισαγωγές και στο εμπόριο εμπορευμάτων ξηρού χύδην.
Στην Fitch υπάρχει η πεποίθηση ότι η προσφορά είναι καθοριστική για την επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα σε προσφορά και ζήτηση, αλλά και για την μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάκαμψη του κλάδου. Ωστόσο, η περαιτέρω επιβράδυνση της αύξηση του όγκου βραχυπρόθεσμα μπορεί να ασκήσει πίεση στα ναύλα.