Τη βούληση της νέας διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) για έναρξη από την 1η Ιανουαρίου του 2019 “ή έστω στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του νέου έτους” σειράς έργων, που περιλαμβάνονται στις υποχρεωτικές επενδύσεις, ύψους 180 εκατ. ευρώ, στο λιμάνι, μετέφερε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Σωτήρης Θεοφάνης, στη διάρκεια παρουσίασης των αποτελεσμάτων της σε οικονομικούς αναλυτές, στην έδρα της, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
Ο ίδιος επισήμανε ότι η διοίκηση “περιμένει από τα υπουργεία να τη διευκολύνουν στο να γίνει γρήγορα η ωρίμανση των έργων”, καθώς -όπως επανέλαβε- στόχος της είναι οι υποχρεωτικές επενδύσεις (σ.σ. στις οποίες τη μερίδα του λέοντος κατέχει το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας) να ολοκληρωθούν σε τέσσερα έως τεσσεράμισι χρόνια από την έναρξή τους, αντί των επτά που είναι η συμβατική της υποχρέωση.
“Αναμένουμε γρήγορες αδειοδοτήσεις και να μην υπάρχει σύγκρουση αρμοδιοτήτων μεταξύ φορέων του δημοσίου. Εκτιμούμε ότι θα υπάρχει θετική ανταπόκριση” τόνισε, ενώ γνωστοποίησε ότι στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού της συμβουλίου, στις 6 Ιουνίου, έχει τεθεί ώς θέμα “να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την πρόσληψη ανεξάρτητου μηχανικού που θα προχωρήσει την ωρίμανση των έργων”.
“Όχι στη συσσώρευση χρημάτων, ναι στις επενδύσεις”
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι αλλάζει η στόχευση της εταιρείας ως προς τη διαχείριση των ταμειακών της διαθεσίμων, καθώς στο εξής, αντί τα χρήματα να συσσωρεύονται στα ταμεία της, όπως προτιμήθηκε στο παρελθόν, θα κατευθύνονται και σε επενδύσεις, “όχι μόνο επειδή έχουμε υποχρέωση, αλλά κι επειδή το πιστεύουμε (ότι έτσι πρέπει να γίνει)”.
Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση έχει ήδη προωθήσει μια σειρά από ενέργειες, που θα της επιτρέψουν να υλοποιήσει τις προτεραιότητές της: σε αυτές περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η προμήθεια υπερσύγχρονου εξοπλισμού για τη διαχείριση φορτίων.
Στις 4 Ιουνίου ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια 12 νέων straddle carriers (σ.σ. Οχημάτων Στοιβασίας και Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων-ΟΣΜΕ), τα οποία θα προστεθούν σταδιακά στο δυναμικό του ΟΛΘ μέχρι το τέλος του 2018, ενώ προχτές η εταιρεία προχώρησε και σε διαγωνισμό για τέσσερις νέες αρπάγες containers (εκ των οποίων δύο θα τοποθετηθούν σε ισάριθμες γερανογέφυρες και οι υπόλοιπες σε δύο ελαστικοφόρους γερανούς).
Οι νέες αρπάγες θα επιτρέψουν να αποσυρθούν σταδιακά από την κυκλοφορία για επισκευές δύο γερανογέφυρες, ώστε να είναι δυνατή η χρήση τους, μέχρις ότου παραληφθούν δύο νέες που θα τις αντικαταστήσουν (οι οποίες θα παραγγελθούν έως το τέλος του 2018 και δεν περιλαμβάνονται στο πακέτο των υποχρεωτικών επενδύσεων, ύψους 180 εκατ ευρώ).
Περισσότερα εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι στο α΄τετράμηνο
Ο κ.Θεοφάνης παρουσίασε και τα μεγέθη διακίνησης στο λιμάνι για το πρώτο τετράμηνο του 2018, βάσει των οποίων υπάρχει αύξηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 8,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, στα 134.539 TEUs.
“Αν συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό”, εξήγησε, “στο τέλος του 2018 θα έχουμε συν 30.000 TEUs. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι το λιμάνι βρίσκεται κοντά στο όρια της χωρητικότητάς του και για να εξυπηρετήσουμε την κίνηση θα πρέπει να αλλάξουμε εξοπλισμό”.
Η “πόρτα” του λιμανιού να βρίσκεται στα Βαλκάνια
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ.Θεοφάνης και στην επιδίωξη για εντατική αξιοποίηση -και διεύρυνση- του φυσικού χώρου δραστηριοποίησης του ΟΛΘ.
“Αυτό όμως, δεν μπορείς να το πετύχεις, αν δεν έχεις σχεδιασμό για δημιουργία εμπορευματικών κέντρων -dry ports- στις γειτονικές χώρες, ώστε η πόρτα του λιμανιού μας να μην είναι εδώ στη Θεσσαλονίκη, αλλά σε αυτές τις χώρες. Μέσα στο 2018 εκτιμώ ότι θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συγκεκριμένες επιχειρηματικές κινήσεις σε αυτό το πεδίο” σημείωσε.
48 εργαζόμενοι με οκτάμηνες συμβάσεις
Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι προ δεκαπενθημέρου ξεκίνησε η διαδικασία πρόσληψης 48 νέων ατόμων με οκτάμηνες συμβάσεις, το 85% των οποίων θα στελεχώσουν θέσεις στην παραγωγή και όχι στα γραφεία.
“Στόχος μας είναι να δώσουμε δουλειά και όχι να μειώσουμε την απασχόληση. Οι οκτάμηνες συμβάσεις είναι βέβαια προσωρινή λύση, αλλά μας δίνει μαξιλάρι χρόνου”.
Κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΟΛΘ ΑΕ για το 2017, ο κ.Θεοφάνης υπενθύμισε ότι η εικόνα τους συνδέεται με το γεγονός ότι η διοίκηση προχώρησε σε impairment (σ.σ. απομείωση περιουσιακών στοιχείων), επανεκτίμηση της ωφέλιμης ζωής του μηχανολογικού εξοπλισμού του λιμένος και άνοδο των προβλέψεων, οι οποίες απηχούν με ρεαλιστικό τρόπο την επισφάλεια απαιτήσεων.
Ρεαλιστική αφετηρία
“Οφείλαμε να αποτυπώσουμε την πραγματική αξία των παγίων της εταιρείας, σε σχέση με τον δείκτη χρήσης τους (…) Σχηματίσαμε αναγκαστικά υψηλές προβλέψεις ύψους 3,5 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του ενδεχόμενου κινδύνου μη επιστροφής της απαίτησης φόρων και δασμών από τα τσιγάρα (…)
Ακούστηκε ότι αυτό το τελευταίο το κάναμε για αποφυγή φορολογίας. Μα οι προβλέψεις φορολογούνται!
Θέλαμε γενικά να αποτυπώσουμε με καθαρό τρόπο την οικονομική αφετηρία της εταιρείας, να ξεκινήσουμε από ρεαλιστική αφετηρία. Αυτό αποτυπώνει το στίγμα της νέας διοίκησης” κατέληξε.