Το λιμάνι του Πειραιά συγκαταλέγεται στις ελάχιστες υποδομές μεταφορών που κατάφεραν να παραμείνουν σε κέρδη το 2020, παρά τις τεράστιες συνέπειες της πανδημίας. Η αιτία κρύβεται στα «κουτιά».
Του Φώτη Φωτεινού
Στο bottom line, δηλαδή στο επίπεδο του τελικού οικονομικού αποτελέσματος, τα «κουτιά», δηλαδή τα εμπορευματοκιβώτια είναι εκείνα που διασφαλίζουν την κερδοφορία του ΟΛΠ.
Πιο συγκεκριμένα, τα «κουτιά» από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ (PCT), γιατί ο προβλήτας Ι παραμένει ζημιογόνος, παρά την αύξηση στη διακίνηση φορτίων που πέτυχε το 2020.
Συγκεκριμένα, ο ΟΛΠ παρουσίασε πέρσι έσοδα 132,9 εκατ., έναντι 149,2 εκατ. της χρήσης του 2019, παρουσιάζοντας μείωση 16,3 εκατ. ή 10,9%.
Τα καθαρά κέρδη από την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ υπερκάλυψαν τις ζημιές από τον προβλήτα Ι και την κρουαζιέρα
H μεταβολή αυτή οφείλεται, κυρίως, στη σημαντική μείωση των εσόδων, λόγω της πανδημίας στον τομέα της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας κατά 84,0% και 26,4% ή 10,5 εκατ. και 3,0 εκατ. αντίστοιχα, καθώς επίσης και στον τομέα διακίνησης αυτοκίνητων κατά 20,3% ή 2,8 εκατ.
Αντίστοιχα, τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 26,4 εκατ., μειωμένα κατά 25% σε σχέση με τα 35,4 εκατ. της χρήσης του 2019.
Η κύρια αιτία για την παραγωγή κερδών στον ΟΛΠ αποτελεί το αντιστάθμισμα της παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, οι οποίες απέφεραν πέρσι έσοδα 66,4 εκατ. και καθαρά κέρδη 49,5 εκατ., τα οποία υπερκάλυψαν τις ζημιές από τον προβλήτα Ι και την κρουαζιέρα.
Κερδοφόρες δραστηριότητες για τον ΟΛΠ πέρσι, πέρα από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, ήταν η διακίνηση αυτοκινήτων, η ναυπηγοεπισκευή, αλλά και η ακτοπλοΐα! Αντίθετα, ζημιές παρουσίασαν ο προβλήτας Ι (σχεδόν 15 εκατ.) και η κρουαζιέρα (σχεδόν 2 εκατ.).
Οι επιδόσεις των προβλητών Ι, ΙΙ και ΙΙΙ
Πέρσι και στο σύνολο του έτους, οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ (PCT) διακίνησαν 4,89 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 5,15 εκατ. το 2019, σημειώνοντας πτώση 5,1%.
Αντίθετα, ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ παρουσίασε άνοδο διακίνησης 10,5% (από 489.430 TEUs το 2019 σε 540.591 το 2020), λόγω της σημαντικής αύξησης των όγκων μεταφόρτωσης.
Οι όγκοι μεταφόρτωσης σημείωσαν αύξηση 16,8% (από 381.822 το 2019 σε 445.949 το 2020), κυρίως λόγω της συνεισφοράς του ομίλου COSCO και τις συνέργειες του ΟΛΠ με την ΣΕΠ.
Συνολικά, το λιμάνι του Πειραιά (προβλήτες Ι, ΙΙ και ΙΙΙ) διακίνησε περί τα 5,43 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το 2020, έναντι σχεδόν 5,65 εκατ. το 2019, σημειώνοντας πτώση σχεδόν 3,8%.